וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את הסכם מגרון - המאחז יפונה עד ה-1 אוגוסט

גלעד גרוסמן

25.3.2012 / 16:12

השופטים דחו את ההסכם שנחתם בשבוע שעבר בין תושבי המאחז לשר בגין, בטענה כי הוא פוגע "בקניין הפרטי ובשלטון החוק". המדינה קיבלה ארכה של ארבעה חודשים לביצוע הפינוי

מגרון – הסוף? בג"ץ דחה היום (ראשון) את ההסדר שגובש בין הממשלה לבין תושבי המאחז הבלתי-חוקי, וקבע תאריך יעד לפינוי המאחז – עד ה-1 באוגוסט השנה. בכך דחה הרכב השופטים, בראשות הנשיא אשר גרוניס, את ההסדר שקבע כי התושבים יוכלו להישאר לגור במאחז עד שתושלם בניית שכונה בגבעה סמוכה, כאשר פרק הזמן שהוקצב לכך היה שלוש שנים וחצי.

המאחז מגרון. AP
הפעם זה סופי? מאחז מגרון/AP

באוגוסט האחרון קבע בג"ץ כי יש לפנות את המאחז עד סוף השבוע הקרוב, זאת במסגרת עתירה שהגישה "שלום עכשיו" לפני חמש שנים בשמם של בעלי הקרקעות הפלסטינים שעל אדמתם נבנה המאחז. המדינה הודתה לאורך כל ההליך שמדובר בקרקע פרטית, אולם במקביל ניסתה להגיע להסדר עם מועצת יש"ע, שיאפשר את פינויים מרצון של תושבי מגרון והעברתם לשכונה חדשה בהתנחלות אדם הסמוכה. לאחר שהמשא ומתן כשל, קבע בג"ץ שיש לפנות את המאחז עד סוף החודש הנוכחי.

"העותרים זכאים שהפגיעה בהם תיגמר"

לאחר שניתן פסק הדין, התקיים משא ומתן חדש בין הממשלה, שיוצגה על ידי השר בני בגין, לבין תושבי המאחז. לבסוף הושג הסדר בין הצדדים, שקבע כי התושבים יוכלו להישאר לגור במאחז עד שתושלם בניית שכונה עבורם, כאשר הזמן שניתן לכך הוא שלוש שנים וחצי. בעקבות זאת פנתה המדינה לבית המשפט, בבקשה לדחות את ביצוע פסק הדין. בדיון שהתקיים בשבוע שעבר התחייב עורך הדין יעקב וינרוט, בשמם של תושבי המאחז, שהם יתפנו תוך שלוש שנים וחצי בכל מקרה, וטען שהפתרון שהושג הוא סמל לפתרון בדרכי שלום. גם המדינה טענה בדיון כי ההסכם שהושג יאפשר את מימוש שלטון החוק.

אולם, שלושת השופטים - הנשיא אשר גרוניס, מרים נאור וסלים ג'ובראן - קבעו כי הדחיה שהצדדים מבקשים היא בלתי סבירה בעליל: "שיקול ההסכמה והפינוי בדרכי שלום הוא שיקול כבד משקל. ואולם, אין הוא שיקול בלעדי ומכריע המסיג לאחור באופן מוחלט את כל יתר השיקולים ובהם בראש ובראשונה השיקול של פגיעה בקניין הפרטי, והשיקול של הפגיעה בשלטון החוק", נכתב בפסק הדין. השופטים הוסיפו שהזמן המבוקש הוא "למעשה ניסיון לשנות את האיזונים שנקבעו בפסק דין חלוט. מדובר בבקשה שהיא בגדר בקשה 'פורצת סכרים'", קבעו.

"חמש שנים היתה העתירה תלויה ועומדת ונעשו במהלך הטיפול בה ניסיונות לפתרון בדרכי שלום. בסופו של דבר נקבע כי לא ניתן להמתין עוד אך ניתנה למדינה שהות ניכרת לפינוי המאחז. עתה זכאים העותרים ליהנות מפירות פסק הדין", הבהירו השופטים. "זכאים הם לכך שהפגיעה המתמשכת בזכויותיהם תבוא לסיומה. גם האינטרס הציבורי באכיפת החוק צריך לבוא לידי ביטוי וכך גם שלטון החוק וכיבוד החוק. פתרונות שעשויים היו להתקבל בשנת 2006 עת הוגשה העתירה אינם יכולים להתקבל עתה לאחר שמוצו כל ההליכים וניתנו כל ההארכות".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אשר גרוניס. עומר מירון
"פתרונות שעשויים היו להתקבל ב-2006, אינם יכולים להתקבל עתה". הנשיא גרוניס/עומר מירון

השופטים החליטו כי למרות שהבקשה הוגשה באיחור והם אינם מחויבים להעניק ארכה כלשהיא, "לפנים משורת הדין", הם מסכימים לדחות את פינוי המאחז עד לתחילת אוגוסט, כדי לאפשר לתושבי המאחז למצוא מגורים חלופיים ולאפשר לילדי המאחז לסיים את שנת הלימודים. "בסיום פסק הדין הבענו כזכור משאלה כי תושבי מגרון יתעשתו ויקבלו על עצמם בהסכמה את חובתם שלא להצטייר כפורעי חוק", כתבו השופטים בהחלטתם היום. "אנו חוזרים כיום על משאלה זו. תושבי מגרון התייצבו לפנינו וביקשו כי ניעתר לבקשת המדינה להארכת מועד. כשם שהם היו ודאי מכבדים החלטה המאריכה מועד עליהם כעת לכבד בתום לב גם את ההחלטה הדוחה את הבקשה. החובה לקיים פסק דין אינה עניין של בחירה. מדובר במרכיב הכרחי של שלטון החוק אליו כפופים הכל כחלק מערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

במגרון זועמים, בשלום עכשיו מרוצים

מהיישוב מגרון נמסר בתגובה: "תושבי מגרון קבלו היום את פסק הדין הקשה, אשר ראשיתו בעלילת שווא של 'הקרקע הפרטית' וסופו בגירוש אנשים החפצים שלום. אנו בטוחים כי ממשלת ישראל ונציגה השר בגין ידעו למצוא את הפתרון הראוי למצב שנוצר, בו ממשלה שולחת את אזרחיה הנאמנים להתיישב ונאלצת לגרשם בצו בג"ץ".

בשלום עכשיו, לעומת זאת, היו מרוצים למשמע ההחלטה. "יש שופטים בירושלים", אמרו בתנועה. "בג"ץ בראשות השופט גרוניס מבהיר לתושבי מגרון ולממשלה שכולם שווים בפני החוק ויש לציית לפסקי הדין של בית המשפט. אזרחי ישראל מצפים מתושבי מגרוןלעמוד בהתחייבותם ולכבד כל החלטה של בג"ץ ולהתפנות מהמאחז בדרכי שלום".

  • עוד באותו נושא:
  • בג"ץ
  • מגרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully