וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מנתקת את קשריה עם צרפת: "פצע שלא יירפא"

22.12.2011 / 17:50

אחרי שהפרלמנט הצרפתי אישר באופן ראשוני הצעת החוק לפיה מי שיכחיש את השואה הארמנית צפוי למאסר ולקנס, טורקיה משיבה את שגרירה לאנקרה. שר החוץ הצרפתי קורא לטורקיה "להגיב בהיגיון"

הקרע בין טורקיה לצרפת מחריף, ומסתמן כמשבר החמור ביותר אי פעם בין שתי המדינות. שעות ספורות אחרי שהבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי העביר בצהריים (חמישי) הצעת חוק, המטילה עונש על מי שמכחיש מקרים של רצח עם, וכוללת הכרה דה פקטו בשואה הארמנית כרצח עם, הודיעה טורקיה על ניתוק כל קשריה עם פריז.

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, כבר הזהיר בשבוע שעבר את נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, מפני ההשלכות הצפויות על יחסי הסחר בין שתי המדינות אם יאושר החוק. הוא אמר כי יחסי טורקיה-צרפת הם נושא רגיש, וכי "יש להנהיג היגיון בריא בנושא".

הערב, בהודעה יוצאת דופן בחריפותה, הודיע ארדואן על ניתוק מרבית קשריה של טורקיה עם צרפת, כמה חודשים בלבד אחרי שהורידה ארצו את דרג היחסים מול ישראל. "הצעת החוק מבוססת על גזענות, אפליה ושנאת זרים", אמר ארדואן, ההצעה "פותחת פצעים שיהיה קשה לרפא". במסיבת עיתונאים באנקרה, הודיע ארדואן כי טורקיה משעה את כל יחסיה הכלכליים, הפוליטיים והצבאיים עם צרפת, ולא תתיר עוד למטוסי חיל האוויר של צרפת לנחות בשטחה - או לספינות חיל הים שלה לעגון בנמליה לשטחה.

טייפ ארדואן וניקולא סרקוזי בצרפת. רויטרס
כל הקשרים נותקו. נשיא צרפת סרוקזי וראש ממשלת טורקיה ארדואן/רויטרס

שר החוץ של צרפת, אלן ז'ופה, קרא לטורקיה לא להגזים בתגובתה לאישור הצעת החוק. השר אמר כי על טורקיה "לנהוג בהיגיון ובמתינות", והוסיף כי "אני מקווה שידידינו הטורקים לא יגזימו בתגובה להצעת החוק. יש לנו עוד דברים רבים לעבוד עליהם יחד".

בצרפת חיים 500 אלף ארמנים

טורקיה מתנגדת באופן מסורתי למינוח "רצח עם" או "שואה" בכל הנוגע להריגתם של בין 600 אלף ליותר ממיליון ארמנים במלחמת העולם על ידי חיילי האימפריה העותמאנית, ובשבוע האחרון גבר המתח בין אנקרה לפריז, לקראת ההצבעה הצפויה. בשנה שעברה, השיבה טורקיה את השגריר שלה משבדיה, לאחר שהפרלמנט השבדי אישר החלטה לפיה טבח הארמנים בידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה יוגדר רצח עם.

באנקרה ייחסו להצעת החוק ניסיון מצד סרקוזי לזכות בקולות הארמנים בבחירות הקרובות, במדינה שבה חיים כ-500 אלף מהגרים, וטוענים כי היא מגבילה מאוד את חופש הביטוי והמחשבה. צרפת הכירה בשואת הארמנים כבר ב-2001, אך זו הפעם הראשונה שהיא קובעת עונש בחוק על מי שמכחיש אותה.

הנוסח האחרון של הצעת החוק מהווה פשרה מסוימת, בכך שהוא מתייחס לכל מי שמכחיש רצח עם באשר הוא, ואינו מתייחס באופן ספציפי לשואת הארמנים. כמו כן, ייתכן שהחוק לא יאושר עד פגרת הבחירות ולא ייכנס לתוקף בקרוב, משום שלא הושלמו כל הליכי החקיקה שלו.

זעם בטורקיה: מכחישי שואת הארמנים יכלאו בצרפת
בספטמבר: טורקיה מגרשת את השגריר הישראלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully