וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו במינים שהתגלו: חיפושית חד-קרן, דג משוריין

משלחת זואולוגים שבה מיערות הגשם של סורינאם עם 1,300 דגימות של מינים אקזוטיים, בהם לפחות 46 שלא היו מוכרים למדע: "אחד המקומות האחרונים בעולם עם טבע פראי באמת"

משלחת זואולוגים שביקרה בשנת 2010 במדינה הקטנה סורינאם, שבקצה הצפוני של יבשת דרום אמריקה, גילתה שם לא פחות מ-46 מינים של בעלי חיים, שככל הנראה לא היו מוכרים למדע לפני כן. השבוע פורסמו הממצאים הראשונים של המשלחת, בין היתר בכתבה נרחבת ב-BBC.

המשלחת ליערות הגשם במחוז קוומלסמוטו, בין הנהרות קוטארי וסיפליוויני, שוגרה על ידי עמותת "Conservation International" הבינלאומית, הפועלת למען איכות הסביבה ושימור מינים נכחדים, במסגרת הקרויה "תוכנית הערכה מואצת" (Rapid Assessment Program - RAP), הפועלת זה 20 שנה לניטור מערכות אקולוגיות ומיפויין, במטרה לסייע בשימור הסביבה.

במשך שלושה שבועות בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2010, פעלו מדעני העמותה באזור, בסיוע סטודנטים ומדריכים מקומיים, ואספו דגימות של כ-1,300 מיני בעלי חיים. מאז, עומלים החוקרים על זיהוי כל אחד מהם, וכבר עתה הגיעו למסקנה כי 46 מהם הם מינים חדשים לחלוטין שלא היו מוכרים קודם לכן.

צפו בסרטון המתעד את עבודת המשלחת:

בין המינים החדשים ניתן לציין מין שזכה לכינוי "צפרדע קאובוי" - מעין דו-חי עם פסים לבנים לאורך רגליו ועקב עם "דורבן". עוד ציינו החוקרים צרצר שזכה לשם "קריולה קטידיד" בשל צבעיו העזים. זן לא מוכר נוסף שבלט הוא של דג שפמנון, העוטה מעין "שריון" המורכב מדיסקיות קשות המכוסות בדוקרנים. אלו משמשים אותו, לפי ההערכה, כדי להתגונן מדגי הפיראנה הטורפים בנהר. חברי המשלחת סיפרו כי אחד המדריכים המקומיים דג את הדג הזה על מנת לאכול אותו, אולם ברגע האחרון, הבחינו המדענים כי מדובר במין לא מוכר, ומיהרו "להציל" אותו ולקחת אותו למעבדה.

מנהל תוכנית RAP, ד"ר טרונד לארסן, הסביר בראיון ל-BBC מדוע האזור הזה בסורינם הוא כה עשיר במיני אורגניזמים: "נוסעים לכאן, ובמשך מאות קילומטרים לא רואים ולו כביש אחד - רק ג'ונגל אינסופי. זה אחד המקומות האחרונים בעולם שניתן למצוא בהם טבע פראי באמת".

לארסן עמד על כך שלעתים קרובות, משלחות מעין אלו מתמקדות דווקא באזורים שכבר מצויים בסכנה עקב הציביליזציה המתקרבת, אולם חשוב להבטיח גם את עתידם של המקומות שטרם ניזוקו בידי הקידמה: "אנחנו מקבלים את המקומות הפראיים הללו כמובנים מאליהם, אבל אם לא נדאג להם עכשיו - הם לא יישארו ככה עוד הרבה זמן".

עוד מעולם הזואולוגיה:
התגלתה צפרדע שלא קשה לבלוע: בגודל של זבוב
האף הגדול: שלושה קופי חוטם נולדו באינדונזיה
8.75 מיליון מינים בעולם - פחות מרבע התגלו
מינים שהתגלו בפיליפינים: כריש מתנפח, סרטן עם סיכות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החיפושית קופרופנאוס לנסיפר היא אחת הגדולות המוכרות: גודלה כגודל קלמנטינה, והיא יכולה לעכל גוויה של חיה כגון חזיר בתוך ימים ספורים. סימן ההיכר שלה: קרן ארוכה על הראש/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטורף הבולט באזור הוא חתול בר הנקרא אוצלוט/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצרצר הקרוי לובוסליס בקאטוס זוהר בצבעי ורוד וירוק פלואורסנטיים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיפושיות כגון זו הקרויה סטילודס סדסימקולטה נוהגות לעכל חומרים רעילים מהצמחים שהן אוכלות, אוגרות אותן בגוף ו"מזהירות" טורפים מכך באמצעות צבעיהן העזים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זוג "חיפושיות צב" מזדווגות על עלה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היסיבואס ספ, הלוא הוא "צפרדע הקאובוי", מתהדר בפסים לבנים על רגליו ועקב בצורת "דורבן"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שממית מסוג תקדקטילוס רפיקאודה מלקקת את גלגל העין שלה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סרטופריס קורנוטה, המוכר גם כ"צפרדע פק-מן", הוא צייד אימתני: פיו הענק מאפשר לו לבלוע טרף שגודלו כמעט כגודל גופו/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully