וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לאירן: העשרת האורניום בקום - "לא מקובלת"

9.1.2012 / 21:20

במסר חריף לטהרן, הצהירה וושינגטון כי העשרת אורניום ב-20% במתקן התת-קרקעי "פורדו" מפרה את הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על אירן. האיחוד האירופי מזרז דיון באמברגו הנפט

ברקע המתיחות הצבאית במפרץ הפרסי סביב איומיה של אירן לסגור את מצרי הורמוז, ארצות הברית מחריפה שוב את התבטאויותיה כלפי טהרן. דוברת מחלקת המדינה בוושינגטון, ויקטוריה נולנד, אמרה הערב (שני) כי אם אירן אכן מעשירה אורניום לרמה של 20% במתקן ליד העיר קום, הרי שמדובר ב"הסלמה נוספת" בהפרותיה את החוקים הבינלאומיים שהיא כפופה אליהם, במסגרת העיצומים שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם.

"העובדה שסוכנות האטום הבהירה כי אירן מעשירה אורניום לרמה כזו - שאינה מקובלת, מהווה בעיה ברורה", הוסיפה נולנד, בתדרוך היומי במחלקת המדינה.

קודם לכן, אישרו גורמים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) את הודעת אירן מהצהריים, לפיה היא החלה להעשיר אורניום לרמה זו במתקן התת-קרקעי בפורדו, ליד קום, והבהירו כי הפעילות שם נעשית "תחת פיקוח".

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
המתקן בפורדו, שנחשף לראשונה בצילומי לוויין בשנת 2009. מבוצר היטב/רויטרס

ההודעה גררה גם הכרזה מצד דיפלומטים באיחוד האירופי, לפיה הם פועלים להקדים את פגישת שרי החוץ האירופים ל-23 בינואר - יום שני בעוד שבועיים – כדי להחליט בה על גורל אמברגו הנפט שהם מציעים להטיל על אירן. הפגישה המקורית הייתה אמורה להתקיים בבריסל, ב-30 בינואר.

אירן: כל הפעילויות הגרעיניות שלנו מצויות תחת פיקוח"

ההודעה על הפעלת המתקן בפורדו, מתקן תת-קרקעי, מבוצר וחפור בצלע הר סמוך לעיר קום, הגיעה אחרי שבועות רבים של דיווחים סותרים. באירן מקווים כי העברת כל פעילות ההעשרה - תהליך מרכזי בייצורו של נשק גרעיני - מהמתקן הגלוי ליד נתנז, למתקן ליד קום, תקשה מאוד לתקוף אותו מהאוויר.

אתמול פרסם עיתון שמרני באירן כי ההעשרה במתקן כבר החלה, ומוקדם יותר היום, אישרו זאת גם גורמים דיפלומטיים ששוחחו בנושא עם סוכנות הידיעות רויטרס.

בשעות אחר-הצהריים, הגיע גם האישור הרשמי: "כל הפעילויות הגרעיניות של אירן, ובהן העשרת האורניום, הן בנתנז והן בפורדו, מצויות תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א)", צוטט הממונה על המו"מ בנושא הגרעין מטעם אירן, עלי אסגר סולטנייה, ברשת החדשות האירנית באנגלית, "אל-עלאם". בהמשך אישר גם גורם אירני רשמי בעילום שם לרויטרס כי "ההעשרה בפרודו החלה".

עוד בנושא
אירן מאשרת: התחלנו להעשיר אורניום מתחת לאדמה
ומאיימת: אם יוטלו עוד סנקציות - נחסום את מצרי הורמוז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully