וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מאמין שהאיסלם יפתור הבעיות הסבוכות של מצרים"

ניר יהב

24.12.2011 / 10:00

בראיון מיוחד מסביר צעיר מצרי מדוע הצביע למפלגה הסלפית הקיצונית. "לדעתי דמוקרטיה היא כמו אהבה: היא קיימת רק בחלום ובדמיון", הוא אומר, ולא שוכח להתייחס גם לאירן וכמובן - ישראל

ההפתעה הגדולה ביותר שנרשמה בבחירות לפרלמנט במצרים הייתה ההישג המרשים של מפלגת "א-נור". מספירה של הקולות עד כה מתברר כי המפלגה הזו, המזוהה עם הזרם הסלפי הקיצוני באיסלם, זכתה ב-20-25 אחוז מקולות המצביעים והיא נחשבת כעת למפלגה השנייה בגודלה במצרים. ממפלגה שרק הוקמה לאחר נפילתו של הנשיא לשעבר, חוסני מובארק, הפכה "א-נור" כמעט בן-לילה למפלגה פופולרית ובעלת-עוצמה, שנייה רק למפלגת "החירות והצדק" של האחים המוסלמים.

אז מיהם הסלפים? הזרם הסלפי נובע מתוך הזרם הסוני באיסלם. העיקרון הבסיסי ביותר של זרם זה הוא התפיסה שלפיה האיסלם בימיו הראשונים היה אידיאלי ולאורך השנים התווספו אליו השפעות חיצוניות שפגעו בו וקלקלו אותו. אנשי הזרם הסלפי שואפים בעצם לשחזר את האיסלם בצורה הקרובה ביותר לזו שהייתה בתקופתו של הנביא מוחמד. בתקופה האחרונה הם הגבירו את נוכחותם באזורים הכפריים של מצרים והגבירו את תמיכתם בשכבות החלשות באוכלוסייה, ובבחירות המתנהלות בימים אלה הם קוצרים את הפירות על כך.

מפגינים בכיכר תחריר. רויטרס, רויטרס
ממפלגה שרק הוקמה לאחר נפילתו של הנשיא לשעבר, חוסני מובארק, הפכה "א-נור" כמעט בן-לילה למפלגה השנייה בגודלה במצרים. הפגנה בכיכר תחריר בקהיר/רויטרס, רויטרס

הבהלה בישראל, בעולם המערבי ובחלקים בעולם הערבי (וגם במצרים) מהתחזקות הסלפים בבחירות האחרונות במצרים התעוררה משום שהסלפים נודעו תמיד כמי שקשורים לפעילות טרור איסלמי – הן בלבנון, הן בעזה, הן במצרים והן בשאר חלקי העולם הערבי. ברצועת עזה, לדוגמא, פועלים מספר ארגונים סלפים קטנים שנלחמים קשות עם חמאס משום שהם רואים בו ארגון שמתחנף למערב, מתחבר לאירן השיעית ולא מממש את עקרונות האיסלם האמיתי. חמאס רואה בסלפים האדוקים אויבים גדולים יותר מישראל. הוא מנהל עימם קרבות קשים ומשליך את מנהיגיהם לבתי הכלא.

"כלכלה חזקה חשובה יותר מחופש"

רבים שואלים את עצמם כיצד הצליחה מפלגה איסלמית-קיצונית, שמטרתה היא לרומם את האיסלם המקורי של הנביא מוחמד ולהפכו לגורם הקובע בחיי הפרט, להצליח כל כך? כיצד המהפכה המצרית – שנבעה מתוך רצון לכונן דמוקרטיה ולקדם זכויות אדם – הצליחה לחזק מפלגה כזו דווקא? החלטנו לברר אצל אחד ממצביעי המפלגה. איימן, בן 27, תושב מחוז מנופייה במצרים, הוא דוגמא טובה: הוא צעיר אינטליגנטי שרק לפני כמה חודשים מחה ברחובות נגד המשטר והשבוע הצביע למפלגת "א-נור".

בשיחה עם וואלה! חדשות הוא מנסה להסביר מדוע החליט להצביע למפלגה הסלפית, מדוע לדעתו זה לא סותר את דרישות המהפכה במצרים ומדוע המפלגה לא תפגע בהסכם השלום בין ישראל למצרים. איימן מבהיר כי מצרים לא תהפוך לאירן שנייה בעקבות התחזקות הסלפים, שלא תהיה פגיעה בזכויות המיעוטים והנשים ושהמטרה העיקרית של הציבור המצרי כיום הוא לחזק את הכלכלה המצרית – אפילו על חשבון החופש.

"הסיבה הראשונה שבגללה הצבעתי למפלגת 'א-נור' היא שמדובר במפלגה מאורגנת שיכולה לעבוד היטב", הוא אומר. "בנוסף הבנתי שהם מתכוונים לפעול לפי השיטה הכלכלית האיסלמית, שלדעתי זו השיטה המתאימה ביותר. לפי השיטה הזו, המדינה פותרת את הבעיות הכלכליות לפי תפיסה איסלמית שמתאימה את עצמה לזמן ולמקום. לדוגמא, מושג כמו 'המטרה מקדשת את האמצעים' לא קביל באיסלם. אהבתי במפלגה גם את זה שהשיח הפוליטי שלהם ברור ולא מעורפל, בניגוד למפלגות אחרות שמשנות את העמדות שלהן לפי מצב הרוח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אזרח מצרי מביט ברשימת המפלגות המועמדות לבחירה לבית התחתון של הפרלמנט ביום הבחירות. קהיר, נובמבר 2011. רויטרס
"מפלגת 'א-נור' לא פוגעת בדמוקרטיה. הם הסכימו לפעול במסגרת הדמוקרטית כשהם הקימו מפלגה פוליטית והשתתפו בבחירות"/רויטרס

"חוקי האיסלם מארגנים את חייו של האדם, אפילו אם הוא אינו מוסלמי, ומסייעים לקהילה להתקדם בכל התחומים תוך הקפדה על שמירה על הנימוסים כפי שמתחייב באיסלם", הוא מוסיף. "כל זאת בלי לפגוע בזכויות האדם ובחופש, כפי שטועים לחשוב אלה שלא באמת יודעים את האמת על האיסלם. השלטון האיסלמי הוא לא תיאוקרטי ואין לו כוונה לפגוע בזכויות האדם כל עוד אין התנגשות מהותית עם האיסלם. מעמד הנשים לפני האיסלם היה כמו של החיות. האיסלם השיב לאישה את מעמדה הנורמלי. גם המיעוטים לא ייפגעו. יהודי צפון אפריקה יכולים לספר על כך טוב יותר ממני".

לאיימן חשוב להדגיש כי דרישת המהפכה לכונן דמוקרטיה אינה סותרת את עקרונותיה של המפלגה הסלפית: "מפלגת 'א-נור' לא פוגעת בדמוקרטיה. הם הסכימו לפעול במסגרת הדמוקרטית כשהם הקימו מפלגה פוליטית והשתתפו בבחירות. בחירות הן הרי הבסיס של הדמוקרטיה. מי שהסכים לפעול במסגרת של דמוקרטיה לא יכול לפגוע בה עכשיו, אחרת תהיה מהפכה חדשה וכולם מבינים את זה".

ההפגנה הגדולה במצרים , כיכר תחריר, נובמבר 2011. רויטרס
"שיתוף פעולה בין כל שכבות החברה חשוב יותר מחוקי הגנה על מיעוטים, בהירות ופתיחות חשובות יותר מפוליטיקה ודיפלומטיה". הפגנה בכיכר תחריר/רויטרס

"אני אישית חושב שדמוקרטיה היא כמו אהבה: היא נמצאת רק בחלום ובדמיון", הוא אומר. "אני לא באמת מאמין בכל סוגי הדמוקרטיה שראיתי ברחבי העולם – כולל בישראל. לעומת זאת אני מאמין שהאיסלם יכול לפתור את הבעיות הסבוכות שיש למצרים. כלכלה חזקה חשובה יותר מחופש, שיתוף פעולה בין כל שכבות החברה חשוב יותר מחוקי הגנה על מיעוטים, בהירות ופתיחות חשובות יותר מפוליטיקה ודיפלומטיה. אלה הם העקרונות שעל בסיסם נבנה שלטון איסלמי. אלה הסיבות שבגללן הצבעתי ל-'א-נור'".

איימן, המגדיר את עצמו כ-'בחור דתי', מרגיע את החששות מפני הפיכתה של מצרים למדינת הלכה איסלמית כמו אירן: "המשטר האירני הוא שיעי ויש לו עקרונות אחרים משלנו. כמוסלמים סונים, אנו סבורים שהעקרונות האלה אינם משקפים בצורה נכונה את האיסלם ואני לא חושב שמצרים תהפוך לסוג של אירן. גם טורקיה, אגב, לא משקפת את התמונה האמיתית של האיסלם. טורקיה היא מדינה חילונית והיא לא המודל של מדינה איסלמית שמיישמת את הוראות האיסלם. זאת למרות שהמפלגה השלטת שם היא איסלמית".

"לא רוצים לפגוע בהסכם עם ישראל"

לא נשכחה גם הסוגיה המסקרנת ביותר: הסכם השלום בין ישראל למצרים. השבוע ניסה דובר מפלגת "א-נור", יוסרי חמאד, להרגיע את החששות באמרו כי אין כל מניעה בהלכה המוסלמית לקיים קשרים עם ישראל ושמפלגתו מחויבת להסכמים שעליהם חתמו ממשלות קודמות. איימן מסכים אך מסייג באומרו כי "אני לא חושב שמפלגת 'א-נור' תהיה מובארק חדש, אך אני חושב שאף מפלגה ואף תנועה לא רוצה לפגוע בהסכם השלום עם ישראל. מה שמעסיק כיום את כל המפלגות והתנועות זה שיקום הכלכלה".

"אני מבין שיש רבים בישראל שחושבים שהסלפיים קיצוניים ושואפים למלחמות ולהשמדת ישראל אבל זה רחוק מאד מהאמת", הוא ממשיך. "הסלפיים רוצים לשמור על החיים של כל האנשים כמו שאתם רוצים לשמור על הסכם השלום. הם מוכנים לנהל שיח ודיאלוג עם כל גורם כדי להגיע לשלום אמת. עם זאת, אני חושב שהסכם השלום מחייב שמירה משותפת משני הצדדים. גם ישראל אחראית לשמור עליו. פעולות ההרג, המצור וההתנחלויות פוגעות בתהליך השלום עם הפלסטינים וזה לבטח ישפיע על הסכם השלום עם מצרים".

עוד על הסלפים במצרים
ברביעי: הסלפים לא ישתתפו ב"הפגנת המיליון"
בשני: הקיצונים במצרים חוגגים ניצחון - והגופות נערמות


לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully