וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדבדב מבטיח: רפורמות פוליטיות - וטלוויזיה חופשית

22.12.2011 / 14:30

כמה חודשים לפני הבחירות, נשיא רוסיה מדבדב, שעתיד לפנות את כסאו לטובת ראש הממשלה פוטין, רמז להמונים המפגינים ברחובות: נאפשר לקיים מחאה - כל עוד היא אינה נגררת לפרובוקציות

"האיש הטוב" נשלח לעשות את העבודה המלוכלכת? בניסיון לפנות לקולם של אנשי האופוזיציה בארצו, נשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, קרא היום (חמישי) לכונן רפורמות פוליטיות במדינה, אך הזהיר כי לא יאפשר להפגנות נגד השלטון להתפשט ולאבד שליטה. ביום שבת מתוכננות עצרות ענק נוספות ברחבי המדינה, אחרי כמה ימים של הפוגה וכשבועיים אחרי הפגנת הענק שפרצה במחאה על תוצאות הבחירות לפרלמנט.

מדבדב, בנאומו האחרון לאומה כנשיא, דיבר הבוקר בפני שני בתי הפרלמנט במוסקבה, ואמר כי הוא קורא לכונן "רפורמה מקיפה במערכת הפוליטית", תמיכה "במהלכים שהציע ראש ממשלתנו, ולדימיר ולדימירוביץ' פוטין". מדבדב אמר כי הוא רוצה להבהיר שהוא מודע לקולות של אלה שדורשים שינוי - ומבין אותם, אך בהתייחסו למפגינים, הזהיר: "לא נאפשר פרובוקציות ולא ניתן לקיצונים לגרור את החברה הרוסית להרפתקאות".

"עלינו לתת לכל האזרחים הפעילים זכות חוקית להשתתף בחיים הפוליטיים", אמר הנשיא הרוסי. עם זאת, לא ברור מה תהיה השפעתה של הרפורמה שאליה התכוון מדבדב, שכן הוא עתיד לפנות את תפקיד הנשיאות עבור פוטין, בבחירות הקרובות. השניים דחו את קריאות האופוזיציה לקיים בחירות חוזרת לפרלמנט, ואמרו כי התוצאות משקפות היטב את רצון העם. עם זאת, מדבדב, בעמוד הפייסבוק שלו, אמר כי "ייחקרו אי-סדרים" מסוימים שהתגלו בקלפיות.

נשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, נואם בפני הקרמלין במוסקבה. דצמבר 2011. AP
ניסיון אחרון להישמע מנומס? מדבדב, בנאום היום בקרמלין/AP

בנאומו בן השעה, הוסיף מדבדב כי בכוונתו לגנוז את החוק הדורש לאסוף חתימות כדי להיבחר לדומא, וכי יקרא לצמצם את מספר החתימות הדרוש כדי לרוץ נשיאות. עם זאת, השינוי המשמעותי ביותר שהציע מדבדב היה הצעתו ליצור ערוץ טלוויזיה ציבורי, שלא יהיה תלוי במדינה. ערוצי לטלוויזיה כיום ברוסיה, הן הרשמיים והן ה"חופשיים", נשלטים על ידי פוטין ומקורביו, ואינם מאפשרים שידור ביקורת על השלטון. בהתייחסו לנגע השחיתות ברוסיה, אמר מדבדב כי פקידים צריכים לפרסם את סעיפי ההוצאות שלהם, בייחוד "כאשר ההוצאות שלהם לא תואמת את ההכנסה שלהם"

עשרות אלפים יצאו לרחובות

בבחירות ניצחה "רוסיה המאוחדת", מפלגתו של ראש הממשלה והאיש החזק במדינה, ולדימיר פוטין, ברוב זעום. בסך הכול זכתה מפלגתו ל-238 מושבים מתוך 450 הקיימים בבית התחתון. מדובר בהיחלשות משמעותית לעומת כוחה טרם הבחירות – אז זכתה לרוב מיוחס של שני שלישים, "רוב חוקתי", שאפשר לה לבצע שינויים מהותיים בשיטת המשטר הרוסית.

לפני שבועיים, הפגינו במוסקבה כ-25 אלף בני אדם, ועצרות המוניות נערכו גם בולדיווסטוק, בסנט פטרבורג, בחברובסק ובפרן. כוחות הביטחון הרוסים הגיבו בכוח רב, ועצרו מאות מפגינים. במהרה זכו המפגינים לגיבוי ממדינות רבות בעולם. בין היתר, התייצב לצד המוחים השליט האחרון של ברית המועצות לפני התפרקותה, מיכאיל גורבצ'וב, שקרא בגלוי לביטול הבחירות ולעריכתן של חדשות. "על מנהיגי המדינה להכיר בכך שבהצבעה היו אינספור מקרי זיוף והונאה, והתוצאות אינן משקפות את רצון העם", אמר. גם בשבת האחרונה היו הפגנות המוניות, בכ-60 ערים ברחבי המדינה.

עוד על ההפגנות ברוסיה
עשרות אלפים ברחובות: "השלטונות מפחדים"
פוטין בטלוויזיה: תוצאות "הבחירות תקינות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully