וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוצר במצולות: ספינה טבועה שווה מיליארדים?

צייד אוצרות אמריקאי טוען כי גילה סמוך לחופי קייפ קוד ספינה בריטית שהוטבעה על ידי טורפדו נאצי ב-1942, ובה לוחות פלטינה בשווי שלושה מיליארד דולרים. כיצד יתחלק השלל?

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

במבט ראשון, לא בדיוק ברור מה רואים בצילומי הווידאו המובאים כאן. אולם גרג ברוקס, חוקר תת-ימי ו"צייד" עתיקות מארצות הברית טוען כי מדובר בשרידיה של ספינת מלחמה בריטית מתקופת מלחמת העולם השנייה, שטבעה לחופי קייפ קוד שבמדינת מסצ'וסטס בצפון-מזרח ארצות הבירת, ומכילה בתוכה אוצר של ממש.

אוניית הצי של הוד מלכותה, "SS ניקולסון", הותקפה בטילי טורפדו על ידי הצי הגרמני שעה שעשתה את דרכה לניו יורק ב-1942, ושקעה סמוך לחופי קייפ קוד. שישה ממלחיה נהרגו. ברוקס ואנשי צוותו סבורים שעל סיפונה נמצאים עדיין לוחות פלטינה בשווי של כשלושה מיליארד דולרים, שהיו אמורים לשמש תשלום של ברית המועצות דאז לארצות הברית, במסגרת עסקת נשק, לאחר פלישתה של גרמניה הנאצית לרוסיה. שווי הפלטינה בעת המשלוח היה 53 מיליון דולרים, אולם בזמן שחלף, מחירה האמיר.

בשנה שעברה: אוצר התגלה בלב ים - 200 טונות כסף באוניה טרופה

גרג ברוקס, חוקר תת-ימי שטוען כי מצא ספינת מלחמה בריטית טבועה ממלחמת העולם השנייה לחופי קייפ קוד, ובה אוצר פלטינה בשווי מיליארדי דולרים, פברואר 2012. Winslow Townson, AP
הותקפה בטילי טורפדו על ידי הצי הגרמני, ושישה ממלחיה נהרגו. ברוקס מציג תמונה של ה"SS ניקולסון"/AP, Winslow Townson

את מיקום הספינה איתר ברוקס ב-2008 בסיוע אותות סונאר. לדבריו, רק מעטים נחשפו עד היום למיקום המדויק. "אנו שומרים את המיקום הכי בשקט שאפשר", הסביר בראיון לרויטרס. "יש לנו מטוס שטס בחוץ רק כדי לפקוח עין עליה, כך שאף אחד אחר לא יגיע לשם. אם נתפוס אותם נוכל לקרוא למשמר החופים ולצי, כדי ליירט אותם".

הצוות של ברוקס מתכוון להתחיל בהוצאת האוצר מהמצולות בהמשך החודש, בעזרת מנגנון רובוטי המופעל מרחוק. "יש לנו מתקן שנבנה במיוחד לקופסה הזו", הסביר לרויטרס קווין לצ'אנס, מפעיל המתקן. "הוא יירד למטה עם כבל שמחבר את המנגנון הזה לתיבה, ונמשוך אותו באופן ידני".

"נתרום את הכסף לצדקה"

אם הטענות של ברוקס נכונות, ה"SS ניקולסון" עשויה להתברר כאחד האוצרות היקרים ביותר שנתגלו אי פעם. אולם חוקרים רבים מטילים ספק בשאלה אם כלי השיט אכן נושא בתוכו את המטען יקר הערך, ואף וטוענים כי אם הדבר נכון, הפרשה עלולה להתפתח לריב בינלאומי. בבריטניה, למשל, אומרים כי ימתינו לראות מה בדיוק יתגלה באוניה לפני שינקטו צעדים. "אנחנו עדיין ממתינים לראות מה היה שם", אמר לסוכנות AP תימוטי שוסטה, עורך דין המייצג את ממשלת בריטניה. "הבדיקות שערכנו עד כה העלו כי יש שם בעיקר מכונות וציוד צבאי".

גרג ברוקס, חוקר תת-ימי שטוען כי מצא ספינת מלחמה בריטית טבועה ממלחמת העולם השנייה לחופי קייפ קוד, ובה אוצר פלטינה בשווי מיליארדי דולרים, פברואר 2012. Winslow Townson, AP
"תמיד יש סקפטיים". צייד האוצרות משוכנע שלוחות הפלטינה נמצאים בספינה/AP, Winslow Townson

דווקא ממשלת ארה"ב לא צפויה כנראה לדרוש את התשלום שהיה אמור להגיע אליה, שכן היא קיבלה כבר בזמנו פיצוי מהרוסים על הפלטינה האבודה. עמדתה של רוסיה עצמה בנושא טרם התבררה, ולא ניתן לשלול שגם היא תדרוש "החזר". כך או אך, החוק הימי בנושאים הללו הוא סבוך, וגם למוצאי האוצרות עצמם מגיע נתח מהשלל - אם כי סביר שהמאבק המשפטי בנושא יימשך שנים.

ברוקס, מצדו, מבהיר כי לפי רישומי משרד האוצר האמריקאי, לוחות הפלטינה אכן היו על הסיפון, וצילומי הווידאו של צוות מאששים לטענתו את המידע הזה - אם כי יש החולקים על כך. "תמיד יש סקפטיים", הוא עונה למבקרים, "לא משנה מה תעשה". בכל מקרה, לדבריו, את הכסף הוא לא מתכוון לשמור לעצמו, אלא לתרום לצדקה: "לכולנו יש פרויקטים אישיים, כמו לספק מזון לילדי מיין, לעזור לתושבי מסצ'וסטס וגם לתושבי האיטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully