וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות הזוועה מחומס: פצועים עונו בבית החולים

ניר יהב

5.3.2012 / 17:58

צבא סוריה אמנם עדיין מונע מהצלב האדום להיכנס לשכונת באבא עמרו החרבה, אך תושבים שנמלטו מדווחים על הרג ועינוי שיטתי של כל מי שנותר בה. "חייל שיסף גרון בני בן ה-12"

מספר ימים לאחר השלמת כיבושם של האזורים המורדים בעיר חומס על ידי צבא סוריה, ובעוד מוקד הלחימה עובר לעיר הצפונית אידליב, נשמעות היום (שני) עוד ועוד עדויות מצמררות על הזוועות שהתחוללו בחומס במהלך המצור עליה שנמשך כל חודש פברואר, במהלכו נהרגו למעלה מ-700 בני אדם בהפגזות בלתי פוסקות. בין היתר, פורסמו היום עדויות קשות המתארות עינוי פצועים שאושפזו בבתי חולים בידי מנגנוני הביטחון הסורים.

נציגי הצלב האדום בסוריה, לצד אנשי הסהר האדום המקומיים, ממשיכים במאמציהם לנסות ולהושיט סיוע לתושבים בעיר. היום דיווח הארגון כי לראשונה הצליחו אנשיו להיכנס לתוך העיר, וחילקו מזון וציוד לתושבי שתי שכונות. עם זאת, כוחות הביטחון עדיין מונעים מהם להיכנס לשכונת באבא עמרו, שספגה את הפגיעה הקשה ביותר ותושביה עדיין נצורים ללא מזון, מים או ציוד רפואי.

"נכון לעכשיו, הצבא חוסם אותנו", עדכן היום מנכ"ל הצלב האדום הבינלאומי, איב דאקורד בראיון לטלוויזיה בשוויץ. "אנחנו עדיין מקווים לכיהנס לתוך באבא עמרו. עלינו להיות תקיפים ולא להיכנע. מתנהל מו"מ עם המפקדים הצבאיים בשטח, וגם עם דמשק".

"לפצועים בסוריה אין מקום ללכת אליו"

בין העדויות הרבות שמתפרסמות לגבי הנעשה בעיר, התבלטו היום תמונות שצילם אחד העובדים בבית החולים הצבאי בעיר, החושפות כיצד השלטונות מענים באכזריות אזרחים המאושפזים בו. במהלך חודשי ההתקוממות אמנם נפוצו דיווחים רבים על פשעים המתבצעים בבתי חולים - אולם אלו ההוכחות הברורות הראשונות לכך. בתמונות ניתן לראות, בין היתר, פצועים אזוקים ונתונים לעינויים מצד הצוות הרפואי - החושש לחייו ולכן נאלץ לפגוע בהם, בהוראת השלטונות. המאושפזים נראים בתמונות כשעיניהם, ידיהם ורגליהם קשורות - ועל גופם סימני אלימות קשה.

הצלם האלמוני סירב להזדהות בשמו, אך סיפר, על פי דיווח רשת "אל-ערבייה", כי הוא ניסה כמה פעמים לעצור את "מעשי הזוועה" - עד שבסופו של דבר נמלט "בגועל" מהמקום ולא שב אליו. "ראיתי את המאושפזים שנעצרו כשהם תחת עינויים. בין היתר נעשה שימוש במכות חשמל, בהכאה באמצעות מקלות, בשבירת רגליים וידיים. ראיתי שתופסים להם את הראשים ומטיחים אותם בקירות, וגם שמונעים מהם לשתות". עוד סיפר כי לעיתים קרובות שמע את "צרחות המאושפזים", וראה שבועטים בהם בברוטליות או מכים אותם נמרצות. "היחידה לטיפול נמרץ וחדר המיון בבית החולים הפכו לחדרי עינויים", קבע.

הרס בעיר חומס בעקבות הפגזתה על ידי צבא סוריה, פברואר 2012. רויטרס
חומס עומדת בחורבנה/רויטרס

מחברת דו"ח אמנסטי על המצב בסוריה, סלינה נאסר, התייחסה היום לנושא ואמרה: "זו הפעם הראשונה שמגיעות אלינו עדויות המוכיחות את הטענות על עינויים בבתי חולים. ההוכחות החדשות מזעזעות. בתי החולים חייבים הרי להיות מקומות בטוחים לכל מי שזקוק לטיפול רפואי. נראה שלפצועים בסוריה אין מקום בטוח שאליו הם יכולים ללכת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"הרגו שיטתית כל מי שמעל גיל 14"

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, התייחס היום אף הוא למצב בחומס ואמר כי קיבל "דיווחים מזעזעים על ההוצאות להורג ללא משפט ועל עינויים יומיומיים". עדויות נוספות שפורסמו היום בהרחבה על ידי ה-BBC מאששות את הדברים. כתב הרשת פול ווד, שנמצא בחומס, הצליח לראיין כמה תושבים שנמלטו בימם האחרונים מבאבא עמרו - והם סיפרו לו על מעשי זוועה.

פליטים שברחו מהלחימה בסוריה מגיעים לכפר קאע בצפון לבנון, 4 במרץ 2012. רויטרס
פליטים שנמלטו מחומס והצליחו להגיע ללבנון, אתמול בכפר קאע/רויטרס

בני זוג מהשכונה, למשל, סיפרו כי ביום שישי האחרון שיסף חייל בסכין את גרונו של בנם בן ה-12 והרג אותו, בעוד חייל דורך עליו עם מגפו. עוד הוסיפו כי אנשי כוחות הביטחון אספו 36 גברים וילדים משכונתה, עצרו אותם והרגו אותם. "שמענו את צרחותיהם", סיפרו. תושבים נוספים בשכונה סיפרו כי לאחר נסיגת כוחות המורדים מהשכונה ביום חמישי, הצבא עינה והרג באופן שיטתי כל אדם מעל גיל 14 שנותר בה.

בין העדויות, גם דבריהם של מספר גברים שערקו בשבוע שעבר מיחידת עילית של הצבא, שאישרו כי הצבא תוקף אזרחים באופן מודע ומכוון. "קצין נתן לנו את ההוראה הבאה", סיפר אחד מהם. "יורים בכל מה שזז - לא משנה אם צבאי או אזרחי". אחד מהם סיפר על מקרה אחד בו חזה: "אדם זקן נעצר. קצין הצמיד אקדח לראשו. הוא אמר לו: 'זה בשביל החופש', וירה בו".

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com


עדכונים אחרונים מסוריה:
דיווח: "13 קצינים צרפתים בידי שלטונות סוריה"
אסד ממשיך בהרג מתנגדיו; היעד הבא: מחוז אידליב
חמיו של אסד: אלימות מזעזעת בסוריה, חושש לבתי
תיעוד: מתנגדי אסד מפגינים בבירה דמשק, אתמול
אלפים נמלטים מהטבח באזור חומס, הצלב האדום חסר אונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully