וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מח"טים בעצומה לגנץ: "הפרקליטות הצבאית חרגה מסמכות"

18.2.2012 / 19:20

כתב אישום פלילי נגד מפקדי תרגיל בו נהרג חייל ב-2007 גרר טענות חמורות, לפיהן מסקנות הקצינים נשללו על הסף. כעת, מפקדים בכירים קוראים לרמטכ"ל להקים גוף עוקף-פרקליטות

פרשת מותו הטרגי של סמל ראשון אסף וקסמן, מפקד תא מודיעין בגדוד יחמ"מ (יחידת מודיעין מטרות), שנהרג בנובמבר 2007 במהלך תרגיל פלוגת מילואים ברמת הגולן, ממשיכה לעורר הדים בצמרת מערך המילואים. מפקדי גדודים וחטיבות במילואים החתימו מפקדים על עצומה שנשלחה לרמטכ"ל, בני גנץ, מחאה על הטיפול שהעניקה הפרקליטות הצבאית לפרשה, וקראו להקים גוף חקירות עצמאי, בראשות קצין בדרגת אלוף, שיהיה בעל הסמכות לחקור אירועים דומים.

האסון אירע כאשר נגמ"ש בו נהג וקסמן, בן 28 במותו, התהפך במהלך תמרון. וקסמן נהרג ושישה חיילים נפצעו. תחקיר התאונה העלה כי וקסמן נאלץ לשמש נהג בנגמ"ש בשל מחסור בנהגים, וכי למרות ניסיונו הדל לא הסכימו מפקדיו לשחררו מהתפקיד. בעקבות התאונה החליט אלוף פיקוד הצפון דאז, גדי אייזנקוט, למנות ועדת חקירה בנוסף לתחקיר המבצעי בשטח. התחקיר המבצעי ומסקנות הוועדה, בהן הקביעה כי אין להטיל את האשמה על מפקדי התרגיל – ובהם ראש מטה האוגדה, אל"מ במיל' שלומי כהן שאישר את האימון, וכן המג"ד, המ"פ ומפקד הנגמ"ש – אומצו במלואם על ידי האלוף אייזנקוט. עם זאת, בניגוד לדעתו, החליטה הפרקליטות הצבאית לפתוח בחקירת מצ"ח ולהגיש כתב אישום פלילי נגד אותם המפקדים, ומשפטם זה מתנהל עד היום בבית הדין הצבאי שבקרייה בתל אביב.

אנשי המילואים, מפקדי גדודים חטיבות, מתחו ביקורת על הגשת כתב האישום בניגוד למסקנות ועדת החקירה, ועל כך שהוצאות המשפט של המפקדים לא ממומנות על ידי צה"ל. בעצומה לרמטכ"ל הם מדגישים אמנם כי תוצאות התאונה היו קשות וכותבים כי "משפחת ההרוג שילמה את המחיר הכבד ביותר – אובדן חיי אדם", אך עם זאת, הם מבקשים להקים ועדה לבדיקת ההליכים שהובילו להגשת כתב האישום בניגוד למסקנות ועדת החקירה, לקבוע נוהל לפיו הפרקליטות תחויב בהתייעצות עם המפקדים במקרים חמורים לפני הפנייה להליך הפלילי, ולחזק את סמכויות ועדות החקירה והתחקירים המבצעיים.

נוסף על כך, קוראים המפקדים להקמת גוף חקירות מוסכם ועצמאי בראשות אלוף שינהל חקירות מסוג זה, וכן לפעול לאיוש תפקידי מפתח בפרקליטות הצבאית על ידי קצינים בעלי עבר מבצעי. "אנו המפקדים מצפים שבמקרי אסון כמו זה יישמעו חוות דעתם של מפקדי החיל ואלופי צה"ל. טעות היא לדעתנו להעמיד לדין - אפילו במקרה של מוות", נכתב.

מדובר צה"ל נמסר כי "העצומה טרם התקבלה בלשכת הרמטכ"ל ולכשתתקבל תיענה באופן ישיר ובלתי אמצעי".

לפני שלוש שנים: מפקדים מואשמים בגרימת מותו של חייל

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully