וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון עשויה לקרוא לנשיא סוריה להתפטר

26.1.2012 / 0:04

פקיד בכיר במועצה אמר כי החברות נוטות לאמץ את דרישת הליגה הערבית, לפיה אסד ייאלץ להעביר את סמכויותיו לסגנו ולהידבר עם המפגינים נגדו. ייתכן שהדיון יערך כבר בשבוע הבא

טבעת החנק סביב צווארו של נשיא סוריה, בשאר אסד, הולכת ומתהדקת. פקיד בכיר במועצת הביטחון של האו"ם מעריך שחבריה ידונו כבר בשבוע הבא בהצעה, שאם תאושר במועצה, תקרא לאסד להתפטר מתפקידו.

מטיוטה של ההצעה שהגיעה אמש (רביעי) לידי סוכנות הידיעות רויטרס, עולה כי חברות המועצה מעוניינות לקרוא ל"מעבר פוליטי" בסוריה. מתווה ההצעה גובש על ידי נציגים מאירופה מארצות הברית וממרוקו, יחד עם קטאר - המייצגת במועצה את עמדת הליגה הערבית. שרי החוץ הערבים גיבשו את הקריאה נגד אסד בפגישתם בקהיר.

הטיוטה נועדה להחליף הצעה אחרת, רוסית, שלא קודמה להצבעה, אותה הגדירו החברות המערביות במועצה כרפה מדי. תחתיה, מקווים במועצת הביטחון לגבש את טיוטה הליגה הערבית, שקוראת לנשיא אסד להעביר את סמכויותיו לסגנו, פארוק א-שרע, ולפתוח בשיחות עם המתנגדים לשלטונו. לפי דיפלומט במועצת הביטחון, שרי החוץ של המועצה ייפגשו ב-8 בפברואר כדי לדון בהצעה, גם אם ייאלצו לעשות זאת באמצעות שיחת וידאו, אך כי נעשים מאמצים להקדים את הפגישה.

כינוס של מועצת הביטחון של האו"ם הדנה במצב בעזה. AP
החברות המערביות במועצת הביטחון חוששות מווטו רוסי או סיני נגד היוזמה/AP

המכשול הקבוע בפני חברות מועצת הביטחון הוא הטלת וטו מצד רוסיה וסין, בנות בריתה הקבועות של סוריה, שכבר סיכלו גינוי לאסד בחודש אוקטובר. עם זאת, בימים האחרונים שידרו ממוסקבה איתות מדאיג לדמשק: מיכאל מרגלוב, שליחו של הנשיא דמיטרי מדבדב לאפריקה, העוסק גם במגעים דיפלומטיים מול סוריה, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית Itar-Tass כי "הצבעת הווטו של רוסיה במועצת הביטחון של האו"ם הייתה הכלי האחרון המאפשר לבשאר אסד לשמור על הסטטוס קוו בזירה הבינלאומית". לדבריו, "הווטו היווה איתות רציני לנשיא סוריה מרוסיה: הוא מיצה את ארסנל המשאבים שלנו".

מרבית המשקיפים ממשיכים בעבודתם, וגם מעשי הרצח נמשכים

שלשום נערך אחד מאירועי המחאה הנרחבים ביותר בסוריה מאז פרוץ ההתקוממות: לפי דיווחי ארגוני זכויות אדם, כ-150,000 בני אדם השתתפו בהלוויה המונית שנערכה בדומא, פרבר של הבירה דמשק, ל-12 אזרחים שנהרגו בשלושה ימי עימותים קשים, במהלכם אף דווח לפרקים כי מורדים השתלטו על העיירה. משתתפי ההלוויה קראו ססמאות בזכות "הצבא הסורי החופשי", מחתרת העריקים הנוטלת חלק מרכזי בלחימה נגד השלטון.

בסוף השבוע, הודיעה סעודיה כי המשקיפים מטעמה פרשו מהצוות הפועל בסוריה, ולאחר מכן, הצטרפו אליה יתר שכנותיה מהמפרץ הפרסי - כוויית, קטאר, בחריין, עומאן ואיחוד האמירויות. בליגה הערבית אישרו כי כל המשקיפים מסעודיה וממדינות המפרץ - 55 מתוך כ-160 משקיפים – החלו להתפנות מסוריה.

מלחמת האזרחים בסוריה - עוד כותרות
דו"ח המשקיפים: מחמיא לאסד, מבקר את המפגינים
ערב הסעודית מתנערת ומשיבה לריאד את המשקיפים
הליגה הערבית איחדה שורות - וקוראת לאסד לפרוש

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully