וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגרעין האירני: התקדמות, אך לא קפיצת מדרגה

כשיחליטו לייצר פצצה, הצנטריפוגות החדשות יספקו לאירנים יכולת לפעול מהר יותר. אך הדבר הבולט ביותר בהכרזה החגיגית היום הוא מה שנעדר ממנה: מתקן ההעשרה התת-קרקעי בקום

ההכרזה האירנית היום (רביעי) בדבר ההתקדמות והחידושים הרבים בתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלמית בהחלט מהווה סיבה לגאווה עבור טהרן. האירנים הצליחו להתקדם בהיבטים שונים של התוכנית, אולם לפי שעה, זו התקדמות שאינה משנה משמעותית את מצבה של התוכנית, ואין בה כדי להצביע על קפיצת מדרגה חדשנית בדרך לייצור נשק גרעיני.

מתוך שורה של התפתחויות שהוצגו, שתי ההתקדמויות החשובות ביותר הן פיתוחה של יכולת לייצר סרכזות (צנטריפוגות) באופן עצמאי, כאלו מדגם מתקדם יותר מזה שנעשה בו עד כה, והאפשרות לייצר מוטות דלק - או למעשה "צלחות" דלק, המשמשים לתפעול כור המחקר הקטן בטהרן, המיועד לצרכים רפואיים.

אולם ההיבט המעניין ביותר בהכרזה החגיגית הוא מה שלא נכלל בה: האתר התת-קרקעי להעשרת אורניום, הקרוי "פורדו", ליד העיר הקדושה קום. ערב ההכרזה, העריכו פרשנים רבים כי אירן תודיע על כך שהאתר, שלפי דיווחים שונים מצויים בו כיום מאות בודדות של סרכזות, יכנס לפעולה מלאה. אפשרות זו מדאיגה מאוד את ישראל ואת מדינות המערב, משום שהאתר חפור בצלע הר, כשבעים מטרים מתחת לאדמה. מקורות בארצות הברית אישרו זה מכבר כי גם הפצצות הגדולות ביותר, מסוג "מכסחות הבונקרים", אין יכולות לפגוע בו.

שר הביטחון, אהוד ברק, הגדיר בזמנו את התקופה שבמהלכה תעביר אירן את העשרת האורניום מהאתר המוכר בנתנז לאתר בקום, או שתפעיל את שניהם במקביל בתפוקה מלאה, בשם "מרחב החסינות". אולם עד כה, הסרכזות באתר קום מופעלות לצורכי ניסוי, בדיקה והרצה בלבד. האם העובדה שהנושא הזה נשמט מההכרזה האירנית היום, משמעותה היא שלא חלה כל התקדמות, או שמא המתקן דווקא הופעל במלואו, והאירנים פשוט מסתירים זאת? אין לכך תשובה, בינתיים.

"צלחות הדלק" קברו את הסיכוי להידברות

באשר להיבטים האחרים בתוכנית הגרעין שכן הוצגו היום, בהחלט יש בהם הישג עבור האירנים. יש בהם גם משמעויות שאין לזלזל בהן עבור ישראל.

ראשית, הסרכזות החדשות, המוגדרות "דור רביעי" - אכן יאפשרו לאירנים להעשיר אורניום במהירות גדולה יותר, וכפועל יוצא מזה, בכמות רבה יותר. אך אין לכך חשיבות מיוחדת כרגע, משום שממילא האירנים כבר צברו עד כה כמות מספקת של אורניום מועשר ברמה נמוכה, שיכול להספיק לייצור ארבע-חמש פצצות גרעיניות. אולם, ביום שבו תתקבל ההחלטה להעביר את האורניום לתהליך העשרה נוסף (תהליך קל יותר לעומת השלב ההתחלתי) ולהעשירו לרמה של 90% - המהווה חומר בקיע לפצצה – רק אז תהיה לסרכזות מהדור החדש חשיבות. בשלב שכזה, הן יאפשרו לאירנים להעשיר אורניום במהירות וביעילות רבה יותר, ולקצר משמעותית את פרק הזמן שאורך התהליך.

אשר ל"צלחות הדלק", גם הן מהוות עדות לכך שאירן התקדמה צעד נוסף, בדרך לשליטה טובה יותר בכל תהליכי ייצור הגרעין. במבט לעתיד, ההשלכה העיקרית של הצלחה זו היא בשמיטה סופית של הקרקע מתחת להצעת הפשרה של המעצמות, שגובשה לפני שנתיים, לפיה אירן תימנע מהעשרת אורניום לרמה של 20%, ותעביר את האורניום המועשר שברשותה, או את חלקו שהועשר ברמה של 3.5%, לרוסיה ולצרפת. הכוונה הייתה להעשיר את האורניום במדינות אלה לרמה של 20%, לעבדו ל"צלחות דלק", כדי להחזירו לאירן, שתוכל לתדלק באמצעותו את כור המחקר בטהרן, המייצר איזוטופים לרפואה (בכור זה, שקיבלה אירן מארה"ב כבר בתקופת השאה, סייר היום הנשיא אחמדינג'ד והציג את ההישגים האחרונים).

אולם בפועל, אירן החלה כבר לפני יותר משנה להעשיר אורניום בעצמה לרמה של 20%, במתקן בנתנז. עתה, כאמור, טהרן הודיעה כי הצליחה גם להשתלט על תהליך עיבוד אורניום של 20% ל"צלחות", והטעינה אותן לכור המחקרי. היא אינה זקוקה עוד לכל עזרה מבחוץ, ובכך סתמה את הגולל על הסיכוי להידברות ולפשרה.

אם לא די בכך, כלי תקשורת באירן דיווח אתמול כי מומחי מחשבים הצליחו לנקות את כל מערכת המחשוב של תוכנית הגרעין משרידי הווירוס "סטוקסנט", שלפני כשנתיים, הוציא מכלל פעולה יותר מאלף סרכזות בנתנז. לפי הדיווחים מאירן, תוכנית הגרעין פועלת בעזרת מערך מחשוב עצמאי, שמנותק מהעולם החיצון, וכעת לא ניתן עוד לחדור אליו ולהשתיל בו ווירוסים ו"תולעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully