וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדות בשטח: תל שילה יוכרז כאתר מורשת לאומית

טל שלו

14.2.2012 / 1:40

על רקע פניית הרשות לאונסק"ו להכרה באתרים בגדה המערבית, הממשלה צפויה לאשר היום 10 פרויקטים לקידום אתרים עם חשיבות יהודית והיסטורית, בהם האתר הארכיאולוגי שבבנימין

בעוד הרשות הפלסטינית מבקשת להכיר באתרים היסטוריים בגדה המערבית, דוגמת כנסיית המולד והר גריזים, כאתרי מורשת עולמית במסגרת חברותם באונסק"ו, בישראל לא נשארים חייבים: לוואלה! חדשות נודע כי האתר הארכיאולוגי בתל שילה שבבנימין על גבול השומרון צפוי להיות מוכרז היום (שלישי) כאתר מורשת לאומית. במסגרת ההכרזה, האתר יזכה למימון של מיליוני שקלים לטובת עבודות שיקום ופיתוח. לפני כחודשיים הצהיר שר החינוך גדעון סער כי האתר בתל שילה יוכנס לתוכנית הלימודים של משרד החינוך ואף ציין כי האתר כבר הוכר כאתר מורשת לאומית, אך סער הקדים את המאוחר ולמעשה רק היום צפוי האתר להיות מוכרז באופן רשמי.

ועדת השרים לענייני מורשת, בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, צפויה להתכנס היום ולאשר כעשרה פרויקטים חדשים שיזכו למימון ממשלתי. הפרויקטים שיזכו יקבלו מיליוני שקלים לשיקום, לשימור, לשיפוץ ולשחזור אתרים ולקידום מיזמים שזוהתה בהם חשיבות היסטורית ויהודית. בנוסף לפרויקט בתל שילה, יובאו לאישור השרים גם תכניות לשיקום תחנת הקמח של מונטיפיורי בירושלים, חשיפת מערך יישוב מתקופת בית שני בפאתי העיר מודיעין, מיזם לשמירה על מגוון הצמחים הנכחדים בישראל וכן פרויקט ?הקמת השיירה?, שבמרכזו ישוקמו משאיות וטרקטורים מימי ?חומה ומגדל?. הרכבים שישוקמו ישמשו לסיור חוויתי שישחזר את דרכי החלוצים בגן השלושה (הסחנה).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשרות אלפי מבקרים פוקדים את האתר מדי שנה, כשעיקרם תיירות נוצרית ואוונגליסטית/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאות מיליונים יושקעו בתכנית אתרי המורשת

שילה, הממוקמת בין אריאל לרמאללה, שימשה כמרכז הקודש וההנהגה של שבטי ישראל בתקופת ההתנחלות והשופטים ולמעשה שימשה כבירת ישראל במאה ה-13 לפני הספירה. לפי כתבי התנ"ך, בשילה הקצה יהושע את הנחלות לשבטים, שם עמד משכן אוהל שבתוכו ניצב ארון הברית והיה מרכז לכינוס העם בעתות מצוקה. בסוף תקופת השופטים, אז ישבו במקום עלי הכהן ושמואל הנביא, נחרבה העיר על ידי הפלשתים, וארון הברית נלקח בשבי. השרידים שנחשפו באתר מלמדים שגם בתקופות מאוחרות יותר היה במקום התיישבות, ובחפירות שנערכו במאה האחרונה נתגלו ממצאים מהתקופה ההלניסטית, הרומית והביזנטית. בשנים האחרונות הופעל האתר על ידי המועצה האזורית בנימין שהקימה מרכז מבקרים ומרכז ללימודי המשכן באתר. עשרות אלפי מבקרים פוקדים את האתר מדי שנה, כשעיקרם תיירות נוצרית ואוונגליסטית.

מלבד מספר מועט של חפירות מצומצמות בעבר, לא התבצעה באתר חפירה ארכיאולוגית נרחבת במטרה לחשוף את העיר הקדומה, העיר המקראית ואת מקום המשכן. במסגרת הכללת האתר ברשימת אתרי המורשת, יושלמו החפירות באתר במטרה להפוך אותו לאתר שיוכל לקלוט קהל. כמו כן, יוקם מרכז חוויתי בראש התל בו יוצגו סיפורי תנ"ך שהתרחשו באתר לפני אלפי שנים.

תכנית אתרי המורשת, שהושקה לפני שנתיים, מהווה את אחת מתוכניות הדגל של ממשלת נתניהו, אותה מוביל מזכיר הממשלה צבי האוזר. במסגרת התוכנית יוקצו בשנים הקרובות מאות מיליוני שקלים מתקציב הממשלה וכספי תרומות, לשיקום ושחזור אתרים בעלי חשיבות היסטורית, יהודית וציונית בישראל. עם השקתה, פורסם מתווה ראשוני המפרט כ-150 אתרים שיזכו לתמיכה ולשיקום. עם זאת, נקבע גם כי ועדת שרים תאשר כל פרויקט ספציפי, אחרי עבודת צוות מקצועית בראשותו של ראש אגף מורשת במשרד ראש הממשלה, ראובן פינסקי. תפקידו של הצוות המקצועי הוא למיין ולהכין את התוכניות הספציפיות לאישור השרים. עד כה, אושרו פעולות בעלות כוללת של עשרות מיליוני שקלים שיושקעו בכ-30 אתרים ובהם הרודיון, תל ערד, צריף יצחק בן צבי, בית העצמאות בתל אביב, הקמת פורטל משותף לארכיוני ישראל וארכיון למורשת המוזיקה הישראלית ופרוייקטים נוספים.

קביעת עובדות בשטח

בישיבת הממשלה החגיגית שהתקיימה לפני שנתיים בתל חי, הודיע ראש הממשלה נתניהו כי גם שני אתרים שנויים במחלוקת, קבר רחל ומערת המכפלה, יזכו להיכלל בתוכנית, ועורר בכך ביקורת בינלאומית ופוליטית חריפה. נטען אז כי בפעולות פיתוח בשטחי הגדה המערבית יש משום קביעת עובדות בשטח שישפיעו על המשא ומתן לקראת הסדר קבע.

בפועל, לא אושרו עדיין צעדים בקבר רחל ומערת המכפלה במסגרת תוכנית מורשת עצמה, והפיתוח של אתרים אלה מתבצע במימון גופים אחרים. באגף מורשת במשרד ראש הממשלה מדגישים כל העת כי ההחלטות על אתרי מורשת נבחנות על ידי גורמים מקצועיים וא-פוליטיים, שהפוליטיקה נעצרת עם אישור התוכנית בדרג הפוליטי וכי כל אתר נבחן על פי ערך המורשת שלו למדינת ישראל ובלי קשר למיקומו הגיאוגרפי או לנפיצותו הפוליטית. למרות זאת, המתנחלים ממשיכים להצהיר כי בכוונתם לפעול להכללת אתרים נוספים ביהודה ושומרון ברשימה, דוגמת קבר יוסף, הר עיבל ושומרון העתיקה.

גורמים במשרד ראש הממשלה אמרו לוואלה חדשות כי ?קבוצת המיזמים שיובאו לאישור, הם אלה בעלי צרכי השימור הדחופים שקיבלו את הציונים הגבוהים בקריטריונים שבחנה ועדת ההיגוי?. באשר לפיתוח קבר רחל ומערת המכפלה ביקשו הגורמים להדגיש כי ?קבר רחל עובר בחודשים האחרונים שיפוץ, שיקום וטיפול מקיף לרווחת רבבות המבקרים במקום. במערת המכפלה, לא נמצאו ליקויים הדורשים שיקום ושימור במבנה, למעט התקנת מעליון לנכים ותיקון סככת הגג, אשר תיקונם ייבחן על ידי המינהל האזרחי?.

עוד בנושא:
שיעור מולדת: המאבק על שימור אתרי המורשת
פרס על אתרי המורשת: חמאס מבעיר את השטח
רעש אדמה יביא לקריסת אתרי מורשת בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully