וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קים הבן יחלוק את השלטון עם דודו ועם הצבא"

21.12.2011 / 9:19

לדברי מקור המקורב לשלטון בפיונגיאנג, צבא צפון קוריאה נשבע אמונים למנהיג הצעיר בעקבות מות אביו, ולפחות לעת עתה, יתחלקו סמכויות השלטון בין הצבא, קים ודודו, ג'אנג סון תאק

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

העברת השלטון בצפון קוריאה עברה בצורה חלקה - אולם המנהיג הצעיר והטרי של צפון קוריאה, קים ז'ונג און, שירש את התפקיד מאביו קים ז'ונג איל, שמת בסוף השבוע, יצטרך, לפחות בשלב זה, לחלוק את סמכויות השלטון במדינה עם דודו, כמו גם עם הצבא. כך מדווח לרויטרס מקור בעל קשרים הדוקים במנגנוני השלטון בפיונגיאנג, כמו גם בבייג'ינג בירת סין, בעלת בריתה הקרוב השל צפון קוריאה. המקור ביקש לשמור על עילום שם, אולם מדובר במקור אמין, שכבר חזה בעבר אירועים הקשורים לצפון קוריאה, כגון הניסוי הגרעיני הראשון שערכה בשנת 2006.

לדברי המקור, צבא צפון קוריאה, המחזיק ביכולת גרעינית, קיבל את ההודעה על מות המנהיג רק ביום שני בבוקר, יומיים לאחר מותו בשבת וסמוך למועד הפרסום בתקשורת. עם זאת, הצבא קיבל את מרותו של קים הצעיר ונשבע לו אמונים, ונראה כי לפחות עתה, לא מצטייר איום על שלטונו של בן הדור השלישי בשושלת השולטת במדינה מאז הקמתה לאחר מלחמת העולם השנייה. לדברי המקור, המצב במדינה כעת יציב: "האפשרות להפיכה צבאית נראית בלתי סבירה בעליל".

חילופי דורות בצפון קוריאה - עוד כותרות:
הופעה ראשונה לשליט צפון קוריאה: מעל ארון אביו
קלינטון: "מקווה לשיפור היחסים עם צפון קוריאה"
השלטון הועבר כהלכה: צפון קוריאה ערכה ניסוי טילים
בעקבות מות קים ז'ונג איל: חשש מאי יציבות אזורית
צפון קוריאה אחרי קים: נשק גרעיני בידיים חדשות
צפון קוריאה הגרעינית לא תציג סממן של חולשה / ד"ר אלון לבקוביץ

אזרחים אבלים על מותו של קים ז'ונג איל מתאספים בבירת צפון קוריאה, פיונגיאנג, 19 בדצמבר 2011. רויטרס
אבל בפיונגיאנג, השבוע/רויטרס

עם זאת, לדברי המקור, נראה כי לפחות בשלב זה, סמכויותיו של קים, שטרם מלאו לו 30, לא יהיו אבסולוטיות והוא ימשול במדינה כחלק מקולקטיב שיכלול גם את ראשי הצבא ואת דודו, ג'אנג סונג תאק בן ה-65, גיסו של קים האב. ג'אנג חבר מאז 2009 ב"מועצת ההגנה הלאומית", גוף ההנהגה העליון שבראשו עמד קים האב עד למותו.

בסין מודאגים

המקור התייחס גם לניסוי שערכה המדינה בטיל בליסטי ביום שני, זמן קתר לאחר ההודעה על מות המנהיג, והבהיר כי מדובר ב"אזהרה לארצות הברית", לבל תנקוט בצעדים כלשהם נגד פיונגיאנג: "זהו מסר שהצפון קוריאנים יכולים להגן על עצמם". לדבריו, אין לצפון קוריאה תוכניות לערוך בזמן הקרוב ניסויים נוספים, "אלא אם ינקטו בפרובוקציות כלפיה".

תוכנית הגרעין והטילים הבליסטיים של צפון קוריאה מהווה זה שנים מוקד למתיחות בינלאומית. המדינה ערכה ניסויים גרעיניים מוצלחים ב-2006 וב-2009, ומאז גירשה את פקחי הגרעין של האו"ם משטחה ונטשה את השיחות הבינלאומיות על פירוק הגרעין. עם זאת, בחודשים האחרונים הסתמנה הפשרה והחלו מגעים עם ארה"ב על חידוש השיחות, ובסוף השבוע האחרון, סמוך למותו של קים האב, אף התפרסם דיווח לפיו פיונגיאנג הביעה כבר הסכמה להתפרק מגרעין תמורת סיוע מארה"ב.

בתוך כך, סין, שהמשטר בפיונגיאנג תלוי במידה רבה בתמיכתה, בירכה גם היא על מינויו של קים הבן והזמינה אותו אתמול לביקור ממלכתי. נשיא סין הו ז'ינטאו וסגנו שי ז'ינפינג אף אף ביקרו בשגרירות הצפון קוריאנית בבייג'ינג כדי להביע את תנחומיהם. ובכל זאת, האפשרות להתערערות היציבות בצפון קוריאה מדאיגה את הסינים, שצפויים להמשיך ללחוץ גם הם על פיונגיאנג להתפרק מנשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully