וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: 4 נהרגו מירי בבית ספר יהודי, בהם 3 ילדים

אדם פתח באש על קבוצת אנשים בבית ספר בעיר טולוז, ונמלט על קטנוע. המניע לא ברור, אך במשטרה מוצאים קווי דמיון לשתי תקריות בשבוע האחרון בהן נורו למוות חיילים באזור

רויטרס

(צילום רויטרס; עריכה אמיר קוטיגרו)

ארבעה בני אדם, בהם שלושה ילדים, נהרגו באירוע ירי שהתרחש הבוקר (שני) בבית ספר תיכון יהודי בעיר טולוז שבדרום-מערב צרפת. הרקע לאירוע עדיין לא ברור. ההרוגים באירוע, על פי דיווחי כלי התקשורת בצרפת, הם מורה בבית הספר ושני ילדיו בני שלוש ושש, וילדה נוספת בת שמונה, בתו של מנהל בית הספר. כמו כן ישנם לפחות ארבעה פצועים, בהם ילדים.

עדי ראייה דיווחו כי היורה הגיע לבית הספר הפרטי "אוצר התורה", הנמצא ברובע ז'ולימון בעיר, בסביבות השעה 8:10 בבוקר - ופתח באש מנשק אוטומטי על קבוצה שהמתינה בנקודת איסוף מחוץ לבית הספר. לאחר מכן נמלט מהמקום על קטנוע (שצבעו שחור או לבן, לפי עדויות שונות). מתנהל כעת מרדף אחר האיש, שהיה חבוש בקסדה ולכן לא נמסרו כל פרטים מזהים לגביו.

יהודי צרפת נזהרים בהצהרות: "מוקדם לקבוע אם זה פשע שנאה"

פיגוע ירי בבית ספר יהודי בטולוז, צרפת, מרץ 2012. AP
פיגוע ירי בבית ספר יהודי בטולוז, צרפת, מרץ 2012/AP

זוהי תקרית הירי הקטלנית השלישית באזור זה של צרפת בתוך ימים ספורים: רק ביום חמישי האחרון נהרגו שני חיילי צבא צרפת ואחד נוסף נפצע, כשאדם פתח באש על קבוצת חיילים מגדוד צנחנים שעמדו בתור למכשיר כספומט בעיירה מונטובן הנמצאת כ-50 ק"מ מטולוז, ולאחר מכן נמלט על קטנוע. לפני כן, ביום ראשון בשבוע שעבר, אירע מקרה דומה נוסף, כשחייל בן 30 מגדוד צנחנים אחר נורה למוות, בפרבר מגורים בטולוז.

פשעי שנאה סדרתיים נגד מיעוטים?

על פי מספר דיווחים בתקשורת הצרפתית, במשטרה המקומית כבר קושרים בין התקרית היום לשתי התקריות הקודמות, ומונים לפחות שני קווי דמיון בולטים בינן: היורה השתמש בנשק באותו קוטר, 0.45 אינץ', ונמלט מזירת האירוע על קטנוע. עם זאת, באופן רשמי נמסר ממשרד הפנים כי "עדיין מוקדם" לקשור בין הדברים.

כלי התקשורת המקומיים, מכל מקום, מדווחים כי התושבים בטולוז כבר בטוחים בקשר בין התקריות, ומאמינים שאותו יורה עומד מאחוריהן. עוד לפני התקרית היום, כבר הועסקו 50 חוקרים ממשטרת צרפת בחקירת שתי התקריות הקודמות, וכעת החקירה מתרחבת.

לפני כשנה בצרפת: צעיר מעורער החמוש בחרבות חטף ילדי גן

זירת אירוע ירי ליד בית הספר היהודי "אוצר התורה" בעיר טולוז, דרום צרפת, 19 במרץ 2012. AP
התושבים מדווחים כי העיר כולה "בעוצר". כוחות משטרה זירת אירוע הירי בטולוז, היום/AP

סרז' בן חיים, מראשי הקהילה היהודית בצרפת, סיפר לוואלה! חדשות כי ראשי המשטרה המקומית מנסים כעת להרגיע את אנשי הקהילה היהודית, ומבהירים כי עדיין אין סיבה לקפוץ למסקנה שמדובר בפשע שנאה נגד יהודים. עם זאת, אחד החשדות המרכזיים הוא שכן מדובר בפשע שנאה נגד מיעוטים באופן כללי - שכן בשתי התקריות הקודמות, החיילים שנרצחו היו בני מיעוטים.

תושבים בטולוז סיפרו היום לכלי התקשורת כי העיר כולה שרויה "בעוצר" - אנשים חוששים לצאת לרחובות בשל הרוצח המשתולל שהיכה כבר שלוש פעמים, בעוד כוחות משטרה גדולים מפטרלים ברחובות ומחפשים אחריו.

"לא הייתה כל התרעה"

בצרפת מתייחסים לאירוע היום בחומרה רבה, והנשיא ניקולא סרקוזי אף הודיע כי יגיע לזירת האירוע, יחד עם שר הפנים קלוד גואן והרב הראשי של צרפת. השר גואן כבר הורה בעקבות התקרית להגביר את האבטחה בכל מוסדות הלימוד היהודיים ברחבי צרפת. יש לציין כי בית הספר שהותקף הבוקר ככל הנראה היה מאובטח היטב: בחינתו באמצעות שירות "Google Street View" מגלה כי הוא מוקף גדרות גבוהות ומשופע במצלמות אבטחה.

בישראל, הופתעו בכירי מערכת הביטחון מהאירוע, מאחר ולא היו התרעות על אפשרות לפיגוע טרור בצרפת. "אנחנו לא מכירים סגנון או התרעה שכזו על הרג בבית ספר, לא בצרפת ולא בכלל", אמר הבוקר גורם ביטחוני בכיר בשיחה עם וואלה! חדשות. "זה נראה כמו טירוף או כעס נקודתי ולא כמו טרור". הגורם הבכיר הדגיש כי עד כה, ארגוני הג'יהאד השונים לא בחרו באופן מכוון בתי ספר כיעד, במתווה המוכר מהארגונים הצ'צ'נים שתקפו לא פעם בתי ספר ברוסיה.

במשרד החוץ בירושלים הביעו זעזוע מהתקרית. "אנחנו מזועזעים מהמתקפה הזו ובוטחים ברשויות בצרפת שיצליחו לשפוך אור על נסיבות הטרגדיה ולהביא את הרוצח לדין", מסר דובר המשרד, יגאל פלמור. גם בשגרירות ישראל הגיבו באופן דומה: "אנו מביעים את תנחומינו העמוקים למשפחות ההרוגים, ומאחלים החלמה מהירה לכל הפצועים", נמסר בהודעת השגרירות, "שגרירות ישראל מחזקת את ידיה של הקהילה היהודית בעיר טולוז ומבטיחה לה את תמיכתה. אנו בטוחים כי ממשלת צרפת תנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי להביא לדין את הגורמים האחראים למעשה הנפשע הזה".

הקהילה היהודית בצרפת היא הגדולה באירופה, ומוערכת בכ-700 אלף בני אדם.

בהכנת הידיעה השתתפו ענת שלו ואמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully