וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ נמשך: ארה"ב הטילה סנקציות נוספות על בנקים אירניים

החלטת האיחוד להחריף סנקציות הנפט "הדגישה את מחוייבותן החזקה של מדינות העולם ביחס לאיום הרציני שבתכנית הגרעין האירנית", אמר הנשיא אובמה, "ארה"ב תמשיך להגיב הלחץ"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: רויטרס, גדעון צנטנר; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בירך אמש (שני) על החלטת האיחוד האירופי להטיל סנקציות מחמירות על נפט אירני ואמר כי ההחלטה הדגישה את מחוייבותן החזקה של מדינות העולם "ביחס לאיום הרציני שבתכנית הגרעין האירנית". עוד אמר אובמה כי "ארה"ב תמשיך להטיל סנקציות חדשות כדי להגביר את הלחץ על אירן".

במקביל, הטילה אמש וושינגטון סנקציות נוספות על המגזר הבנקאי באירן, אשר יקשו על המדינה לקבל גישה למערכת הפיננסית העולמית. הבנק השלישי בגודלו באירן - בנק טראג'את, אשר שייך למדינה, ושלוחה שלו, הבנק למסחר, הוכנסו ל"רשימה השחורה" האמריקאית בעקבות מתן שירותים פיננסיים לגופים אחרים עליהם כבר הוטלו סנקציות עקב מעורבותם בתכנית הגרעין האירנית. בתוך כך, בכיר במשרד האוצר האמריקאי אמר כי הוא "אופטימי שאירופה תטיל גם היא סנקציות דומות על אותו, לו גם סניף בפריז".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נואם בוועידה הרפורמית בוושינגטון. רויטרס
מרוצה מהסנקציות החדשות. אובמה/רויטרס

"יחד עם הסנקציות האחרות שהוטלו על המשטר בטהרן, הלחץ החדש והמשמעותי הזה יחדד את הבחירה שבידי מנהיגי אירן, ואת המחיר של סירובם לשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית", אמרו אתמול מזכירת המדינה הילרי קלינטון ושר האוצר טימות'י גייטנר, בהצהרה משותפת על סנקציות האיחוד האירופי. "מדובר בצעד חשוב נוסף במסגרת המאמץ הבינלאומי להגביר באופן דרמטי את הלחץ על אירן", נכתב עוד בהצהרה, "שסירבה עד כה להתייחס לקהילה הבינלאומית ולדאגותיה בעניין תכנית הגרעין שלה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

אירן מאשימה: מדובר ב"מלחמה פסיכולוגית"

מוקדם יותר החליטו שרי שרי החוץ של האיחוד האירופי, שהתכנסו בבריסל, על הטלת סבב סנקציות נוסף על אירן, שיכלול, לראשונה, אמברגו על ייצוא נפט מהרפובליקה האיסלמית. ההחלטה קובעת כי חתימת חוזי אספקת נפט חדשים עם אירן נאסרה לאלתר, אולם אספקת נפט על פי חוזים קיימים תימשך עד 1 ביולי. שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, אמר בצאתו מהמפגש כי מדובר ב"חלק מסבב סנקציות חסרת תקדים, המעיד על מחויבות האיחוד האירופי לנושא". הוא הבהיר שההחלטה התקבלה משום ש"אירן ממשיכה להפר החלטות של מועצת הביטחון של האו"ם, ומעשירה אורניום לרמה של 20% - רמה שאין לה שום הסבר אזרחי מתקבל על הדעת".

בעקבות ההחלטה האשימה אירן את אירופה בניהול "מלחמה פסיכולוגית". דובר משרד החוץ האירני צוטט על ידי הטלוויזיה הממלכתית באומרו כי "הסנקציות על מגזר הנפט מהוות מלחמה פסיכולוגית. הטלת סנקציות כלכליות הוא מעשה לא הגיוני ולא הוגן, אך הוא לא ימנע מאתנו מלקיים את זכותינו". עוד אמר הדובר כי "על מדינות אירופה, ועל כל מדינה אשר נמצאת תחת לחץ אמריקאי, לחשוב על האינטרסים שלהן. כל מדינה המונעת מעצמה את שוק האנרגיה של אירן תגלה בקרוב כי היא הוחלפה על ידי אחרת".

מדובר בצעדים הקיצוניים ביותר שננקטו עד כה במסגרת מאמצי המערב לשכנע את טהרן לזנוח את תכנית הנשק הגרעיני שלה, שאירן מסרבת להודות רשמית בקיומה. המרכיב המשמעותי ביותר בעיצומים, שביכולתו לפגוע קשות בכלכלה האירנית, הוא אמברגו הנפט - אולם כצפוי, החרם לא יוטל באופן מידי, אלא רק החל מעוד חצי שנה. זאת, כדי לאפשר לאירנים זמן לנקוט צעדים לריצוי הקהילה הבינלאומית ולהסרת רוע הגזרה, כמו גם כדי לאפשר לכמה מדינות אירופיות, התלויות בנפט האירני, לגבש מקורות יבוא אחרים ל"זהב השחור". נכון להיום, מהווה הנפט האירני כ-20% מאספקת הנפט של האיחוד. מדינות מסוימות - ובייחוד יוון, איטליה וספרד - תלויות כיום לחלוטין בנפט האירני.

נתניהו: "צעד בכיוון הנכון"

בשבועות האחרונים השקיעו כל בכירי המערכת המדינית, ובראשם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מאמץ גדול בהפעלת לחץ על האירופים לקבלת ההחלטה. בתחילת השבוע שעבר הדגישו בישראל כי הסנקציות הנוכחיות עדיין לא אפקטיביות. ראש הממשלה ציין, במהלך ביקורו בהולנד, כי דרושות סנקציות נוספות על הבנק המרכזי ועל אירן כדי להשיג השפעה אמיתית על תכנית הגרעין. בפתח ישיבת סיעת הליכוד היום, ברך נתניהו על ההחלטה ואמר כי "זה צעד בכיוון הנכון. אי אפשר עוד לדעת מה תוצאת הסנקציות אך דרוש לחץ כבד מאוד על אירן. נכון להיום היא ממשיכה לפתח נשק גרעיני ללא הפרעה".

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר בישיבת סיעת עצמאות כי "מדובר בהחלטה חשובה מאוד שקובעת רף חדש. אנחנו חושבים שהסנקציות הללו יעמידו במבחן את ההנהגה האירנית". גם שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס לאישור הסנקציות. בפגישה בווינה עם מזכ"ל הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה, אמר ליברמן כי "זהו צעד חשוב המבטא את ההבנה והנכונות האירופאית להתמודד עם האיום הגדול ביותר על שלום העולם בתקופה הנוכחית".

אירן, מצדה, מיהרה לאיים באמצעים מוכרים: איום לסגור את מיצרי הורמוז שבפתח המפרץ הפרסי, דרכם עובר כ-20% מהנפט המשווק בעולם. "אם תהיה כל הפרעה שהיא ליצוא הנפט האירני, מיצרי הורמוז ייסגרו בוודאות", צוטט מוחמד קוסארי, סגן יו"ר ועדת יחסי החוץ והביטחון הלאומי בפרלמנט האירני, בסוכנות הידיעות האירנית הממלכתית למחצה, FARS. מעצמות המערב כבר הבהירו כמה פעמים בשבועות האחרונים כי לא יעברו בשתיקה על צעד כזה, שהוא בבחינת "קו אדום".

המערב לוחץ על אירן - כותרות אחרונות
אירן מגיבה: ”חרם נפט? נסגור המיצרים, בוודאות”
אירופה מטילה חרם נפט על אירן: ”חסר תקדים”
מעצמות המערב יקראו לאירן לדון בתוכנית הגרעין

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully