וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המשקיפים: מחמיא לאסד, מנגח את המפגינים

ניר יהב

23.1.2012 / 9:23

גורם מערבי הבקיא בפרטי דו"ח הליגה הערבית רומז שמדובר בעלה תאנה לפשעי המשטר הסורי. לדבריו, המשקיפים טענו כי המפגינים "עשו הצגות", ואילו הצבא פעל בזהירות מרבית

עדויות נוספת מסוריה מצביעות על כשלים מתמשכים וחמורים בעבודת משקיפי הליגה הערבית שבאו למדינה. גורם מערבי, המעודכן בפרטי הדו"ח שגיבשו המשקיפים, אמר הבוקר (שני) לעיתון הלונדוני "אל-חיאת" כי המסמך, שהוגש בימים האחרונים לבכירי הליגה הערבית, קובע כי המצב בסוריה "שונה באופן יחסי ממה שמוצג בכלי התקשורת". בעבר כבר דווח כי המשקיפים נתקלים בקשיים בעבודתם ומנגד מתעלמים ממחזות קשים בהם הם נתקלים. משקיף אחד שפרש מהצוות אף טען כי המשטר הסורי שלח נערות ליווי כדי לפתות את חבריו ולהשפיע על דעתם.

לטענת הגורם, הפקחים קבעו בדו"ח - שכבר הוגש, אולם תוכנו טרם פורסם - כי ממשלת סוריה משתפת פעולה עם נציגי הליגה הערבית, וכי דמשק אף עומדת בהתחייבותה להסיג את כוחות הצבא מהערים שכבש הצבא, פרט לעיר זבדאני שליד דמשק ולכמה אזורים נוספים בעיר חומס. הגורם הוסיף כי המשקיפים קבעו בדו"ח כי כוחות הצבא הסורים "אינם מנסים להתערב ולפזר את ההפגנות, אלא רק במקרים שבהם המפגינים מנסים להתאסף בכיכרות הגדולות בערים - ורק במקרים נעשה שימוש באלימות נגדם".

המשקיפים גם טוענים כי "במקרים רבים, המפגינים הם אלה שיזמו את המתקפות על כוחותיו של אסד, בדיוק כשהמשקיפים הגיעו לאזור, משום שהם העריכו שנוכחותם תמנע מכוחות הביטחון להתערב". לדברי הגורם, השלטונות הסורים עצמם מעוניינים להאריך את משימת הפקחים במדינה.

פקחי הליגה הערבית שנשלחו לסוריה מבקרים בעיר זבדאני. רויטרס
משקיפי הליגה הערבית בזבדאני ביום שישי האחרון. חיברו דו"ח מחמיא לאסד/רויטרס

מוקדם יותר היום, הודיעה סוריה כי היא דוחה את הצעת הליגה הערבית להאציל את סמכויותיו של הנשיא בשאר אסד לסגנו. בכיר סורי שצוטט בטלוויזיה הממלכתית כינה את ההצעה "התערבות בוטה" בענייניה הפנימיים של המדינה. "סוריה דוחה את ההחלטה (...) ומחשיבה אותה התקפה על ריבונותה והתערבות בוטה בענייני הפנים שלה", אמר. לדבריו, הליגה הערבית צריכה "למלא את אחריותה ולעצור את המימון של הטרוריסטים ואת חימושם".

סעודיה משיבה את הפקחים מסוריה: "שפיכות הדמים נמשכת"

דרישתה של הליגה הערבית מאסר לוותר על סמכויותיו, חלק מניסיון להעביר את סוריה למשטר דמוקרטי, היא הצעד המשמעותי ביותר של הליגה בשנה האחרונה נוכח ההתקוממות האלימה בסוריה. הקריאה היא חלק חדש במסגרת יוזמה של שרי החוץ של הליגה הערבית, ברקע כישלונם הברור של המשקיפים. הליגה הציבה לוח זמנים מפורט לאסד: עליו לפתוח בדיאלוג עם האופוזיציה בתוך שבועיים, במטרה להקים ממשלת אחדות בתוך חודשיים.

אתמול אמרו שרי החוץ הערבים כי בכוונתם להאריך בחודש את משימת המשקיפים בסוריה. לעומת זאת, שר החוץ של ערב הסעודית, הנסיך סעוד אל-פייסל, הודיע לעמיתיו כי ארצו תשיב לריאד את המשקיפים הסעודיים מהמשלחת. "הממשלה הסורית לא הוציאה אל הפועל ולו סעיף אחד מתכנית הליגה הערבית, שמטרתה בסופו של דבר לשים קץ לשפיכות הדמים".

סוריה: ההצעה הערבית להעביר את סמכויות אסד - בוטה
משקיפי הליגה טוענים: אסד שלח נערות ליווי לפתות אותנו


לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully