וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאוחר מדי? סנטורום ניצח במיסיסיפי ובאלבמה

14.3.2012 / 12:02

המועמד השמרן אמנם ניצח בפריימריז הרפובליקניים בדרום העמוק, אך בפער זעום, והוא מתקשה לצמצם את הפער במרוץ ממיט רומני. אכזבה קשה לניוט גינגריץ', שגובר הלחץ עליו לפרוש

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו)

ריק סנטורום הוא המנצח הגדול של הסיבוב האחרון בפריימריז הרפובליקניים - אך הפער בינו למוביל במרוץ, מיט רומני, לא הצטמצם, וכנראה אף יגדל. הסנאטור לשעבר מפנסילבניה אמנם ניצח בבחירות המקדימות על מועמדות המפלגה לנשיאות ארצות הברית שנערכו אמש (שלישי) במדינות מיסיסיפי ואלבמה הדרומיות - אך היה זה ניצחון דחוק למדי, באחוזים בודדים, על פני מושל מסצ'וסטס לשעבר. היות ש-84 הצירים שמעניקות שתי המדינות במרוץ המפלגתי (47 לאלבמה ו-37 למיסיסיפי) מתחלקים פרופורציונית לשיעור התמיכה, בפועל שומר רומני על פער גדול במרוץ הכללי, ואף הגדיל אותו, בזכות נצחונות במדינת הוואי (17 צירים) ובטריטוריית סמואה האמריקאית (תשעה צירים). הפרשנים בארה"ב נוטים להעריך כי בסופו של יום, רומני ממשיך להתקדם אל הניצחון המיוחל - אם כי בזחילה.

המצב במרוץ המפלגתי (לאחר שקלול חלקי של תוצאות הלילה)

בכל זאת, הניצחון הלילה יכול לשמש כזריקת עידוד לסנטורום, שסבסקרים ערב ההצבעה פיגר בפער לא מבוטל אחרי רומני ואף אחרי יו"ר בית הנבחרים לשעבר, ניוט גינגריץ', אך הצליח לחולל מהפך של הרגע האחרון. עבור גינגריץ', לעומת זאת זו כנראה התחנה האחרונה במרוץ: בסיס התמיכה העיקרי של המועמד מג'ורג'יה הוא הדרום העמוק (הוא ניצח עד כה בג'ורג'יה ובדרום קרוליינה), וללא ניצחון משכנע באלבמה ומיסיסיפי, הוא יתקשה מאוד לשכנע מישהו שהוא עדיין במרוץ.

לאחר ספירת 99% מהתוצאות בשתי המדינות, אלו התוצאות: באלבמה, זכה סנטורום ב-35%, מול 29% לרומני, 29% לגינגריץ' (עם כ-2,000 קולות יותר מרומני), ו-5% לחבר בית הנבחרים מטקסס, רון פול (שנותר בינתיים במרוץ אף שטרם ניצח באף מדינה); במיסיסיפי, ניצח סנטורום עם 33%, לעומת 31% לגינגריץ', 29% לרומני ו-4% לפול.

מיט רומני בעצרת בחירות בעיר ליברטי, מיזורי, 13 במרץ 2012. רויטרס
בזחילה. רומני בעצרת בליברטי, מיזורי, אתמול/רויטרס

"עשינו זאת שוב", אמר סנטורום לתומכיו בעצרת ניצחון שקיים במדינת לואיזינה, שם ייערכו פריימריז בשבוע הבא. "אנחנו נתחרה בכל מקום. הגיע הזמן שהשמרנים ישתפו פעולה. הגיע הזמן לוודא שיהיה לנו את הסיכוי הטוב ביותר לזכות בבחירות האלה, והסיכוי הטוב ביותר לזכות בבחירות האלה, הוא למנות מועמד שמרני שירוץ מול ברק אובמה, שיוכל לנצח אותו בכל נושא! אנחנו רוצים שכולם יידעו: אנחנו מנהלים מסע בחירות בכל מקום בו יש צירים, כי אנחנו הולכים לזכות במועמדות הזו לפני הוועידה!".

גינגריץ מבטיח "להגיע עד טמפה"

גינגריץ', מנגד, צפוי כעת לעמוד בפני לחצים רבים במפלגה לפרוש ולהביע את תמיכתו בסנטורום, כדי לאחד את הכוחות השמרניים במפלגה מול רומני הליברלי באופן יחסי. אולם גינגריץ' הוא מועמד אידאולוגי, וכבר לפני פרסום התוצאות הלילה, הבהיר דוברו כי הוא לא יפרוש בכל מקרה עד הוועידה המסכמת של המפלגה שתתקיים באוגוסט בטמפה שבפלורידה, ובה ייבחר סופית מועמד המפלגה לבחירות לנשיאות. "לא משנה מה יקרה, אנחנו ממשיכים. נגיע עד טמפה", אמר.

ניוט גינגריץ' בסופר טיוזדיי באטלנטה, ג'ורג'יה, פריימריז במפלגה הרפובליקנית. רויטרס
עוד לפני פרסום התוצאות, הודיע כי לא יפרוש עד לוועידה המסכמת בחודש אוגוסט. גינגריץ'/רויטרס

במחנה רומני, התוצאות התוצאות אמש יכולות להתקבל ברגשות מעורבים: מחד, הוא החמיץ הזדמנות לניצחון באחת ממדינות הדרום, ובכך להוכיח את יכולתו לגייס לצידו גם את קולות הגרעין השמרן של המפלגה, למרות תדמיתו המתונה. מאידך, הוא היה קרוב מאוד לניצחון, הצליח לגרוף כשליש מהקולות בשתי המדינות, ומשמר את הפער במרוץ הכללי, כשהוא נהנה מהתעקשותם של סנטורום וגינגריץ' להמשיך להתחרות על אותם בוחרים, ולפגוע זה בסיכוייו של זה.

על סדר היום לימים הקרובים: בשבת יתקבלו סופית תוצאות הוועידות המפלגתיות במיזורי (52 צירים), שם למעשה כבר ניצח סנטורום בחודש שעבר; ביום ראשון ייערכו פריימריז בטריטוריה האמריקאית פוארטו ריקו שבקאריביים (23 צירים, יתרון צפוי לרומני); וביום שלישי הבא צפוי רגע מכריע נוסף, עם הפריימריז במדינת אילינוי - מדינה גדולה (69 צירים) ומשמעותית, שבדומה לאוהיו ופלורידה (בהן ניצח רומני), היא נחשבת למדינה "מתנדנדת", בעלת אוכלוסיה מעורבת, שלרוב נוטה לצד המנצח ונחשבת למנבאת גם לגבי המרוץ הכללי לנשיאות.

עדכון ראשון: 6:42

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully