וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת לא תושבת: מו"מ יתקיים בשבועיים הקרובים

20.2.2012 / 14:59

הצדדים השיגו הסכם לפיו תינתן ארכה למו"מ המתקיים בין ההסתדרות להנהלה. אם המגעים יתפוצצו שוב, יוכלו העובדים לנקוט עיצומים, והנהלת הרכבת תמשיך בהסכם עם החברה הקנדית

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: אמיר קוטיגרו)

בדיון שנערך היום (שני) בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בו נידונה דרישת עובדי הרכבת לפתוח שוב בעיצומים, הושגה הסכמה בין הצדדים, לפיה בשבועיים הקרובים יתקיים מו"מ בין הדרגים הבכירים בהנהלה לבכירי ההסתדרות. בתקופה זו יאסר על עובדי הרכבת לשבות. אם לא יושג הסכם בשבועיים אלה, בית המשפט יאשר לעובדים לשבות "במידה מידתית" והנהלת הרכבת תמשיך בהסכם אחזקת הקרונות שחתמה עם החברה הקנדית, עליו מוחים העובדים.

נציגי שני הצדדים התבטאו הבוקר בתקיפות במהלך הדיון, והשופטת, אפרת לקסר, זימנה אליה את שר התחבורה, ישראל כץ, ואת יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לשיחה בלשכתה, יחד עם מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר.

בתום הדיון, אמר שר התחבורה כץ כי "ראיתי לנכון לאשר שבועיים נוספים למו"מ, בניסיון אחרון למנוע מהציבור לשלם מחיר. במהלך תקופה זו יתנהל מו"מ אינטנסיבי, בו יהיו מעורבים גם אנוכי ויו"ר ההסתדרות". עופר עיני אמר כי ההסכם מול בומברדייה יוקפא בתקופה זו, בתמורה לשקט תעשייתי מצד העובדים. "הכדור נמצא עכשיו במשרד התחבורה", אמר. "חזרנו לנקודת ההתחלה. המטרה היא לא להשבית את הרכבת אלא להפעיל אותה תוך שמירה על זכויות העובדים".


עוד על המשבר ברכבת ישראל
הדיון בבקשה להשבית הרכבת: "כץ עשה לנו זובור"
עובדי הרכבת בעתירה דחופה לבית הדין: אשרו שביתה
למרות המחאה: תחזוקת הקרונות תועבר לחברה חיצונית

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה ארדעי, אמרה כי ההסכם שחתמה הרכבת עם החברה הקנדית "מסמל שהמרצע יצא מן השק". היא פנתה לתקשורת, וביקשה: "אני מקווה שאתם תעזרו לנו להעביר את המסר". חבר הכנסת אילן גילאון ממרצ, שבא לדיון, אמר כי "מדינת ישראל איננה רעיון עסקי. אין סתירה בין עבודים מרוצים לבין שירות טוב. צריך עוד עובדים - אבל למה עובדי קבלן?"

עופר עיני בדיון בבית הדין לעבודה בנוגע לשביתה, פברואר 2012. דרור עינב
עופר עיני, היום בבית הדין/דרור עינב

לפני הכניסה לדיון אצל השופטת אמר עיני כי לטעמו "אפשר היה לייתר את התהליך, אם ביום חמישי שר התחבורה היה נמנע מלעשות את הצעד החד-צדדי הזה. אני מקווה ששר התחבורה יקפיא את כל המהלכים החד צדדיים, ואנו מנסים לייצר רכבת טובה יותר תוך שמירה על זכויות העובדים".

בא כוחם של עובדי הרכבת, שי תקן, אמר במהלך הדיון: "מה שקרה פה זו לא דרך שבה נוהגים ביחסי עבודה, זאת דרך של גנבים בלילה, ולנו אסור לשבות. השר עשה זובור ליו"ר ההסתדרות ולעובדי הרכבת כשהחליט מראש את מה שהחליט".

דיון בבית הדין לעבודה, בנוגע להשבתת הרכבת, פברואר 2012. דרור עינב
""מה שקרה פה זה לא דרך שבה נוהגים ביחסי עבודה, זאת דרך של גנבים בלילה ולנו אסור לשבות". עובדי הרכבת מחוץ לבית הדין/דרור עינב

מחוץ לבית הדין, הפגינו עשרות מעובדי הרכבת, ונשאו שלטים ועליהם כיתובים: "העם דורש רכבת ציבורית", "עובדי הקבלן זה פשע מאורגן" ו-"עובדי קבלן זה לא ייעול, זה סתם ניצול".

במהלך הדיון ציטטה שופטת בית הדין האזורי לעבודה מתוך פסק דין של בית הדין הארצי, בראשות הנשיאה נילי ארד, שחייב את ההנהלה שלא לחתום הסכם עם חברת בומברדייה ללא משא ומתן עם העובדים. הנהלת הרכבת דחתה את החתימה על הסכם מיקור החוץ זה שנה וחצי בשל סכסוך העבודה עליו הכריזו העובדים.

שר התחבורה, ישראל כץ, עורר את חמת עובדי הרכבת עוד לפני הדיון, כשהורה להנהלה לחתום על הסכם לתחזוקת הקרונות "עם או בלי הוועד", אמר הבוקר כי הוא "לא חפץ לסגור את הרכבת. המטרה היא להכין אותה לבצע את תפקידיה, אבל אם יתחיל רצף של שביתות - אנחנו לא נהסס לסגור אותה ולפתוח אותה מחדש".

בראיון בגלי צה"ל, אמר השר כי "אפשרתי לקיים משא ומתן במשך שנה וחצי, אך הוא לא הביא לתוצאה". לדברי כץ, מאחר שיש דחיפות רבה לטפל ב-132 לקרונות שהגעתם לארץ כבר החלה, הוא הנחה את הנהלת הרכבת לחתום תוך שבועיים על ההסכם. "ועד עובדי הרכבת רוצה למנוע מהחברה להתפתח כדי לשלוט בה, ולזה אני לא יכול לתת יד", אמר.

לפניות לכתבת: shimony@walla.com

עדכון ראשון: 10:20

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully