וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: אירן עדיין מסרבת לעמוד במגבלות שהוטלו עליה

הבית הלבן הגיב באכזבה עמוקה לכישלון משימת פקחי סוכנות האטום באירן, שלא הורשו לסייר במתקנים חשודים. המנהיג העליון חמינאי היתמם: "נשק גרעיני הוא חסר תועלת ומזיק"

ארצות הברית מביעה אכזבה עמוקה מכישלון משימת פקחי הגרעין, שלא הותר להם לסייר במתקני הגרעין באירן. בטהרן ממשיכים לדחות את הטענות לפיהן האתר שנחסם בפני הפקחים משמש לניסויים בנשק בלתי קונבנציונלי. המנהיג העליון של אירן, עלי חמניאי, אמר כי תכנית הגרעין של ארצו משמשת לצרכי שלום בלבד.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר הערב (רביעי) כי סירובה של אירן להתיר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לסייר באתרים חשודים, מוכיח שוב כי טהרן אינה נענית למגבלות הבינלאומיות שהוטלו עליה.

לדברי קרני, אירן הדגימה שוב כי היא לא שינתה את התנהגותה בכל הקשור למחויבויתיה כלפי המגבלות הבינלאומיות שהוטלו עליה. קרני אמר כי ארה"ב בוחנת במקביל את מידת רצינותה של טהרן לדון מול המערב בתכנית הגרעין שלה. משרד החוץ של אירן שלח לאחרונה מכתב לקתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי, בו הובעה כוונה לחידוש הדיאלוג מול מעצמות המערב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום לווין משנת 2004 של המתקן הצבאי פרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצעד חריג יחסית, גם סוכנות האטום (סבא"א) עצמה פרסמה הודעה לפיה היא "מאוכזבת" מהחלטת אירן שלא להתיר לפקחים להיכנס למתקנים חשודים. בנאום ששודר בטלוויזיה, המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, לא התייחס להודעת סבא"א, אך אמר כי תכנית הגרעין של ארצו נועדה לצרכים אזרחים. "שימוש בנשק גרעיני הוא חסר תועלת, מזיק ומסוכן", אמר.

המגעים בין אירן למערב: בדרך לכשלון נוסף?

פקחי הסוכנות נחתו באירן בתחילת השבוע, במטרה לערוך סיור בכמה אתרים, ובראשם המתקן בפרצ'ין, כ-30 קילומטרים מדרום-מזרח לטהרן. במערב חושדים כי האתר משמש לייצור תחמושת, טילים וחומרי נפץ, שנועדו לשכלל את תכנית הגרעין הצבאית של טהרן. הפקחים, שביקרו במתקן בשנת 2005, לא הורשו להיכנס הפעם למתקן.

בסוף השנה שעברה, דלפו הערכות ממטה סבא"א בווינה שבאוסטריה לפיהן האירנים ערכו בפרצ'ין שורה ארוכה של ניסויים, הכנה לשלב הרכבת הפצצה העתידה לשאת את הנשק הגרעיני ליעד התקיפה. כמו כן, בבסיס נערכו הדמיות ממוחשבות מתקדמות של תגובת השרשרת בביקוע גרעיני, השלב הסופי בפצצת אטום.

כישלון המגעים בין סבא"א לאירן מוסיף למתח הגובר ממילא בין טהרן למדינות המערב, שהוסיפו עליה עוד סנקציות בתחום רכש הנפט. חוסר ההסכמה הבולט עלול להכשיל גם את הניסיונות המקבילים למשא ומתן בנושא הגרעין בין אירן לבין שש המעצמות - גרמניה וחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully