וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סטלינגרד של סוריה": תושבי חומס נאבקים עד הסוף

ניר יהב

22.2.2012 / 9:40

תושבי שכונת באבא עמרו הנצורה זה 20 יום חוששים מכניסה של הצבא: "ההפגזות על השכונה לא שונות בהרבה ממעשי הצבא הנאצי". טבח באזור אידליב: הצבא ירה בראש ל-27 אזרחים

רויטרס, צילומי חובבים שהועלו ליוטיוב

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו ליוטיוב; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

העיר חומס בסוריה הפכה כבר מזמן לסמל ההתקוממות נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד, אלא ששכונת באבא עמרו שבתוך העיר הפכה באחרונה אף היא לסמל של המהפכה הסורית. למרות האיבה שרוחשים אזרחי סוריה כלפי רוסיה בעקבות תמיכתה הדיפלומטית והלוגיסטית במשטר הסורי, מכנים בסוריה את השכונה המופגזת על שם העיר הרוסית "סטלינגרד". הסיבה: זו העיר שבה ניטשה המערכה המכרעת בין צבאו של אדולף היטלר ולבין צבא ברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה - והפכה לסמל העמידה מול הנאצים.

הרס בשכונת באבא עמרו בעיר חומס, בעקבות הפגזת צבא סוריה, פברואר 2012. רויטרס
שכונת באבא עמרו לאחר ההפגזות/רויטרס

ב-20 הימים האחרונים מכתר צבאו של אסד את שכונת באבא עמרו שנמצאת בדרום-מערב חומס, והטנקים שלו מפגיזים אותה ללא הרף. פעילי אופוזיציה בסוריה טוענים כי זה "לא שונה בהרבה ממה שעשה הצבא הנאצי", אך יחד עם זאת מבהירים כי בניגוד לצבאו של היטלר "שנלחם בצבא, הצבא הסורי מבצע מעשי טבח בנשים וילדים מבלי שצבא עם כוח שקול לו נלחם בו". מאז החלה ההפגזה הכבדה על חומס, ובעיקר על השכונה, נהרגו שם מאות בני אדם ונפצעו אלפים. רק אתמול נהרגו 70 בני אדם ברחבי סוריה, 43 מתוכם בחומס.

תושבי שכונת באבא עמרו בעיר חומס מסתתרים במקלט במהלך הפגזות צבא סוריה, פברואר 2012. חומס, רויטרס
תושבי השכונה מסתתרים במקלט/רויטרס, חומס

החשש הגדול ביותר של 125 אלף תושביה של באבא עמרו הוא מפני כניסה קרקעית של כוחות צבא סוריה לתוך השכונה. "קצינים בכירים הדליפו לנו מידע לפיו בכל רגע חיילי צבא סוריה צפויים לפשוט על השכונה הנצורה מזה 20 יום, ואין בכוונתם להתחשב באלפי האזרחים והמשפחות המתחבאות בבתים", אמר הבוקר (רביעי) בהא, אחד מפעילי האופוזיציה הבכירים בשכונה, לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון, "בכל מקום פורצות שריפות, מבנים נופלים, האנשים נמלטים אל המסגדים מתוך פחד".

"יורים פגזים מהשכונות הסמוכות"

בהא הוסיף ואמר כי הצבא הסורי החופשי אמנם נמצא בשכונה ונלחם בצבא סוריה, ואף הצליח פעמיים למנוע כניסה שלו לתוככי השכונה, "אולם הצבא הזה נמצא על הקרקע והוא נלחם באמצעות נשק קל". הוא גילה עוד כי צבא סוריה, הכפוף לאסד, עושה שימוש בשכונות הנמצאות ליד באבא עמרו, שבהן ריכוז אוכלוסייה עלאווי גבוה, "כדי לירות פגזים על באבא עמרו". יחד עם זאת, תושבים רבים בשכונה, הנחשבת לשכונה של השכבות החלשות באוכלוסייה, הבהירו בימים האחרונים כי ייאבקו בצבאו של אסד עד הסוף עד שיכריעו אותו. בדיוק כמו בסטלינגרד.

המערכה בעיר סטלינגרד ארכה יותר מחצי שנה, מיולי 1942 ועד פברואר 1943, ובמהלכה נכשלו כל הניסיונות של צבא גרמניה לכבוש אותה מיידי הצבא הסובייטי. במהלך המערכה העקובה-מדם, נהרגו מאות אלפי בני אדם. בנוסף נפצעו ונשבו מאות אלפים נוספים. למרות האבידות הכבדות שספג הצבא הסובייטי, הוא זכה למעשה בניצחון שסימן את תחילת הנסיגה הגרמנית מהשטחים שנכבשו על ידי ברית המועצות ובסופו של דבר לתבוסתה של גרמניה הנאצית במלחמה.

בתוך כך, כוחות של צבא סוריה ואנשי מיליציות הנאמנות לשלטונו של הנשיא אסד פשטו הבוקר על כפרים במחוז איבליב הצפוני, והרגו לפחות 27 בני אדם, כך דיווחו פעילי אופוזיציה באזור. לפי דיווח "הרשת הסורית לזכויות אדם", ההרוגים, כולם אזרחים, נורו בראש או בחזה בביתם או ברחובות הכפרים אידיטה, עיבלין ובאלשון, סמוך לגבול טורקיה. ברשת פורסמו סרטונים שהעלו פעילים מהאזור, בהם נראים צעירים מדממים (זהירות - התמונות קשות ביותר).

עוד על המצב בסוריה:
ארה"ב לא פוסלת אפשרות לחימוש המורדים בסוריה
אתמול: 70 הרוגים בסוריה מאש הצבא, 300 פצועים בחומס
צפו: דגל המורדים בלב דמשק; מפגינים נורו בעיר

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully