וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף החלטה ממשלתית: משרות ליוצאי אתיופיה לא מאוישות

טל שלו

31.1.2012 / 19:10

השר מרידור פנה לנציבות שירות המדינה לאחר שגילה על אי יישומה של החלטת ממשלה להקצות 30 משרות ליוצאי אתיופיה בשירות המדינה ב-2011. הנציבות: "המשרות בתהליכי איוש"

הדרת האתיופים מתחילה למעלה: על רקע הסערה הציבורית בעקבות חשיפות האפליה נגד יוצאי אתיופיה במקומות שונים בארץ, מסתבר שגם בחלונות הגבוהים בירושלים מתקשים להביא לייצוג הולם של בני העדה. היום (שלישי) נחשף כי למרות החלטת ממשלה מפורשת, שהתקבלה לפני למעלה משנה, על ייעוד 30 משרות נוספות לבני העדה האתיופית בשירות המדינה, היישום בפועל של ההוראות מתעכב, ונכון לחודש נובמבר האחרון – ארבע משרות בלבד אוישו בפועל.

החלטת הממשלה על ייצוג הולם לבני העדה האתיופית בשירות המדינה התקבלה בנובמבר 2010, והיא קבעה שב-2011 יוצאי אתיופיה יכהנו בכ-30 משרות נוספות בשירות המדינה – קביעה שכאמור לא התממשה. זהו המשך להחלטת ממשלה מחודש מאי 2007 על הקצאת 15 משרות חדשות לבני קהילת יוצאי אתיופיה בשירות המדינה - משרות שאכן אוישו. השר לענייני מודיעין, דן מרידור, פנה בעניין לנציבות שירות המדינה, ובמכתב ששלח השבוע ביקש לדעת "האם החלטה זו קוימה ואם כן לאיזה מקומות בשירות המדינה שובצו העובדים האלה". לאור גילויי האפליה נגד בני העדה האתיופית בחודש האחרון, בדק אחד מעוזריו, תומר קאסהון - יוצא אתיופיה בעצמו - מה מצב הייצוג ההולם של בני העדה בשירות המדינה וגילה כי החלטת הממשלה מנובמבר 2010 לא יושמה באופן מלא, כאמור.

שיעור האתיופים בשירות המדינה: פחות מ-1.5%

בשנים האחרונות חלה עלייה מסוימת במספר יוצאי אתיופיה שהועסקו בשירות המדינה ובשיעורם מקרב כלל העובדים המועסקים בשירות המדינה: מ-782 עובדים בשנת 2009 (כ- 1.2%) ל-841 עובדים בשנת 2010 (כ-1.3%). גם בשיעור האקדמאים יוצאי אתיופיה העובדים בשירות המדינה חלה עלייה. עם זאת, שיעורם של יוצאי אתיופיה במרבית גופי שירות המדינה עדיין נמוך משיעורם באוכלוסייה (כ-1.5%), ומנתונים של מרכז המידע והמחקר של הכנסת עולה כי מיעוט זניח בלבד מקרב יוצאי אתיופיה עוסקים בתפקידי ניהול או בתפקידים בכירים אחרים בשירות המדינה.

בדיון שנערך בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת בחודש נובמבר האחרון, העיד האחראי על ייצוג הולם בנציבות שירות המדינה, נאדר אל קאסם, כי ידוע לו רק על ארבע משרות שאכן אוישו בפועל: שתיים במשרד לביטחון פנים ושתיים ברשות האכיפה והגבייה. עם זאת, ציין, כל 30 התקנים אושרו ותוקצבו, ותפקידים נוספים נמצאים בהליכי מכרז.

עצרת המחאה בגן העצמאות כנגד גזענות כלפי אתיופים , מספר צעירים חסמו כבישים בסמוך לעצרת. ינואר 2012. עומר מירון
גורמים מקצועיים שונים טוענים כי ישנה בעיה של חסמים מובנים באשר להשתלבותם של יוצאי אתיופיה בעבודה בשירות המדינה. הפגנה נגד הגזענות כלפי אתיופים, לפני שבועיים/עומר מירון

באותו דיון ציינה מנהלת מרכז המידע והמחקר של הכנסת כי מהסקירה המקצועית שהתבצעה לקראת הדיון עלה כי נושא הרחבת הייצוג ההולם של יוצאי אתיופיה בקרב העובדים מצוי על סדר יומם של חלק נכבד מן הגופים שנסקרו וצפוי בחלקם לקבל חשיבות רבה אף יותר בעקבות התיקון לחקיקת התיקון לחוק הייצוג ההולם בנוגע ליוצאי אתיופיה במרץ בשנה שעברה, שהחיל את חובת הייצוג ההולם גם על חברות ממשלתיות, תאגידים ומועצות מקומיות, וכן קבע מנגנוני אכיפה ובקרה לבחינת יישום השילוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"המשרות בתהליך איוש, מכרזים ואיתור מועמדים"

גורמים מקצועיים שונים טוענים כי ישנה בעיה של חסמים מובנים באשר להשתלבותם של יוצאי אתיופיה בעבודה בשירות המדינה, הטמונה בהליכי הקבלה לעבודה למשרות אלה. מבחני נציבות שירות המדינה, הכוללים מבחנים פסיכוטכניים ופסיכומטריים, נחשבים תלויי תרבות, ומקשים על יוצאי אתיופיה המגיעים מתרבות שאינה מערבית. הקושי הקיים בהתמודדות עם מבחני הנציבות אף עשוי לפגוע ברמת המוטיבציה של יוצאי העדה לגשת למכרזים, כפי שטענו בעבר גורמים מקצועיים העוסקים בנושא.

בנציבות שירות המדינה אמרו היום כי התקציבים לכל המשרות אושרו והן מחכות לאיוש: "כל המשרות הוקצו למשרדים, הן על ידי הנציבות והן על ידי המשרדים הספציפיים: רשות אכיפה, מס הכנסה, מכס, שע"מ, תמ"ת, בטחון פנים, חינוך, למ"ס, קליטה, מדע, אוצר ורשות החשמל". עוד הוסיפו בנציבות כי "חלק מהמשרות כבר אוישו וחלקן בתהליך איוש, מכרזים ואיתור מועמדים".

אפליית אתיופים - כותרות אחרונות
לפני שלושה שבועות: וינשטיין הורה לחקור האפליה בקריית מלאכי
נתניהו: אין מקום בישראל לגזענות נגד אתיופים
שרת הקליטה לעולים מאתיופיה: "תגידו תודה"
הפגנה נגד הדרת אתיופים בקריית מלאכי: "שחור זה רק צבע"
דעה: מנודים בארצם - מחאת האתיופים הגבירה תחושת הנידוי

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully