וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: הצבא לא ייסוג מהערים; אנאן: "זו הפרה"

ניר יהב

8.4.2012 / 14:16

פניית פרסה של משטר אסד, יומיים לפני האולטימטום: מסרב להניח נשקו כל זמן שלא קיבל "ביטחונות בכתב" מהמורדים. בינתיים בשטח, נמשך הטבח: עשרות הרוגים בהפגזה באזור אידליב

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

יומיים לפני שפג האולטימטום הבינלאומי שהוצב לשלטונות סוריה, מבהירים היום (ראשון) במשרד החוץ בדמשק כי בניגוד להתחייבות המשטר מהשבוע שעבר, אין בכוונתו לעמוד בהסדר ולהסיג את כוחות הצבא מהערים במדינה לפני שיקבלו "ביטחונות בכתב" לפיהם גם כוחות המורדים, המכונים על ידי משרד החוץ "חוליות הטרור החמושות", מסכימים להפסיק את האלימות במדינה. בד בבד, נמשכים מעשי האלימות ברחבי המדינה, ולאחר למעלה ממאה הרוגים ברחבי המדינה אתמול, נהרגו גם היום כבר עשרות בני אדם בהפגזות הנמשכות של צבא סוריה.

בהודעה מטעם דובר משרד החוץ הסורי, ג'מאל מקדסי, נמסר עוד כי סוריה "הסכימה לתכניתו של שליח האו"ם והליגה הערבית קופי אנאן לאחר שהאחרון הבהיר לנשיא בשאר אסד בפגישתם כי משימתו תבוצע תוך כיבוד הריבונות הסורית וכי יפעל להפסיק את האלימות על כל סוגיה". לדבריו, כל הדיווחים על כך שסוריה תסיג את כוחותיה עד ה-10 באפריל הם "פרשנות מוטעית".

הפגנה נגד שלטון אסד בעיירה יברוד, פרבר של דמשק בירת סוריה, 6 באפריל 2012. רויטרס
הפגנה נגד אסד בסוף השבוע ביברוד, פרבר של דמשק/רויטרס

"אנאן לא העביר לממשלת סוריה עד כה ערובות בכתב על כך שארגוני הטרור החמושים מוכנים לזנוח את האלימות על כל סוגיה ולהסגיר את נשקם", מסר מוקדסי. "סוריה נקטה בשורה של צעדים כדי להראות כוונות טובות כלפי תכניתו של אנאן, אולם ארגוני הטרור רק מסלימים את האלימות שלהם".

90 טנקים פושטים על מחוז אידליב

בתוך כך, אמר היום אנאן כי הסלמת האלימות בסוריה "אינה מקובלת" עליו. בדבריו, ציין אנאן כי מדובר בהפרת ההבטחות שניתנו לו וקרא להפסקה מידית של שפיכות הדמים במדינה. אנאן ביקש ממדינות המצויות בקשרים דיפלומטיים עם סוריה לפעול למניעת האלימות ולפתיחה בדיאלוג בין הצדדים.

מנהיג המורדים בצבא לשחרור סוריה, ריאד אל-אסעד, אמר כי תכנית השלום של אנאן מועדת לכישלון, משום שהמשטר הסורי לא יישם אותו. לדבריו, ארגונו לא התבקש למסור התחייבות בכתב להפסקת האלימות בסוריה, זאת בניגוד להודעת דמשק, לפיה היא העבירה את הדרישה כתנאי לנסיגת כוחות הביטחון. "המשטר לא יישם את התכנית הזאת. התכנית תיכשל", אמר אסעד. עם זאת, ציין כי העבירו התחייבות בעל פה: "נתנו את מילתנו לכך שאם המשטר יתחייב לתכנית, נעשה זאת גם".

האלימות מצד המשטר הסורי רק הולכת ומתגברת ככל שמתקרב מועד האולטימטום. על פי הדיווחים מהיום, עשרות בני אדם נהרגו הבוקר כשכוחות הביטחון הסוריים הפגיזו את העיר אל-רוג' שבמחוז אידליב, הסמוכה לגבול עם טורקיה. פעילי אופוזיציה דיווחו כי בסביבות 90 טנקים ומשוריינים, מגובים במסוקים, הפגיזו את העיר.

מורדים מהצבא הסורי החופשי בכפר אל-בשיריה שבאזור כותרו על ידי הצבא. "הצבא מפגיז את אל-רוג' עם טנקים, ומסוקים יורים טילים על אל-בשיריה. עשרות בני אדם נהרגו או נפצעו, אך איננו יכולים להגיע אליהם בגלל ההפגזות הכבדות", מסרו גורמי אופוזיציה. אתמול נהרגו כ-140 בני אדם מאש כוחות הביטחון הסורים, רובם בחמה, בחומס ובאידליב.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

עוד בנושא
טורקיה מאיימת: ננקוט צעדים אם ההרג בסוריה יימשך
תצלומי לווין מוכיחים: צבא סוריה ממשיך לתקוף
נציגי המורדים בסוריה: "נכבד את הפסקת האש"
נחשול של פליטים: אלפי סורים חצו הגבול לטורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully