וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות באפגניסטן: "חיילי ארה"ב חיללו קוראן"

21.2.2012 / 12:20

אלפים הפגינו מול בסיס של הצבא האמריקאי לאחר שנמצאו לידו שרידים של כתבי קודש איסלמיים מפויחים. מפקד כוחות נאט"ו התנצל: "זה לא היה בכוונה". הוא לא סיפק הסבר למעשים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

שוב מהומות על רקע שריפת ספרי קוראן: בין 2,000 ל-3,000 בני אדם הפגינו הבוקר (שלישי) במזרח אפגניסטן, מחוץ לשערי בסיס "ב??ג?ר?ם", הבסיס הצבאי הגדול ביותר של צבא ארצות הברית במדינה. העילה לזעם: שריפתם של ספרי קוראן על ידי חיילים מהבסיס, המשמש גם כבית סוהר. הבסיס הוא מקור קבוע למתיחות עם האזרחים האפגנים, על רקע האשמות שנשמעו בעבר, לפיהן אסירים מוזנחים ועוברים עינויים קשים בחקירותיהם.

הפגנת מחאה מחוץ לבסיס בגרם של כוחות נאט"ו באפגניסטן, במחאה על דיווח לפיו חיילים בבסיס הציתו ספר קוראן. רויטרס
הפגנה מחוץ לבסיס שהוא גם בית כלא/רויטרס

עם היוודע דבר שריפת הספרים, "החלו המפגינים ליידות אבנים לעבר הבסיס וזעקו סיסמאות בגנותם של זרים", אמר רויטרס רחמאן סיידח'ילי, בכיר במשטרת מחוז פרוואן, שם ממוקם הבסיס. מסוקים של הצבא האמריקאי שיגרו זיקוקי תאורה בניסיון לפזר את ההפגנה.

"מתנצל על הפגיעה בעם האפגני האצילי"

מוקדם יותר הודו בכוחות נאט"ו כי בבסיס הושמדו חומרים איסלמיים דתיים, ובהם עותקים של הקוראן, הספר הקדוש למוסלמים. מפקד כוחות נאט"ו באפגניסטן והאחראי על הסיוע הביטחוני הבינלאומי למדינה, הגנרל ג'ון אלן, התנצל היום על המעשים בניסיון למנוע את התפשטות ההפגנות במדינה ולשמור על יציבות לפני נסיגתם של הכוחות הזרים המתוכננת ל-2014. "ברצוני להתנצל על הפגיעה שהייתה עלולה להיגרם לנשיא אפגניסטן, לממשלה של הרפובליקה האיסלמית של אפגניסטן, וחשוב מכל, לעם האצילי באפגניסטן", אמר אלן, בסרטון שפורסם ביוטיוב. עוד הבטיח הגנרל כי שריפת החומרים הקדושים "לא הייתה מכוונת בשום אופן". עם זאת, הוא לא סיפק הסבר לנסיבות שבהן נשרפו הספרים.

צפו בהתנצלות של מפקד כוחות נאט"ו באפגניסטן

הפרשה עלתה על סדר היום לראשונה, כשתושבים מקומיים העובדים בבסיס, הממוקם כשעת נסיעה צפונית לבירה קאבול, גילו את החומרים השרופים והודיעו לגורמים בממשל המקומי. "הפועלים נוהגים לפנות אשפה אל מחוץ לבסיס והם מצאו שרידים של ספרי הקוראן", אמרה רושנה ח'אליד, דוברת המושל המקומי. "כשנודע לנו על המעשים הללו, התערבנו מיידית ועצרנו אותם", אמר הגרנרל אלן, והוסיף כי "החומרים שהוצלו יועברו לרשויות הדתיות במדינה ויטופלו בהתאם".

כשהכומר האמריקאי מפלורידה, טרי ג'ונס, איים כי ישרוף ספר קוראן לרגל ה-11 בספטמבר, נערכו הפגנות ברחבי אפגניסטן במשך שלושה ימים. לבסוף השריפה בפועל התקיימה רק חצי שנה מאוחר יותר, במרץ אשתקד.

מקרים דומים בשנים האחרונות:
הכומר הודיע: "לא אשרוף ספרי קוראן"
בריטניה: בת 15 צילמה שריפת קוראן - ונעצרה
אחמדינג'ד: שריפת הקוראן תביא להשמדת ישראל

הפגנת מחאה מחוץ לבסיס בגרם של כוחות נאט"ו באפגניסטן, במחאה על דיווח לפיו חיילים בבסיס הציתו ספר קוראן. רויטרס
"לא רוצים נוצרים וכופרים - הם אויבי אדמתנו, כבודנו ואויבי הקוראן", אמר אחד המפגינים מחוץ לבסיס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully