וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: בונקר העשרת האורניום יחל לפעול בקרוב

יו"ר סוכנות הגרעין במדינה אמר כי "מתקן העשרת האורניום 'פורדו' יהפוך לאופרטיבי בזמן הקרוב". מדובר במתקן החצוב בהר ליד העיר קום, שבאחרונה העבירו אליו האירנים את הצנטריפוגות

האם מרכיב מרכזי בתוכנית הנשק הגרעיני של אירן יהפוך בקרוב לחסין מפני תקיפה? מתקן העשרת אורניום תת-קרקעי יתחיל לפעול במדינה בזמן הקרוב, כך דווח היום (ראשון) בתקשורת האירנית, מפי יו"ר הארגון לאנרגיה אטומית במדינה, פריידון עבאסי דאבאני. "מתקן העשרת האורניום 'פורדו' יהפוך לאופרטיבי בזמן הקרוב", אמר הבכיר האירני והוסיף כי המתקן "יפיק אורניום מועשר ברמה של 20%, 3.5% ו-4%".

מדובר במתקן החצוב בתוך הר סמוך לעיר קום, שזה מספר חודשים נפוצים דיווחים על כך שהאירנים מתכוונים להעביר אליו את סרכזות (צנטריפוגות) העשרת האורניום מהמתקן הגלוי הפועל ליד העיר נתנז. שלשום מסר דיפלומט מערבי כי אירן עשתה בשבועות האחרונים צעדים משמעותיים המקרבים אותה לאפשרות להעשיר אורניום באותו הבונקר, ואילו לפני כשלושה שבועות מסרו דיפלומטיים מערביים לסוכנות הידיעות רויטרס כי אירן השלימה את ההכנות הדרושות במתקן לצורך תחילת פעילותו.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
"יפיק אורניום מועשר ברמה של 20%, 3.5% ו-4%". צילום לוויין מ-2009 של המתקן הגרעיני "פורדו" סמוך לעיר קום/רויטרס

הדיווחים על הקמת המתקן הגיעו לאחר איומי ישראל וארצות הברית באשר לתקיפת מתקני הגרעין של אירן, ולפני כחודשיים אף הצהיר שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, כי "אירן תהיה מוכנה להגן על עצמה".

בסוף השבוע דברה עוד המתיחות בין המערב לאירן, עם הדיווח על הצבת משחתת בריטית במפרץ הפרסי. על פי הדיווח ב"דיילי טלגרף" שלשום, בריטניה תשלח למקום בסוף החודש אץ ספינת הקרב "דרינג", אחת המשחתות החדישות ביותר שברשותה. עוד דווח כי הספינה תחלוף דרך תעלת סואץ ותוצב מול חופי אירן, כשהיא חמושה ב"טכנולוגיה חדשה שנועדה ליירט כל טיל שיש בידי האירנים".

לאחרונה הגיעה המתיחות באזור לשיא על רקע איומי אירן לסגור את מיצרי הורמוז שבפתח המפרץ הפרסי ולשבש את יצוא הנפט מכל מדינות האזור, בתגובה להטלת חרם נפט עליה. לצד זאת ביצעה אירן תמרון רחב בן עשרה ימים במיצרים, במסגרתו שיגרה טילים ארוכי טווח.

אירן אף הביעה איום מפורש מהצד האירני לתקוף נושאת מטוסים אמריקאית ובעקבות זאת, הבהירו בצבא ארה"ב כי ימשיכו להציב ספינות מלחמה במפרץ הפרסי. כמו כן נמסר מהפנטגון כי "הצבתם של כוחות צבאיים במפרץ הפרסי תימשך, כפי שהיא נמשכת זה עשורים. הן נחוצות לשמר את ההמשכיות והתמיכה הטכנית למשימות הנמשכות". מאוחר יותר נמסרה הודעה נוספת מהפנטגון, לפיה הוא אינו מחפש עימות צבאי מול אירן על המעבר במיצרים. "האינטרס שלנו הוא לאפשר את ביטחון הספינות העוברות במיצרי הורמוז. אף אחד בממשלה לא מחפש עימות במיצרים, חשוב 'לקרר את הטמפרטורות'".

עוד באותו נושא:
"אירן ערוכה להעביר את ההעשרה אל מתחת לאדמה"
המפרץ הפרסי מתחמם: משחתת בריטית תוצב "כמענה לאיום האירני"
ארה"ב משיבה לאירן: "נמשיך לשלוח כוחות למפרץ"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully