וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן, ערב שיחות הגרעין: "לא נקבל תנאים מוקדמים"

בעוד שראש סוכנות הגרעין האירנית אומר שהעשרת האורניום נועדה רק לצרכים אזרחיים, שר החוץ שולח איום מרומז: התנאים שלנו - מעל הכל. ארה"ב שלחה עוד נושאת מטוסים למפרץ

לקראת שיחות הגרעין שיפתחו באיסטנבול ביום שבת, אירן מבהירה למדינות המערב כי היא לא מוכנה לגשת למשא-ומתן תחת תנאים מוקדמים. זאת, אחרי שכבר דחתה את יוזמתו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שלפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, נועדה ליזום פשרה שתאפשר לאירן להמשיך להשתמש בתכנית הגרעין, כל עוד היא תיועד לצרכים אזרחיים בלבד.

שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, אמר היום בטהרן כי ארצו "רוצה בשלום, ביציבות ובביטחון עבור האזור ועבור העולם כולו". בשיחה בטהרן עם יוקיו הטויאמה, שהיה ראש ממשלת יפן, שבא לאירן לביקור שהוגדר פרטי, אמר סאלחי כי "תרבותה של אירן היא תרבות של שלום, ושל ידידות ושל קשרים עם מדינות אחרות".

סאלחי, שצוטט בכלי תקשורת אירניים רשמיים, הביע תקווה כי השיחות שייפתחו עם חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון ועם גרמניה, יהיו הזדמנות לבניית אמון, אך הבהיר כי על המו"מ להתנהל "בכנות". הוא אמר כי "הרפובליקה האיסלמית לא תוותר על זכויות הגרעין שלה", אך לא הבהיר למה כוונתו. "לא נעסוק בפומבי בנושאים שהועלו בתקשורת", אמר. "אין מקום לדון בכך אלא בשיחות (סגורות)". בימים האחרונים, אמרו בכירים אירנים אחרים כי טהרן לא תסכים, בשיחות הסגורות, לדרישות העיקריות של המערב שדלפו לתקשורת, בהן סגירת המתקן התת-קרקעי בפורדו, ולוותר על העשרת האורניום לרמה של מעל עשרים אחוזים.

שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי. Hadi Mizba, AP
האירנים שולחים מסרים סותרים, אך מכולם עולה מסר של הקשחת עמדות. השר סאלחי/AP, Hadi Mizba

המו"מ בין אירן למערב - "מעצמות 5+1" (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם - צרפת, ארצות הברית, רוסיה, סין ובריטניה, וכן גרמניה) ייפתח ביום שבת באיסטנבול. מועד השיחות נקבע סופית אתמול, אחרי שבועות רבים של אי-בהירות, דיווחים סותרים ומחלוקות מאחורי הקלעים, ודרישות לקיים את השיחות במיקום אחרת. אירן, שיחסיה עם טורקיה הולכים ומתערערים, דרשה בתוקף לקיימן את המו"מ בסין, בעירק או אף בסוריה. סוכנות הידיעות האירנית "פארס" דיווחה כי במידה ובשיחות איסטנבול תושג התקדמות, יתקיים סבב שיחות נוסף בבגדד.

"אירן זקוקה לגרעין רק לצרכי אנרגיה ומחקר רפואי"

את אירן אמור לייצג בשיחות סעד ג'לילי, מזכ"ל המועצה הגבוהה לביטחון. אתמול, אמר ראש הסוכנות האירנית לאנרגיה גרעינית, פריידון עבאסי, כי בניגוד לטענות המערב, ארצו לא מפתחת תכנית גרעין צבאית, וכי אירן כלל אינה זקוקה לתכנית כזו.

בראיון לרגל "יום הטכנולוגיה הגרעינית" ברפובליקה האיסלמית, שהעניק לרשת הטלוויזיה "ג'אם-ג'ם" וצוטט בסוכנות הידיעות הממלכתית אירנ"א, אמר כי אירן זקוקה רק לגרעין לצרכי אנרגיה ומחקר רפואי, וממילא אינה מתכוונת להעשיר אורניום לרמה של מעל עשרים אחוזים.

לדברי עבאסי, הצגת ההישגים האחרונים "לא נועדה למטרת תעמולה", בהסבירו כי בהיותה חברה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), אירן מציגה את הישגיה לעולם - ומוכנה להציע את הטכנולוגיה שלה לשימוש הקהילה הבינלאומית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לראשונה זה עשור: 2 נושאות מטוסים אמריקניות מול חופי אירן

בתוך כך, גוברת המתיחות בין ארצות הברית לאירן באזור המפרץ הפרסי. הצי האמריקני הציב היום נושאת מטוסים נוספת מול חופי אירן שתפטרל בנתיבי הנפט, ככל הנראה נוכח איומיה המתמשכים של טהרן לסגור את מיצרי הורמוז במקרה של הסלמת העימות באזור. על פי סוכנות הידיעות AP, דוברת הצי בבחריין, איימי דריק-פרוסט, אמרה כי שתי נושאות המטוסים המוצבות כיום באזור, "יעניקו תמיכה לפעילות הצבאית באפגניסטן וללוחמה בחטיפות הפירטים בחופי סומליה ובמפרץ עדן". זו הפעם הרביעית זה עשר שנים, שלארה"ב יש שתי נושאות מטוסים המוצבות במפרץ בו זמנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully