וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מות קים ז'ונג איל: חשש מאי יציבות אזורית

המדינות הסובבות לצפון קוריאה מסרו הודעות מאופקות בתגובה למותו של קים ז'ונג איל, הרודן ששלט במשך 17 שנים, ושאיים בנשק גרעיני על שכנותיו. בריטניה: זו הזדמנות לדון בפירוז האזור

רויטרס

צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

בעולם מגיבים באיפוק - ובזהירות - למותו של קים ז'ונג איל, מנהיג צפון קוריאה, שהטלוויזיה הממלכתית בפיונגיאנג הודיעה הבוקר (ראשון) על מותו. קים הלך לעולמו בסוף השבוע, אחרי ששלט 17 שנים באומה הקומוניסטית. בתקופת שלטונו איים קים בנשק גרעיני על שכנותיה הקרובות - ועל מדינות נוספות בעולם.

בריטניה היא המדינה היחידה שהתייחסה עד כה לדיווחו על מינוי יורש לקים – בנו, קים ז'ונג און, ולנשק הגרעיני שמפתחת צפון קוריאה. "מדובר בנקודת מפנה עבור צפון קוריאה", נמסר בהצהרה שפרסם משרד החוץ בלונדון. "אנו מקווים שההנהגה החדשה תכיר בכך שדיאלוג עם הקהילה הבינלאומית מציע את האפשרות הטובה ביותר לשיפור חייהם של האזרחים הפשוטים בצפון קוריאה". עוד נאמר בהצהרה כי בריטניה "דוחקת בצפון קוריאה לפעול למען שלום וביטחון, ולנקוט צעדים שיאפשרו לשש המעצמות לקיים שיחות לפירוז חצי האי מנשק גרעיני".

חיילים מצבא דרום קוריאה מסיירים לאורך הגבול עם צפון קוריאה. אוקטובר 2010. רויטרס
חיילים מצבא הדרום מסיירים ליד הגבול עם צפון קוריאה. האזור המבוצר והמתוח בעולם/רויטרס

בשאר מדינות המערב הסתפקו בהודעות לקוניות יותר. דוברו של מזכ"ל האו"ם אמר כי המזכיר, באן קי מון, מודע לדיווחים על מותו של מנהיג צפון קוריאה, אך סירב למסור תגובה בנושא.

מעבר הגבול עם סין נסגר לאות אבל

מהבית הלבן נמסר כי הנשיא ברק אובמה שוחח בטלפון עם עמיתו בדרום קוריאה, לי מיונג בק, מיד עם היוודע דבר מותו של קים, וביקש להביע בפניו את מחויבותה של וושינגטון לביטחון של ארצו. צבא דרום קוריאה הועמד בכוננות עליונה, אולי מחשש שיורשו של קים - בנו, קים ז'ונג און - ינסה "להפגין שרירים" בימי חילופי השלטון. עוד נמסר כי בק קרא "לרגיעה באזור" וביקש מבני עמו להמשיך בשגרת יומם. עד כה לא דווח על נוכחות צבאית מוגברת בגבול מצד הצפון-קוריאנים.

בטוקיו התכנסה ישיבה מיוחדת של ממשלת יפן, ובסיומה נמסרה הודעת ניחומים לצפון קוריאה. עם זאת, דווח כי לגורמים בכירים ניתנה התראה מפני אי-יציבות אפשרית. עוד נמסר כי "הממשלה היפנית מקווה שההתפתחות הבלתי-צפויה הזו לא תהווה השפעה שלילית על השלום ועל היציבות בחצי האי הקוריאני".

בסין, הורד לחצי התורן הדגל בשגרירות של צפון קוריאה בבייג'ינג. לפי כמה דיווחים, מעבר הגבול דנדונג, העמוס ביותר בין סין לצפון קוריאה, נסגר לאות אבל, וייפתח מחדש בחודש הבא. משרד החוץ של סין הודיעה כי מותו של קים "מטריד", וכי בייג'ינג מביעה צער לבני עמו. "הוא היה מנהיג דגול, שתרם רבות ליחסים עם סין", נאמר בהצהרה. "אנו בטוחים שהעם בצפון קוריאה יוכלו להפנות את הצער שלהם לעבר איחוד וכוח".

הדיווח הראשוני על מותו של קים ז'ונג איל
הבן של קים: ירש מדינה - וירש נשק גרעיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully