וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מאיימת על אסד: "נסגור את השגרירות בדמשק"

בצעד שעשוי לנתק לחלוטין את היחסים הרעועים ממילא בין ארה"ב לסוריה, הודיעה וושינגטון שהדיפלומטים שלה בדמשק אינה זוכים לאבטחה ראויה. האם הרג המפיגינים יגבר עם עזיבתם?

בעוד שבדמשק ממתינים לפרסום דו"ח המשקיפים של הליגה הערבית, שבאו לסוריה כדי לסקור את מעשי הטבח של הצבא באזרחים בשנה האחרונה, הקהילה הבינלאומית ממשיכה להתנער מהנשיא אסד. בצעד שעשוי לנתק לגמרי את שארית היחסים שעוד נותרו לה עם דמשק, וושינגטון מאיימת לסגור את השגרירות האמריקנית בבירה הסורית, ולהביא לקצו פרק נוסף של יחסים רעועים ממילא בין שתי המדינות.

בהודעה שפרסמה לפנות בוקר (שבת), מחלקת המדינה אישרה את דבריהם של פקידים בכירים שהתראיינו בנושא בעילום שם. בהודעה נאמר כי למרות שטרם התקבלה החלטה רשמית בעניין, הרי שבארצות הברית מרגישים שביטחונם של הדיפלומטים האמריקנים בדמשק מצוי בסכנה, מפני שכוחות הביטחון הסורים אינם מספקים להם אבטחה ראויה. "ביקשנו מממשלת סוריה לנקוט צעדי ביטחון נוספים כדי להגן על השגרירות שלנו, והודענו לה שאם לא ייעשו פעולות נרחבות בנושא בימים הקרובים, לא תהיה לנו ברירה אלא לסיים את המשימה (הדיפלומטית בסוריה)".

שגריר ארה"ב בסוריה, רוברט פורד (מימין), במפגש עם נשיא סוריה, בשאר אסד, דמשק, ינואר 2011. רויטרס
שגריר ארה"ב בדמשק, רוברט פורד, בפגישה עם הנשיא בשאר אסד/רויטרס

פורד מונה לשגריר רשמי רק לפני כמה חודשים. ארצות הברית ביטלה את התקן הדיפלומטי הגבוה בדמשק ב-2005, אז ננטש מתחם השגרירות ונותרו בו נציגים מועטים בלבד, והיחסים בין דמשק לבית הלבן הגיעו לשפל חדש בתקופת הנשיא ג'ורג' וו. בוש. ב-2009, הצהיר הנשיא ברק אובמה על כוונתו להשיב נציג אמריקני לבירה הסורית, ובפברואר 2011 מינה את פורד לנציג זמני בלבד, מפני שהרפובליקנים בסנאט לחצו עליו שלא למנות בדמשק פקיד בדרג גבוה יותר.

המון זועם פרץ למתחם האמריקני ורגם בביצים את השגריר

ההודעה מהווה, אולי, רמז נוסף למעורבות השלטונות הסוריים במתקפה על מבנה השגרירות האמריקנית בדמשק בחודש יולי, ולמתקפה נוסף בחודש אוקטובר, בה רגם "אספסוף זועם" את שיירתו של השגריר רוברט פורד באבנים ובביצים, בעת שהיה בדרכו לפגישה עם איש אופוזיציה סוריה. ההמון חסם את דרכו במשך יותר משעה, והציב אותו בסכנת חיים. מפגינים אחרים פרצו למבנה השגרירות והתבצרו בו.

השגריר פורד הובהל בחזרה לוושינגטון לאחר כמה ימים, ושב לדמשק רק בסוף דצמבר של השנה החולפת. כיום, משרת לצדו בשגרירות סגל מצומצם ביותר, ולפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, כמה מהפקידים אף הוחזרו לארצות הברית רק השבוע. כשפורד חזר לסוריה במפתיע בסוף 2011, חרף האיומים על חייו שטרם חלפו, הודיע דובר מחלקת המדינה, מארק טונר, כי וושינגטון מאמינה שנוכחותו של השגריר האמריקני בסוריה היא "היא אחת הדרכים האפקטיביות ביותר לשלוח מסר לפיו ארצות הברית עומדת לצדו של העם הסורי". דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, קרא לסוריה "לאפשר לדיפלומטים הזרים לעשות את מלאכתם מבלי להערים מחסומים בפניהם".

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות נוספות
השגריר האמריקני כבר הובהל בחזרו לארצו בשל איומים
איום נוסף על אסד: דו"ח הליגה הערבית יתפרסם בקרוב
והנשיא הסורי - בשלו: "אני לא אחראי להרג מפגינים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully