וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר עולה להתקפה: "שהצבא לא יאיים עלינו"

אבי שמחון, יועצו הבכיר של שר האוצר, תוקף בחריפות את טענות הצבא על כך שהקיצוצים בתקציב פוגעים ב"כיפת ברזל" ויביאו לביטול טיסות. "הצבא מקבל יותר כסף מבעבר"

הקרב התקשורתי על הקיצוץ בתקציב הביטחון ממשיך גם היום, לקראת הדיון הבוקר (שני) בנושא, בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. במשרד האוצר תקפו בחריפות את התלונות שהציג צה"ל בנוגע לביטול פרויקטים ואימונים רבים, הנתונים באיום בשל הקיצוצים הצפויים בתקציב.

"הצבא מקבל הרבה יותר כסף מאשר בעבר, וצריך להחליט מה לעשות עם זה - לקנות טנקים, או מטוסים, או טילים. זהו התקציב הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל, ושהצבא לא יאיים עלינו בביטול פרויקטים כאלה ואחרים" – כך אמר הבוקר יו"ר הוועדה המייעצת לשר האוצר, ד"ר אבי שמחון, בריאיון לגלי צה"ל. בוועדת החוץ והביטחון ידונו בהמשך תקצוב רכישת מערכות ביטחוניות, ובמהלך הישיבה צפויים להעלות נציגים ממשרד הביטחון חשש מפיטורים בעקבות ביטול פרויקטים שונים.

על פי גורמים בצה"ל, ללא תוספת משמעותית לתקציב הביטחון, יהיה בלתי נמנע לקצץ בטיסות האימונים, באימוני היבשה וברכישת סוללות נוספות של מערכת ההגנה "כיפת ברזל". לרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הוצגו כמה אפשרויות לקיצוץ מיידי והוא אישר את חלקן, למעט קיצוץ ברווחת החייל הסדיר. באוצר, בינתיים, לא מתרגשים: "משימות הצבא הן אותן משימות, וזה לא שפתאום שטנו מגרינלנד למזרח התיכון. אנחנו בטוחים שיש מה לקצץ, מבלי לפגוע כהוא זה בביטחון מדינת ישראל", אמר לגל"צ ד"ר שמחון, יועצו של שר האוצר.

תרגיל חטיבתי של חטיבת הצנחנים, ינואר 2012.. דובר צה"ל
"המשימות של הצבא הן אותן משימות. זה לא שפתאום שטנו מגרינלנד למזרח התיכון", אמרו באוצר. תרגיל של חטיבת הצנחנים/דובר צה"ל

לדברי שמחון, התמונה המסתמנת לגבי התקציב לשנת 2012 שונה לחלוטין. הוא אמר כי הפתרון למשבר טמון בצבא עצמו: "הממשלה היא זו שקובעת, אך הצבא צריך לבצע את ההחלטות ולא למסמס את אחריותו. ההכנסה של הצבא מעולם לא הייתה גדולה כפי שהיא הולכת להיות ב-2012, למרות מה שמכנים 'הקיצוץ'", אמר. לדבריו, "יש המון סעיפים שקל לקצץ בהם. עורך דין בקריה פורש בגיל 50, ועכשיו הצבא הסכים שיפרוש בגיל 55. אם הצבא יחליט שאנשיו - לא אלה על הגבעות - אלה שבקריה, יפרשו בערך באותו גיל כמו מקביליהם האזרחים, יתפנה המון כסף לצבא, שמוציא את רוב הכסף על שכר ופנסיה".

"הממשלה צריכה להחליט איזה גודל של צבא היא רוצה"

במסגרת ההתמודדות עם הקיצוצים, החליט הרמטכ"ל גנץ לבטל שורת תרגילים, בהם תרגיל אוגדתי, חמישה תרגילים חטיבתיים, 35 תרגילים גדודיים ושמונה תרגילי מפקדי גדודים. הרמטכ"ל אישר גם להדמים נתח משמעותי מכלי הטיס של חיל האוויר, לדחות טיפולי מנוע לשנת 2013 ולהקפיא נתח נרחב מהטיסות שיועדו לכל טייס. "אם בשנת 2011 היינו כשירים ברמה גבוהה, הרי שהרמה הזו תרד במידה ניכרת", אומר קצין בכיר בצה"ל. "הממשלה צריכה להחליט בשבועות הקרובים איזה גודל של צבא היא רוצה ואיזה סוג של ביטחון נדרש", אמר.

לצד זאת, הוחלט כי לא רק הצורך המבצעי יקוצץ: בצבא הוחלט לקצץ כמחצית מטיסות הקצינים לחו"ל בפרויקטים שונים, לרבות קיצוץ שליש מפרויקט "עדים במדים", במסגרתו מבקרים אנשי צבא במחנות השמדה בפולין. כמו כן, יופץ מסמך מיוחד בשם "צבא צנוע", הקובע כי מתנות פרידה לקצינים ולנגדים לא יעלו יותר מ-120 שקלים, וכי חל איסור מוחלט להזמין להופעות אמנים מחוץ לצה"ל. בנוסף, יוטלו הגבלות על שכירות מבנים.

עוד באותו נושא:
צה"ל מתמודד עם אילוצי תקציב: 49 תרגילים יבוטלו
"פעילות צה"ל עלולה להיפגע בשל אילוצי תקציב"
עימות חריף בין שטייניץ לרמטכ"ל בישיבת הממשלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully