וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תצלומי לווין מוכיחים: צבא סוריה ממשיך לתקוף

7.4.2012 / 11:00

ימים ספורים לפני הפסקת האש עליה הוסכם בין אסד לאו"ם, תצלומי לווין שפרסמה שגרירות ארה"ב בדמשק מוכיחים כי צבא סוריה טרם החל לסגת. בארה"ב מודאגים: "זה לא מה שהוחלט"

ארבעה ימים לפני הפסקת האש בסוריה: ארצות הברית חשפה אתמול (שישי) תצלומי לווין המתעדים את הצבת כוחותיו הארטילריים של הנשיא אסד סמוך לריכוזי אוכלוסייה אזרחיים, ואף התקדמותם בין ערים במדינה - זאת על אף הבטחת השלטון לסגת לקראת הפסקת האש הקרבה.

רוברט פורד, שגריר ארצות הברית בסוריה, פרסם בעמוד הפייסבוק של השגרירות תצלומי לווין מסחריים של סוריה – כפי הנראה בניסיון להפעיל לחץ על הנשיא בשאר אסד לסגת, כפי שנקבע בתכנית הפיוס שהציע שליח האו"ם והליגה הערבית למדינה, קופי אנאן.

פורד ציין כי אמנם כוחות הביטחון בסוריה נסוגו ממספר אזורים, אולם האופוזיציה במדינה דיווחה במהלך היומיים האחרונים על ירי ארטילרי לעבר אזורים מיושבים במספר ערים, וכן על מעצרים באזור דמשק. לדבריו, בתצלומים אכן נדמה כי הטנקים עוזבים את אזור דרעא וטפטנז, אולם לטענתו לא מדובר בנסיגה: "הממשל הסורי פשוט העביר כלי רכב משוריינים מטפטנז לעיר הסמוכה זירדנה".

"זוהי לא הפחתת מעשי האלימות שהוסכם עליה כצעד הראשון להצלחת יוזמתו של אנאן", כתב בעמוד הפייסבוק פורד, שעזב את דמשק בחודש שעבר עם סגירת מבנה השגרירות בדמשק. "המשטר והעם הסורי צריכים לדעת שאנחנו צופים בהם. המשטר לא יכול להסתיר את האמת", הוסיף.

צילום לווין של כוחות אסד לפני הפסקת האש, אפריל 2012. שגרירות ארה"ב בדמשק, ספק 500
אחד מתצלומי הלווין שארצות הברית פורסמה, בו נראית פריסת הכוחות באידליב לפני יומיים/ספק 500, שגרירות ארה"ב בדמשק

תכניתו של אנאן, אותה אישר השלטון בסוריה לפני כשבועיים, קוראת לסוריה "להפסיק באופן מיידי את התקדמות הצבא, לחדול משימוש בנשק כבד בריכוזי אוכלוסיה אזרחיים, ולפתוח בנסיגת הצבא". התאריך שנקבע כמועד האחרון לתחילת הנסיגה הוא ה-10 באפריל, שיחול עוד יומיים בלבד, כאשר ב-12 לאפריל צפויה לחול הפסקת אש מלאה בכל חלקי סוריה. למרות ההכרזות על הפסקת האש הצפויה, 27 בני אדם נהרגו אתמול בלחימה ברחבי המדינה, בהם חיילים מהצבא, לוחמים משורות המורדים ואזרחים - כך דיווחו גורמי אופוזיציה במדינה.

נציגי "הצבא הסורי החופשי", מחתרת העריקים הנלחמת להפיל את השלטון בסוריה, נפגשו השבוע עם משלחת מטעמו של קופי אנאן, והבטיחו לו כי יכבדו את הסכם הפסקת האש שהוא מגבש במידה שגם הנשיא בשאר אסד יכבד את ההסדר, ויסיג את כוחות הצבא מהערים עד יום שלישי הקרוב. "נערכו שיחות, ונציגינו אמרו כי אם המשטר יראה מחויבות לתכנית וייסוג מכל הערים, נראה גם אנחנו מחויבות לתכנית", אמר מפקד המחתרת, קולונל ריאד אסעד, שסירב לחשוף פרטים נוספים על תוכן הפגישה או זהות משתתפיה.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון, גינה הלילה את ההסלמה באלימות בסוריה. "תאריך היעד של ה-10 באפריל למילוי מחויבותה של הממשלה, כפי שסוכם עם מועצת הביטחון, אינו תירוץ להמשך ההרג", נכתב בהודעה מטעם באן. "המזכיר הכללי דורש שממשלת סוריה תחדל באופן מיידי וללא תנאים מהפעולות הצבאיות נגד העם הסורי".

לצד זאת, נשיא ונצואלה, הוגו צ'אווס, אמר הבוקר כי הממשל האמריקני ובני בריתו מנסים לעודד את מעשי האלימות בסוריה כדי להפיל את הנשיא אסד. צ'אווס, שנאם בטלוויזיה הממלכתית בקראקס, טען כי הוא שוחח עם אסד, שאמר לו כי "יותר מ-2,000 חיילים, ומספר גדול מזה של אזרחים חפים מפשע, מתו כתוצאה מפעילות טרור שמטרתה להפיל את המשטר בדמשק".

לקריאה נוספת:
נציגי המורדים בסוריה: "נכבד את הפסקת האש"
סוריה: הפסקת אש בדרך? הצבא עדיין מפגיז בערים
נחשול של פליטים: אלפי סורים חצו הגבול לטורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully