וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוות דעת משפטית של הכנסת: "חוק לפיד 2 לא חוקתי"

פנחס וולף

6.3.2012 / 12:04

בדיון על הצעת החוק לפיה יחוייב מי שהכריז על כוונתו לרוץ לכנסת להירשם אצל רשם המפלגות, אמר היועץ המשפטי של הכנסת כי יש לערוך שינויים בחוק. לוין: "שתישמר השקיפות"

הכנסת נגד הכנסת: במהלך דיון על הצעת "חוק לפיד 2" בהכנה לקריאה ראשונה בוועדת הכנסת, אמר הבוקר (שלישי) היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, כי "חוק לפיד 2 במתכונתו הנוכחית, אינו חוקתי". הוא הציע "להקים באופן מידי צוות מקצועי שיבדוק את ההתאמות והשינויים המתחייבים בחוק המפלגות כדי שנוכל להציגו בפני הוועדה". יו"ר הוועדה ויוזם הצעת החוק, ח"כ יריב לוין (ליכוד), ציין כי "אסכים לכל שינוי ולכל נוסח חדש ובלבד שתושג המטרה של חובת הדיווח אודות התרומות וההליך השקוף".

הצעת החוק מבקשת לחייב כל מי שהכריז על כוונתו לרוץ לכנסת להירשם כמפלגה אצל רשם המפלגות, ובכך להחיל עליו את חובת הדיווח והשקיפות החלה על מפלגות קיימות, כולל החובה לדווח על רשימת תורמים וסכום התרומות. על פי הצעת החוק, כל שבוע איחור ברישום המפלגה יגרור קנס של עד 150 אלף שקלים. הצעת החוק אושרה בשבוע שעבר בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

"על פי המצב הנוכחי", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "הוראות חוק המפלגות וחוק מימון המפלגות, על כל מגבלותיהן, חלות על מפלגות רשומות שהתאגדו לשם התמודדות לכנסת. לעומת זאת, על אנשים וגופים שטרם התאגדו כמפלגות, אך נוהגים בפועל כמפלגות המתמודדות לכנסת לא חלות מגבלות חוקיות כלשהן, לא בתחומי מימון המפלגות, לא בתחומי השקיפות והביקורת, ולא בתחומים אחרים".

עוד נכתב בהצעה כי "יש בכך כדי ליצור מצב של אי שוויון בהתמודדות לכנסת ויש בכך משום פגיעה בדמוקרטיה ובשוויון בפני החוק. כמו כן, יש בכך כדי לפתוח פתח מסוכן להשפעות בלתי הוגנות ובלתי ראויות על הליכי הבחירות, לרבות באמצעות מתן מימון בסכומים ניכרים למועמדים ללא כל דיווח, בקרה ופיקוח".

עוד באותו נושא:
"חוק לפיד 2" אושר טרומית: חובה לחשוף תרומות
השרים אישרו את "חוק לפיד 2": לא תקים מפלגה? שלם קנס
יאיר לפיד לח"כים: "מה מפחיד אתכם כל כך?"

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully