וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריצה לבסיס אפרים: 5 כתבי אישום; אין עבירת ריגול

גלעד גרוסמן

8.1.2012 / 10:28

כתב האישום נגד חמישה פעילי ימין שארגנו את הפריצה לבסיס סמוך לקדומים, חושף את שיטות הפעולה לאיסוף מידע על תנועות כוחות הביטחון. המידע הועבר גם מחיילים בשירות פעיל

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגש הבוקר (ראשון) כתב אישום נגד חמישה פעילי ימין - עקיבא הכהן, אלעד מאיר, אפרים חייקין, מאיר אטינגר ודוד אליהו – בגין עבירות של קשירת קשר, העברת ידיעות בעלות ערך צבאי, התפרעות וכניסה למקום צבאי. לטענת הפרקליטות החמישה היו מעורבים בפעילות לסיכול פינוי מאחזים ולפריצה לבסיס החטיבה המרחבית אפרים. בניגוד לחשדות נגדם, הפרקליטות לא מייחסת לחמישה עבירות של ריגול. כתב האישום הוגש באישורו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

לפי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד גלית שוהם מפרקליטות מחוז ירושלים, ביוני השנה פנה אלעד מאיר אל עקיבא הכהן, וביקש ממנו לתפעל מוקד טלפוני לדיווחים על תנועת כוחות "חשודה" של צה"ל ושל המשטרה, וזאת על מנת לאסוף מידע על תנועותיהם באזור יהודה ושומרון, ועל כוונותיהם לפנות מבנים ומאחזים שהממשלה החליטה לפנותם, והכל על מנת לסכל את פינוי המאחזים. לטענת הפרקליטות, הכהן ומאיר קיבלו הודעות מאנשים שונים שדיווחו להם על תנועת כוחות הצבא והמשטרה באזור איו"ש, ועל כוונה לפנות מאחזים. הם הפיצו את הדיווחים לאחרים וקראו להם להגיע למקום הפינוי המיועד.

עוד נטען בכתב האישום, כי בשלב מסוים החליטו החמישה להפעיל "חמ"ל מאחזים", ולכן הפיצו מספר טלפון אליו ניתן להתקשר ולדווח על תנועת כוחות הצבא והמשטרה, וכן על כל מידע הקשור לפינוי מאחזים. לטענת הפרקליטות, הם קיבלו דיווחים מאנשים שונים, שחלקם שמשו "תצפיתנים", "עוקבים" ו"סיירים". חלק מהדיווחים התבסס על מידע שנמסר על ידי חיילים בשירות פעיל, לעיתים מתוך בסיסי צבא.

הדיווחים, כך נטען, כללו, בין היתר, מידע על פריסת כוחות צבא, החלפת סדרי כוחות בתעסוקה מבצעית, התנהלות מבצעית של הכוחות בשטח וכן מספרי יחידות וגדודים הפרוסים במרחב. כמו כן, כללו הדיווחים מידע על פינוי צפוי של מאחזים. בנוסף, הם החזיקו בדירה בירושלים – בה התגוררו חייקין, אטינגר ואליהו לאחר שהוצאו נגדם צווי הרחקה - 11 עזרים מודיעיניים, בהם תצלומי אוויר סודיים הכוללים קודים ומיפוי גיאוגרפי של אזורים שונים במרחב אוגדת איו"ש, כולל מאחזים המיועדים לפינוי ומיקומם של בסיסי צבא.

קיבלו מידע הקשור לפינוי מתוכנן

כמו כן, במחשביהם של הנאשמים נמצאו מסמכים המעידים על תוכניות להתפרעות וכניסה לבסיסים צבאיים. כך לדוגמא, במטרה לסכל את פינוי המאחז "מעלה לבונה", הציעו החמישה לקיים צעדה של 300 איש לעבר בסיס צבאי. "מדברים עם השומר, בבת אחת נכנסים, רוקדים, מחלקים פליירים...", נכתב במסמך. במסמך אחר, שכותרתו "תוכנית להגנת המאחזים", נכתב: "חותרים לניצחון כלומר להביא למצב שבו השלטון אינו מסוגל להעביר פינוי מאחזים...שמים דגש על סירוב פקודה והגדרה של הפינוי כמעשה פסול לחלוטין.. יש לנו שתי אמירות. סירוב פקודה, בסגנון שמפגינים ומנסים לפרוץ לבסיסים ושם לחלק חומר של סרוב פקודה. כך שזה ייצר איום על הצבא..."

כתב האישום מייחס לחמישה מעורבות ישירה בפריצה לבסיס מפקדת חטיבת אפרים לפני כחודש, במחאה על הכוונה לפנות את מאחז מצפה יצהר. לפי כתב האישום, חייקין, אטינגר ואליהו הפעילו את החמ"ל כדי לעקוב אחר כוחות צה"ל בשל חששם מפינוי המאחז. במשך שלושה ימים הם קיבלו מידע הקשור לפינוי מתוכנן מכ- 30 מקורות מידע, חלקם חיילים בשירות פעיל, לרבות מידע אודות השעות בהן תכנן הצבא לבצע הגעה למאחז ופינויו.

לטענת הפרקליטות, הם ריכזו את הדיווחים, ולאור המידע שנצבר בחמ"ל ארגנו אוטובוס פעילים שיצא מירושלים ליצהר, ובמקביל הורו לאנשים להגיע לאזור רמת גלעד, מקום בו סברו כי מתוכנן פינוי, וזאת לצורך מניעת הפינויים. לאחר שהגיע האוטובוס ליצהר והתעכב שם חצי שעה, המשיך לקדומים והוריד את האנשים בתחנת דלק הסמוכה לבסיס חטמ"ר אפרים סמוך לקדומים.

לאחר מכן פרצו הפעילים לבסיס והחלו להתפרע במקום. במהלך ההתפרעות, נפצע הסמח"ט במצחו, וכן נגרמו נזקים לכלי רכב צבאיים. בנוסף, חסמו המתפרעים את הציר המוביל לכניסה לבסיס באמצעות אבנים והבערת צמיגים. במקביל, באזור רמת גלעד, יידו מתפרעים אבנים לעבר רכבי בטחון וכלי רכב צבאיים, בין היתר לעבר מפקד חטמ"ר אפרים, וכן על כלי רכב של תושבים פלסטינים שנסעו באזור. פינוי מצפה יצהר שהיה מתוכנן לאותו לילה סוכל. הפרקליטות מבקשת להאריך את מעצרם של החמישה עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.

מעמותת "חננו" נמסר בתגובה לכתב האישום כי "ישראל הפכה למשטרת מחשבות, היום זה הם ומחר דפני ליף וסתיו שפיר, כל חטאם של הצעירים הוא ארגון הפגנות ומחאות נגד פינוי מאחזים וגם הפרקליטות מודה שהנאשמים הם לא אלה שתקפו את המח"ט. הם ארגנו הפגנה וזו זכותם. כתב אישום הוא עוד שלב במאבק של הפרקליטות במי שפועל למען עם ארץ ישראל".

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) תקף גם הוא את ההחלטה ומסר כי "כתב אישום על ארגון הפגנות מתאים לסוריה וצפון קוריאה. שי ניצן (המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. י"ב) ממשיך לרמוס ברגל גסה את חופש הביטוי וזכות המחאה. שתיקת אבירי זכויות האדם כאשר מדובר באנשי ימין הנרדפים על דעותיהם היא שיתוף פעולה עם הדיקטטורה המחשבתית שמשתלטת עלינו".

עוד בנושא:

פעילי הימין "פעלו כחמ"ל נגד צה"ל"
חקירת הפריצה לבסיס: צה"ל פועל לחשוף מקור המימון
הדיווח על הפריצה האלימה לבסיס חטמ"ר אפרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully