וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח בארה"ב: אירן לא תפתח נשק גרעיני ב-2012

מכון ISIS המוערך קובע כי לטהרן אין יכולת לייצר פצצה, והיא גם נרתעת מכך בשל הלחץ העולמי; מעריך כי תקיפה אווירית של מתקני הגרעין "לא תועיל"; ומבקר את סדרת ההתנקשויות

לא סביר שאירן תפתח פצצה גרעינית במהלך שנת 2012 - כך קובע דו"ח חדש הל המכון למדע וביטחון לאומי (ISIS) בארצות הברית, אחד בגופים המובילים בעולם בניתוח אסטרטגי של החזית האירנית. לפי הדו"ח, שקטעים ממנו הודלפו היום (חמישי) לכלי תקשורת בעולם, מהנדסי הגרעין האירנים טרם הספיקו לייצר די אורניום מועשר ברמה גבוהה המתאימה לייצור פצצה גרעינית. עוד קובע הדו"ח, כי העיצומים הבינלאומיים הגוברים, כמו גם החשש הגובר מפני תקיפה ישראלית, מרתיעים את טהרן מהתקדמות נוספת בתוכנית הנשק הגרעיני. לבסוף, הוא מרחיק לכת וקובע כי תקיפה צבאית של מתקני הגרעין האירניים נועדה לכישלון, ומותח ביקורת גם על הסיכון הטמון במבצעים צבאיים נקודתיים יותר.

דו"ח המכון, שייסד מומחה הגרעין דייוויד אולברייט, מציע נקודת מבט מעט מתונה יותר כלפי תוכנית הגרעין האירנית, ביחס לזו הנשמעת בחודשים האחרונים מישראל וממעצמות המערב, בשבוע בו הוחרפו מאוד הסנקציות על אירן, בין היתר בצורת חרם נפט אירופי, ויממה לאחר שנשיא ארה"ב ברק אובמה חזר בנאום "מצב האומה" על קביעתו כי "כל האופציות מונחות על השולחן" ביחס לעצירת הגרעין האירני.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
צילום לוויין של מתקן "פורדו" התת-קרקעי ליד העיר קום, שגם בו החלה באחרונה העשרת אורניום/רויטרס

"לא סביר שאירן תמהר לעבר ייצור נשק גרעיני, כל עוד יכולת העשרת האורניום שלה תיוותר מוגבלת כפי שהיא כיום", נכתב בדו"ח, שמומן על ידי מענק של המכון האמריקאי לשלום - מכון עצמאי שהוקם על ידי הקונגרס ב-1984 ומקבל מימון מהממשל. הדו"ח מאשר הערכות קודמות כי בטהרן טרם התקבלה החלטה סופית לפנות לייצור נשק גרעיני: "למרות שהאירנים עוסקים בגרעין, אין כל ראיה לכך שהמשטר החליט לייצר נשק גרעיני. לא סביר שאירן תוביל פריצת דרך גרעינית ב-2012, במידה רבה משום שהיא נרתעת מכך".

"הפצצה אווירית לא תנטרל את הגרעין"

מכון ISIS מייעץ בקביעות לממשל האמריקאי כמו גם לממשלות בעולם כולו בנושא יכולתה הגרעינית של אירן, והעומד בראשו, אולברייט, נחשב למומחה מוערך ביותר בתחום. בהתייחס לשאלה מתי, אם בכלל, יעברו האירנים לייצור נשק גרעיני, קובע הדו"ח: "החלטה כזו לא תהיה סבירה כל עוד האירנים לא מצליחים לשפר את יכולתם בתחום העשרת האורניום, עד למצב בו הם יכולים לייצר אורניום המתאים לנשק במהירות ובסודיות".

הדו"ח קורא תיגר על מסקנות דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) מנובמבר האחרון, שקבע כי אירן התקדמה רבות לעבר ייצור נשק גרעיני. לפי דו"ח ISIS, "האתגר המרכזי של אירן נותר לפתח יכולת לייצר אורניום המתאים לנשק, בכמות מספקת לכמה פצצות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פיצוץ בטהרן, מדען גרעיני בכיר חוסל ברכבו, ינואר 2012. רויטרס
"פעולות אלימות סובלות מחסרונות משמעותיים". זירת ההתנקשות במדען הגרעין מוסטפא אחמדי רושאן, בחודש שעבר בטהרן/רויטרס

לבסוף, מספק הדו"ח מסקנה מרחיקת לכת נוספת, בקובעו כי תקיפה צבאית, במטרה לעצור את תוכנית הגרעין האירנית, ככל הנראה לא תשיג את המטרה. "פעולות צבאיות ממוקדות, כגון תקיפה אווירית של מתקני הגרעין, זוכות להערכת יתר בכל הקשור ליכולתן לעצור או אפילו לעכב משמעותית את תוכנית הגרעין", נכתב. "לא סביר שהפצצות כאלו יצליחו לנטרל את היכולת האירנית להעשיר אורניום לצורכי שימוש בנשק". בין הסיבות לכך, על פי הדו"ח: האירנים פיזרו את צנטריפוגות ההעשרה בין כמה אתרים, אגרו עוד צנטריפוגות רזרביות ושיפרו את יכולתם לייצר צנטריפוגות חדשות.

מנגד, קובע הדו"ח כי פעולות מודיעיניות שנועדו לרגל אחר התקדמות תוכנית הגרעין ופתיחתם של מתקני גרעין תת-קרקעיים חדשים הן "נחוצות ביותר". "טקטיקה ידועה נוספת" שמציין הדו"ח כיעילה היא חדירה לרשתות האספקה של אירן, במטרה לספק לתוכנית הגרעין חומרים ומרכיבים פגומים. לעומת זאת, פעולות "אלימות" יותר, כמו ההתנקשויות האחרונות במדעני גרעין אירנים, סובלות מ"חסרונות משמעותיים", ובהם ההסתכנות בפעולות-נגד אירניות. עוד טוען הדו"ח, כי היות שבתוכנית הגרעין האירניות מעורבים אלפי מומחים, לא סביר שהתנקשויות בכמה מהם יהיו אפקטיביות במיוחד.

החזית האירנית - עוד כותרות:
נתניהו: אפעל מול סין והודו כדי ללחוץ על אירן
קרן המטבע: חרם על אירן יעלה מחיר הנפט ב-30%
דיווח באירן: 4 קציני משמר המהפכה מתו ב-4 ימים
אירן: מתרגם ספרותי ידוע "הועלם" על ידי השלטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully