וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עירק: חשש מעימות עדתי בגלל מעצר סגן הנשיא

יומיים אחרי עזיבת החייל האמריקאי האחרון, מתמודדת עירק עם משבר שמאיים למוטט את הקואליציה השברירות: סגן הנשיא הסוני, טארק אל-האשמי, חשוד ששילם לשומרי ראשו כדי שיבצעו פיגועים

יומיים בלבד עברו מאז עזב החייל האמריקאי האחרון את אדמת עירק, וכבר מתמודדת המדינה עם חשש כבר לגל אלימות על רקע עדתי, בעקבות הוצאתו אתמול (שני) של צו מעצר לסגן הנשיא, טארק אל-האשמי, הנחשד בסיוע לגורמי טרור בהוצאה לפועל של פיגועים והתנקשויות.

המקרה מאיים למוטט את הקואליציה השברירית בהנהגת המדינה בין שלושת הגושים האתניים המרכזיים - הסונים, עליהם נמנה אל-האשמי; השיעים, שמשורותיהם מגיע ראש הממשלה נורי אל-מליכי; והכורדים, המיוצגים על ידי הנשיא ג'לאל טלבאני. העימות המרכזי, בין השיעים לסונים, גבר בחודשים האחרונים על רקע הנסיגה האמריקאית, לאחר שבשנים האחרונות פחתה בהדרגה האלימות העדתית במדינה, שהייתה על סף מלחמת אזרחים באמצע העשור הקודם.

דובר משרד הפנים העירקי, הגנרל עאדל דהאם, הסביר אתמול במסיבת עיתונאים בבגדד כי שומרי ראש של אל-האשמי שנחקרו במשטרה קשרו את סגן הנשיא למעשי רצח ולמקרי תקיפה של מבני ממשל. בטלוויזיה העירקית אף הוקרנו קטעים מעדויותיהם של שומרי הראש, שטענו כי קיבלו תשלום מיוחד ממשרדו תמורת מעשי הרצח. אחד מהם סיפר כי קיבל 3,000 דולרים מאל-האשמי עצמו.

"צו מעצר הוצא נגד סגן הנשיא מתוקף חוקי המלחמה בטרור", אמר הדובר. "הצו נחתם על ידי שופט, ויש להוציאו לפועל". עם זאת, עד כה, ככל הידוע, טרם יצא המעצר עצמו לפועל.

אל-האשמי עצמו הגיב היום לראשונה לחשדות. במסיבת עיתונאים שכינס בבגדד הכחיש מכל וכל את הטענות, וטען כי הממשלה בראשות אל-מליכי רודפת אותו. "אני נשבע באלוהים שלא ביצעתי כל פשע, ההאשמות מפוברקות", אמר אל-האשמי. "אני המום מההאשמות". לטענתו, מטרת צו המעצר היא "לבייש" אותו. הוא האשים באופן ישיר את ראש הממשלה במסע ההכפשה, אם כי לא ציין מה לטענתו חלקו בקנוניה: "אל-מליכי נמצא מאחורי העסק כולו. המדינה נמצאת בידיים שלו. כל המאמצים להשיג תיאום לאומי ולאחד את עירק התרסקו כעת. אז בהחלט, אני מאשים את אל-מליכי".

עוד לפני פרסום צו המעצר אתמול, שיגר אל-האשמי הודעה לתקשורת בה האשים את ממשלתו של אל-מליכי ב"הטרדה מכוונת", לאחר שמטוסו עוכב לשלוש שעות בשדה התעופה של בגדד, כשהיה בדרכו לצפון הכורדי, לפגישה עם טלבאני. בהודעה צוין כי "סגן הנשיא היה סבלני ביותר, וממתין לקבל מהממשלה הסבר מניח את הדעת".

חיילי צבא ארה"ב ממתינים בכווית לחזרה הביתה, אחרי שעזבו את עירק, 19 בדצמבר 2011. רויטרס
בינתיים בכוויתף חיילים אמריקאים שעזבו שלשום את עירק ממתינים לטיסה הביתה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully