וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד לארדואן: "יחד, נגד המעצמות היהירו?ת"

משה-חי הגיגת

29.3.2012 / 14:28

שבועיים לפני שטורקיה תארח את המו"מ על הגרעין האירני - מפגן אחדות בין 2 המנהיגים שנועדו בטהרן. אחמדינג'ד: "מפוכחים לגבי כוונות המערב". ארדואן: "תומכים בגרעין אירני"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

"אירן וטורקיה עמדו ותעמודנה תמיד זו לצד זו, בכל הזירות הבינלאומיות, כדי להתמודד נגד המעצמות המערביות היהירות, באופן עצמאי וברצינות". כך אמר נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד בפגישתו שהסתיימה בצהריים (חמישי) בטהרן עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הנמצא מאז אתמול בביקור במדינה. הדברים, על פי הדיווח באתר האינטרנט של נשיא אירן, נאמרו בהקשר לנושא תכנית הגרעין האירנית - נושא שטורקיה משמשת כמתווכת בעניינו בין אירן למעצמות המערב, ואף צפויה לארח את סבב השיחות הבא בעוד כשבועיים.

"המעצמות היהירו?ת לעולם לא ירצו שמדינות מסוגן של אירן וטורקיה יזכו לקידמה, או שיהיה להן כוח כלשהו בזירה הבינלאומית", הוסיף הנשיא האירני, "ואנחנו צריכים להיות מפוכחים בנוגע לקונספירציות שלהן". ארדואן אמר לאחר השיחה, על פי הדיווח, כי "הממשלה והעם הטורקי תמכו מאז ומעולם ובאופן מפורש בנושא הגרעיני של הרפובליקה האיסלמית של אירן, ואנחנו נדבוק במדיניות זו גם בעתיד".

עוד מביקור ארדואן בטהרן:
בשורה אחת כבר יש: "מו"מ הגרעין יחודש ב-13 באפריל"
ארדואן: לא לתקוף מדינה בגלל גרעין אזרחי

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד מארח בטהרן את ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, 29 במרץ 2012. AP
אחמדינג'ד/AP

לפי הדיווחים מטהרן, הפגישה נסבה גם על עניינים נוספים, ובין היתר סיכמו שני המנהיגים להרחיב את שיתוף הפעולה בתחומים השונים בין שתי המדינות, ובעיקר בתחום הכלכלי. אחמדינג'ד אמר בעניין זה כי "על מנהיגי אירן וטורקיה לשתף פעולה תוך החלפת דעות בין שני הצדדים, כדי להסיר את המכשולים המונעים מאיתנו להרחיב את נפח המסחר, ובמיוחד בתחום הנפט והאנרגיה".

אף מילה על אסד?

לפחות לפי הדיווחים עד כה, בדברי שני המנהיגים לא הוזכר נושא סוריה - אולם לפי פרסומים שונים בימים האחרונים, בפועל, זה היה נושא השיחה המרכזי בין שני האישים. הביקור מתרחש בימים של מתיחות רבה בין טהרן לאנקרה, כשנושא המחלוקת המרכזי הוא היחס לנשיא הסורי בשאר אסד - שאירן מתייצבת לימינו ללא סייג ומסייעת לו רבות, כלכלית וצבאית, ואילו טורקיה הפנתה לו את גבה, וכעת מסתמנת כמדינה העוינת ביותר כלפיו בעולם, כשהיא מארחת את ראשי האופוזיציה הסורית ואת כוחות המורדים, ולפי דיווחים רבים, מסייעת להם כספית ולוגיסטית ואף מספקת להם נשק.

ביקורו של ארדואן, לפיכך, משמש ככל הנראה בין היתר כדי לישר את ההדורים בין הצדדים בנושא זה. במקביל לביקור, הודיע אתמול שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, כי אירן תומכת ב"תוכנית שש הנקודות" של שליח האו"ם והליגה הערבית, קופי אנאן, לפתרון המשבר בסוריה. עוד הודיע שר החוץ, כי אנאן עצמו יגיע לביקור באירן בשבוע הבא. לדבריו, "ישנם מספר חילוקי דעות בין אירן לטורקיה בכל הנוגע לסוריה, אולם אנו מתקרבים לסגור את הפערים האלו, במיוחד בעזרת משימתו של אנאן, ובתמיכתם של טורקיה, הליגה הערבית והאו"ם".

ארדואן: "אין לתקוף מדינה בגלל גרעין אזרחי"

ארדואן נחת בטהרן אתמול לפנות בוקר, לביקור בן יומיים. נלווית אליו פמליית-ענק, הכוללת בין היתר את שר החוץ אחמט דאווט-אולו ואת שרי האנרגיה, האוצר, הבינוי ואיכות הסביבה, כמו גם ראש המודיעין הטורקי האקאן פידאן, את סגן הרמטכ"ל, את ראש הסוכנות הגרעינית הטורקית ועוד שלושה חברי פרלמנט. הביקור כולל גם חנוכה של מרכז תרבות טורקי בטהרן, וביקור צליינות בעיר הקדושה משהד.

גם ביומו הראשון, אתמול, עמד נושא תכנית הגרעין האירנית במרכז סדר היום הפומבי של הביקור, ובפגישה הראשונה שקיים ארדואן, עם שר החוץ עלי אכבר סאלחי, הכריז האחרון על בשורה: השיחות המתוכננות בין אירן לקבוצת ה"5+1" (חמש חברות מועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה), עליהן הוכרז בתחילת החודש והן מתוכננות להתקיים בטורקיה, יחלו ב-13 באפריל. בהמשך נדון אותו נושא גם בפגישתו של ארדואן עם סגן הנשיא, מוחמד רזא רחימי, ובתומה הביע ארדואן תמיכה בתוכנית הגרעין האירנית, וקבע - ברמיזה ברורה לישראל ולארצות הברית - כי "לאיש אין זכות לתקוף מדינה שמפעילה תוכנית גרעין אזרחית". לדבריו, "כל בר דעת מתנגד לשימוש בטכנולוגיה גרעינית כנשק, אולם אין כל סיבה להתנגד לשימוש בגרעין למטרות שלום".

סגן נשיא אירן, מוחמד רזא רחימי, מארח בטהרן את ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, 28 במרץ 2012. Vahid Salemi, AP
ארדואן מתקבל אתמול על ידי סגן הנשיא, מוחמד רזא רחימי/AP, Vahid Salemi

אמש נועד ארדואן גם עם יו"ר הפרלמנט האירני (המג'לס), עלי לריג'אני, והבוקר פורסמו בתקשורת האירנית פרטים מהפגישה. "אסור להרשות שקו ההתקוממות נגד המשטר הציוני ייפגע", אמר לריג'אני בפגישה, על פי דיווח סוכנות הידיעות הממלכתית IRNA. עוד הוסיף כי "אירן וטורקיה יכולות לעקוף את המכשולים והבעיות המסובכות של האזור על ידי שיתוף פעולה קרוב אחת עם השנייה". כן התייחס לנוכחות "אקס-בנד", המכ"ם של נאט"ו, על אדמת טורקיה - נושא שעמד במרכזה של מחלוקת חריפה נוספת בין טהרן לאנקרה - ואמר כי "העניין הזה ייפתר בעזרת ההתייעצויות בין שתי המדינות". ארדואן אמר בפגישה: "ליחסים בין אירן וטורקיה יש היסטוריה ארוכה ושיתוף פעולה עמוק, מהבחינה התרבותית, הדתית ובין שני העמים. אסור לאפשר למי שרוצה לפגוע בפיתוח שיתוף הפעולה והאחווה בין אירן וטורקיה לעשות זאת".

עדכון ראשון: 12:12

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully