וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו בבית שמש: "יריקה על ילדה - כמו על כולנו"

ניר יהב

28.12.2011 / 0:02

העיר שהפכה לסמל של מאבק, אירחה עצרת גדולה שבה הוטחו בזה אחר זה האשמות קשות נגד מדירי נשים. יחימוביץ': "מדרכות אסורות לנשים? זה נשמע כמו סרט מדע בדיוני ממציאות אפלה"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: קובי אליהו ודניאל בוק, עריכה: אמיר קוטיגרו וטל רזניק)

אלפי בני אדם השתתפו אמש (שלישי) בעצרת נגד תופעת הדרת נשים, שנערכה בעיר בית שמש. העצרת נערכה ברחבת בית הספר "אורות בנות", בה לומדת הילדה נעמה מרגוליס בת ה-8, שנאלצה להתמודד עם שורה של התנכלויות מצד חרדים בשל לבושה. תחת הכותרת "באנו חושך לגרש" נאמו בזה אחר זה נשים שספגו אלימות מצד חרדים ופוליטיקאים.

במהלך העצרת נאמו שלוש נשים בכירות בפוליטיקה הישראלית: השרה לימור לבנת (ליכוד) וחברות הכנסת ציפי לבני (קדימה) ושלי יחימוביץ' (עבודה). שרת התרבות והספורט לבנת אמרה בעצרת כי "היום כולנו נעמה מרגוליס, כולנו טניה רוזנבליט, כולנו הזמרת שלא נותנים לה לשיר. כולנו האישה שנאלצת לעבור למדרכה השנייה. מה שעשו לנעמה זו אלימות, פשע נתעב. ניאבק בכל כוחנו כדי לעצור את האלימות הזו". לבנת הוסיפה כי "טוב שהגיעו לכאן אנשים מכל קצות הארץ כדי להזדהות. זה מאבק של כולנו, גם של חרדים שמתביישים באלימות בחברה שלהם. יש מי שמדברים ויש מי שעושים כמונו. באתי כדי לומר בואו נניח לעניינים המפלגתיים ונשלב ידיים נגד הדרת נשים".

יו"ר מפלגת העבודה יחימוביץ' אמרה כי "מדרכות אסורות לנשים? זה נשמע כמו סרט מדע בדיוני על מציאות אפלה והזויה במיוחד. אבל זו מציאות. ומציאות כזאת, במדינת ישראל, במאה ה-21, היא כתם שחור על החברה הישראלית, כתם שיש לנו חובה להסיר אותו. מניעת תנועה חופשית מקבוצת בני אדם, היא כמו מניעת זכותם לנשום אוויר. במדינה נאורה ודמוקרטית, לא תהיה הדרה בריונית כזאת. אנחנו מדינה דמוקרטית, תוססת, דעתנית, קוראת תיגר וכשיש עוול כמו העוול הזה, אתם קמים, אומרים לא עוד, ונוהרים לכאן בהמוניכם, במפגן מרהיב של מחאה. אצלנו לא פוחדים מהמשטרה כמו בדיקטטורות. המשטרה שומרת עלינו".

עוד אמרה יחימוביץ' בעצרת כי "אצלנו לא פוחדים מהצבא. כולנו, רובנו, משרתים בצבא. אצלנו אזרחים לא פוחדים מהממשלה. אצלנו, כשהממשלה לא ממלאה את תפקידה – האזרחים תובעים ממנה לעשות זאת. וכשהיא אינה עושה זאת – מחליפים אותה. אסור למתוח למקומות אפלים את הגישה הרב-תרבותית. לומר שככה זה בתרבויות מסוימות, ושצריך לקבל את זה. וכיוון שהדרת הנשים הרימה ראש – חובה עלינו לעמוד מולה ולנהל נגדה מלחמת אין ברירה, עד למיגורה".

יו"ר האופוזיציה לבני טענה בנאומה כי לא מדובר במאבק נגד המתרחש בבית שמש. לדבריה, "כשעברתי בדרך הנה תפסו אותי אנשים ואמרו לי 'אל תוותרו על בית שמש'. אז אני אומרת לכם- אנחנו לא הולכים לוותר על בית שמש ולא על מדינת ישראל. המאבק הערב הוא לא רק על בית שמש, לא רק על הזכות של נעמה מרגוליס ללכת לבית ספר. המאבק הזה הוא רחב הרבה יותר. מדינת ישראל נולדה כתוצאה מחלום. ההורים שלנו חלמו עבורנו. זה החלום שאנחנו חולמים עבור הילדים שלנו. לא ניתן לשבור את החלום הזה. כי בעיננו כל יריקה על ילדה בפרצוף שלה היא יריקה בפנינו, וכל אבן שנזרקת על שוטר היא אבן שנזרקת עלינו. זה לא מאבק על זכויות נשים, זה מאבק על דמותה של מדינת ישראל".

לבני הוסיפה כי "אם תשאלו מה הקשר בין כל התופעות האלו, יש להן מכנה משותף אחד- אידיאולוגיה עקומה שמעוותת את היהדות היפה שלנו. היהדות שלי היא ואהבת לרעך כמוך, ולתת כבוד לגר. אנחנו צריכים עכשיו להיאבק על פניה של היהדות נגד אלה שהמציאו עליהם איזו דת אחרת שמעולם לא הייתה כך. אני רוצה להגיד לבנימין נתניהו - די לפחד הזה שלך. אם נעמה לא מפחדת כשהיא הולכת לבית הספר, אם טניה לא מפחדת כשהיא עולה לאוטובוס, תפסיק לפחד. וכשתפסיק לפחד, תתנער מהשותפים הטבעיים, ופעם אחת ולתמיד תעשה משהו טוב למדינת ישראל, כי זה לא מספיק רק להתענג מדברי השבח והקלס שמישהו רושם לך אחרי שאסון קורה".

עוד על אפליית נשים:

פרס: המדירים - מיעוט מסוכן, שיעברו בעצמם לצד השני
בכיר בבית שמש: נתניהו מסר את העיר שלנו לחרדים
דרעי: "הרב שישתלט על הקיצונים - רב ניצב דנינו"

(עדכון ראשון - 21:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully