וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן טוענת לפריצת דרך גרעינית: ייצור מוט דלק

על רקע הידוק הסנקציות והתמרון במפרץ, הודיעה סוכנות הגרעין האירנית כי מהנדסיה הצליחו לייצר מוט אורניום מועשר, המשמש כדלק לכורים, ואף ניסתה אותו בהצלחה בכור המחקרי ליד טהרן

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

על רקע המתיחות ההולכת וגוברת בין אירן למערב, יום לאחר שנשיא ארצות הברית אישר סנקציות נוספות על הבנק המרכזי האירני ובעודה ממשיכה בתמרון הימי הגדול במפרץ הפרסי, הודיעה היום (ראשון) טהרן על התקדמות נוספת בתוכנית הגרעין שלה: לראשונה, נמסר בהודעה שפורסמה באתר סוכנות הגרעין האירנית, הצליחו מהנדסי תוכנית הגרעין לייצר מוט דלק גרעיני - יכולת שעד כה פיקפקו במערב כי האירנים הצליחו לפתח.

לפי ההודעה האירנית, המוט שיוצר כבר שולב בהצלחה בכור הגרעיני למטרות מחקריות הפועל סמוך לבירה טהרן, "לאחר שנערכו כל הבדיקות הדרושות, כגון בדיקות ניוטרונים ובדיקות דליפה". מקורות מסרו לסוכנות הידיעות האירנית FARS כי המוט שיוצר הוא בעל רדיואקטיביות של 1,500 מגה-וואט/שעה.

כור גרעיני למטרות מחקר במטה הוועדה העליונה לאנרגיה גרעינית של אירן, טהרן, יוני 2003. Vahid Salemi, AP
האירנים טוענים שהוא משמש למחקרים רפואיים. הכור המחקרי ליד טהרן בו נערך הניסוי, בתמונה מ-2003/AP, Vahid Salemi

מוטות דלק מכילים אורניום מועשר המשמש כדלק בתחנות כוח גרעיניות. אירן טוענת כי נאלצה לייצר מוטות דלק משלה, משום שהסנקציות הבינלאומיות המוטלות עליה מונעות ממנה לרכוש אותם בשווקים זרים.

המתקן בו נערך הניסוי ליד טהרן הוא כור קטן שהוקם עוד לפני המהפכה האיסלמית, בסיוע אמריקאי. בהמשך הופעל מחדש בסיוע ארגנטינה, והאירנים טוענים כי הום עורכים בו מחקרים גרעיניים למטרות רפואיות.

אירן ניסתה טיל קרקע-אוויר "נגד מכ"ם"

חיל הים של אירן הודיע היום כי במסגרת התמרון הגדול שהוא עורך בימים אלו במיצרי הורמוז שבפתח המפרץ הפרסי, הוא ערך הבוקר שיגור ניסוי של טיל-קרקע-אוויר חדש לטווח בינוני, מתוצרת עצמית. האדמירל מחמוד מוסווי, המשמש כדובר של תרגיל "ואלייט 90", מדובר בטיל "נגד-מכ"ם" המצויד בטכנולוגיה מתקדמת, הכוללת "מערכת חכמה" שמאפשרת לו לפגוע במקורות הפולטים שידורי רדיו. עוד הוסיף האדמירל, כי מחר ייערך במסגרת התרגיל ניסוי בשיגור טילי טורפדו מצוללת.

באירן פטרו היום בזלזול את הסנקציות החדשות עליהן הכריז אתמול הממשל האמריקאי, הכוללות את החרמתם של מוסדות פיננסיים שונים, ובהם הבנק האירני המרכזי. ראש לשכת המסחר האירנית, מוחמד נהוונדיאן, כינה היום את המהלך "בלתי מוצדק", והוסיף כי "האומה האירנית תמצא חלופות".

אירן - כותרות אחרונות:
אובמה אישר הסנקציות על הבנק המרכזי של אירן
אירן מכחישה כי ביצעה ניסוי טילים ארוכי טווח
האיחוד האירופי: פתוחים לשיחות עם אירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully