וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרוניקה של נטישה - מה קורה בלשכת נתניהו?

טל שלו

22.2.2012 / 18:30

ראש מערך ההסברה הלאומי, יועז הנדל, שהודיע אתמול על התפטרותו, מצטרף לשמונה בכירים בלשכת ראש הממשלה שעזבו את תפקידם בקדנציה הנוכחית. מה עובר על לשכת נתניהו?

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

הודעתו של ד"ר יועז הנדל על התפטרות מתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי בלשכת ראש הממשלה היא המשך לשורה של בכירים שעזבו את לשכת נתניהו מאז נכנס לתפקיד. נחזור כמה חודשים אחורה; בספטמבר 2011 נכנס הנדל לתפקידו, כרביעי בתפקיד מאז תחילת הקדנציה השנייה של בנימין נתניהו, הצהיר לוחם השייטת לשעבר על נחישותו להצליח היכן שנכשלו קודמיו, והודיע על שינוי בהגדרת תפקידו - לא עוד שיחות עם עיתונאים או עיסוק בדוברות השוטפת של ראש הממשלה, אותה העביר לסמכותו של ראש מערך הדוברות, לירן דן, אלא הפרדה מובהקת יותר של הפן האסטרטגי של ההסברה. "אני לא נביא", אמר אז בראיון ל"הארץ", "אבל אני בא כדי להצליח ולא כדי להיכשל. אני מקווה שמה שאני מביא יאפשר זאת. לא הייתי בא אם לא הייתי מאמין בזה".

אולם, אסטרטגיה ונחישות לא יכולים להוות תחליף לאמון, כך הסתבר אתמול (שלישי), כשנודעו הדברים הקשים שהטיח ראש הממשלה בבכירים שהתלוננו על מעשיו של מנהל הלשכה נתן אשל, שככל הנראה לא הותירו מקום לספק באשר למקום שנתניהו מעדיף לראות אותם עכשיו - בחוץ. הנדל הפך לקרבן התשיעי של אי-השקט בסביבה הקרובה של נתניהו בשלוש השנים האחרונות; התברר שיש מצבים שבהם גם המפקד הנחוש ביותר מעדיף לוותר על הקרב. זה רק שאלה של זמן, מעריכים רבים בלשכת ראש הממשלה, עד שגם מזכיר הממשלה, צבי האוזר, יצטרף לרשימה המכובדת של המואסים והנמאסים בסביבת נתניהו, למרות שהאוזר עצמו מכחיש הפרסומים לפיהם הוא נמצא בדרכו בחוצה. המזכיר הצבאי אלוף יוחנן לוקר, שמידת מעורבותו בפרשה טרם התבררה לחלוטין, יסיים את תפקידו גם כך בקרוב.

הסערה בלשכת נתניהו - כותרות אחרונות:
בעקבות פרשת אשל: יועז הנדל יתפטר מתפקידו
הושג הסדר: נתן אשל יתפטר ולא ישוב לשירות המדינה
מתח בלשכה? נתניהו נזף בהאוזר לעיני המצלמות

העוזבים יכולים להקים קבוצת תמיכה

כל החבר'ה האלו – תשעה במספר שעזבו את הלשכה בקדנציה השנייה של נתניהו כראש הממשלה – כבר יכולים להקים קבוצת תמיכה; הראשון שנכווה היה יועץ התקשורת יוסי לוי, שעזב בינואר 2010 לאחר שתפקידו רוקן מתוכן וכל סמכויות הדברור הועברו לראש מטה ההסברה הלאומי ניר חפץ, שמונה לתפקיד מאחורי גבו של לוי. חודשיים לאחר מכן, מה שהוגדר כ"בעיות בריאותיות" הוביל לפרישתו של ראש הלשכה ארי הארו. הארו, שהיה זה שהביא ללשכה את ר', העובדת שהוטרדה על ידי נתן אשל, שימש כראש לשכתו של נתניהו בעת שכיהן כיו"ר האופוזיציה, אך כשנה לאחר כניסתו לתפקיד במשרד ראש הממשלה החל להתאשפז תכופות ונאלץ לעזוב את תפקידו. בדצמבר 2010 עזיבה מתוקשרת נוספת הרעידה את חדרי הלשכה בירושלים - הפעם של ראש מערך ההסברה הלאומי, ניר חפץ, (שרק כשנה קודם לכן הוביל לעזיבתו של לוי). עוד קודם לחפץ, פרש היועץ הפוליטי שלום שלמה מתפקידו. חפץ, שמשמש כיום כעורך "מעריב", הביע את רצונו לעזוב את התפקיד במשך תקופה ארוכה, על רקע סכסוכים עם אשל והיועץ לביטחון לאומי עוזי ארד (עליהן עוד יורחב), כמו גם תסכולים שהביע מהגבלת פעילותו מול כלי התקשורת ומידורו מדיונים ועיסוק בסוגיות מדיניות ביטחוניות.

גם תורו של ארד לא איחר להגיע, ובפברואר 2011 סערו המסדרונות בירושלים בעקבות עזיבתו של מי שנודע כדמות מרכזית בתוהו ובוהו שהתחולל בלשכת נתניהו בעקבות סכסוכים עם שאר בכירי הלשכה כמו האוזר, לוקר, אשל וחפץ, ואף זכה לכינוי "הפוליגרף" בעקבות דרישתו לחקור במכונת אמת בכירים בלשכה אחרי הדלפות שפורסמו באמצעי התקשורת. כמה חודשים לאחר עזיבתו של ארד, התברר כי הרקע לפיטורים היו ממצאים של חקירת שב"כ עליה הורה נתניהו במטרה לבדוק הדלפות של מידע ביטחוני רגיש. כחצי שנה מאוחר יותר, באוגוסט 2011, היה זה אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שהודיע על עזיבתו עקב מה שהוגדר כ"תחושת מיצוי". ברקע עמדה התנגדותו של גבאי למינויו של משה דיין, מועמדו של נתניהו לתפקיד נציב שירות המדינה, שעוררה שאט נפש בסביבתו הקרובה של ראש הממשלה, ודיווחים על תחושת שחיקה מהעבודה בסביבה רוויית הסכסוכים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

המקום הכי לא יציב - תפקיד הדובר

המקום הכי לא יציב בסביבת ראש הממשלה בשנים האחרונות היה גזרת יועצי התקשורת, והפרק הבא בעלילות הלשכה הגיע בספטמבר בשנה שעברה, עם עזיבתו של מי שהחליף את חפץ - גידי שמרלינג. שמרלינג אמנם הגיע ללשכה בעקבות איש אמונו של נתניהו, גיל שפר, אך כמו קודמיו בתפקיד גם הוא בחר כעבור שנה וחצי לעבור ולדברר את עיריית תל אביב במקום להתמודד עם התסכולים שבעבודה תקשורתית בסביבת נתניהו.

השבוע התבשרה הלשכה על עזיבתם של אשל ושל הנדל, וכך מגיע מניין הבכירים העוזבים את לשכת נתניהו בקדנציה הנוכחית בלבד לתשעה, ואם ההערכות יתבררו כנכונות, הצטרפותם של האוזר ולוקר לרשימה תעלה את המספר ל-11. באקווריום של ראש הממשלה יש עוד כמה איים של יציבות, כמו דמותו של גיל שפר, היועץ המדיני רון דרמר וראש המועצה לביטחון לאומי יעקב עמידרור, והדוברים לירן דן ויועץ התקשורת רוני סופר. אולם, מהנתון הסטטיסטי הקר העולה מתחלופה של ארבעה יועצי תקשורת בשלוש שנים, אפשר לשער שגם המחליף של הנדל יסיים את תפקידו עוד לפני סיום כהונתה של הממשלה (אם הבחירות ייערכו במועדן).

תמונות הנזיפה של נתניהו במזכיר הממשלה המצונן שפורסמו אתמול, כמו גם הפער בין המילים הקשות של נתניהו לבין הגיבוי הנרחב לו זוכים הבכירים שהביאו לחשיפת הפרשה, יצרו הבוקר תחושה ברורה של אי-צדק בקרב רבים בלשכת ראש הממשלה; העובדה שהנדל למד על התפטרותו מכלי התקשורת לאחר שראש הממשלה ביקש ממנו לדחות את ההתפטרות מעלה ניחוח נקמנות באוויר, ונתניהו עשוי להזדקק לכישורי הפגת המתחים של שפר – מחליפו הטרי של נתן אשל כראש הלשכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully