וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפורעים לא יוגדרו ארגון טרור - אך יישפטו על ידי הצבא

טל שלו

14.12.2011 / 19:52

ראש הממשלה נתניהו קיבל את מרבית המלצות השר לביטחון הפנים ושר המשפטים נגד פעילי הימין המתפרעים ביהודה ושומרון. בין היתר, יותר לצה"ל לעצור פורעים, והם יישפטו בבתי דין צבאיים

לוחמה בטרור: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיבל הערב (רביעי) את המלצותיהם של השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', ושר המשפטים, יעקב נאמן, לטיפול בפעולות "הטרור היהודי" ביהודה ושומרון, לרבות האירועים האלימים שלשום בבסיס חטיבת אפרים בשומרון. השרים גיבשו את ההמלצות אחרי פגישות שקיימו עם צוותים ממערכת הביטחון, המשטרה והפרקליטות, לבקשתו של ראש הממשלה. בין היתר, אישר ראש הממשלה כי יוצאו בהקדם צווי מעצר מנהליים לפורעים, ויוגדל באופן מיידי מספר המורחקים מהשטח. אלו שייתפסו, יישפטו בבתי דין צבאיים. בנוסף, תינתן לצה"ל סמכות מעצר למתפרעים, וכן יוגדלו צוותי החקירה המיוחדים של שירות הביטחון הכללי, המשטרה, הפרקליטות וצה"ל, וכן יוגדלו המשאבים לחקירות. בין היתר, הוחלט גם כי כל הסיורים שמתקיימים בזמן נתון בגזרת יהודה ושומרון, יצוידו במצלמות שיתעדו התפרעויות. עם זאת, ייתכן והעיקר מצוי דווקא בהמלצה שלא אישר נתניהו – להגדיר את הפורעים כארגון טרור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס מיוחד בנושא גדר הביטחון וגבולות ישראל בבניני האומה, ירושלים, דצמבר 2011. מגד גוזני
קיבל ההמלצות להילחם בפעילי הטרור היהודי. נתניהו/מגד גוזני

ההמלצה היחידה שלא התקבלה, כאמור, הייתה להכיר בפורעים כארגון טרור. אילו הייתה מתקבלת ההמלצה, היה הדבר מאפשר מרחב פעולה גדול משמעותית עבור כוחות הביטחון, וכן משפיע על חומרת הענישה, אילו היו הפעילים נמצאים אשמים בדין. ראש הממשלה בחר שלא לאשרה. גורם בירושלים אמר כי "הטיפול צריך להיות מעשי. הדברים הם נחרצים – אף אחד לאירים יד על חיילי צה"ל או על שוטרים, אבל יש קווים שלא צריך לחצות אותם". בנוסף, קיימת הערכה כי קיים גם קושי משפטי באישור הצעד, בעיקר בגלל האתגר להוכיח כי מדובר בארגון סדור, בעל מנגנון מרכזי. עם זאת, ייתכן שנתניהו יעלה את הצעד להצבעה בישיבה הקרובה של הקבינט מדיני-ביטחוני.

"ננהוג בפורעים ביד קשה"

ראש הממשלה אמר הערב כי "מי שירים יד על חיילי צה"ל או שוטרים ישראלים ייענש בחומרה. דין מפרי הסדר בחטיבת אפרים כדין מפרי הסדר בהפגנות הגדר בבילעין. חשוב לי להדגיש כי מדובר בגרעין קטן שאינו מייצג את ציבור המתיישבים ביהודה ושומרון, שהם נאמנים למדינה ולחוקיה, ומגנים ומוקיעים את הפורענות".

מזכ"ל תנועת שלום עכשיו יריב אופנהיימר, אמר הערב בתגובה לקבלת ההמלצות כי "צעדי הממשלה לטיפול באלימות הימין הם קוסמטיקה בלבד. בהחלטות ראש הממשלה אין שום חדש והאנרכיה בשטח תימשך". אופנהיימר הוסיף כי "על ראש הממשלה להודיע כי לא ייבהל מאלימות הימין ויפנה את המאחזים, שהפכו לבית גידול לנוער הגבעות".

בימים האחרונים התרבו והתעצמו פעולות הטרור של פעילי ימין קיצוניים נגד צה"ל ונגד מטרות נוספות. החמורה שבהן, ככל הנראה, הייתה בלילה שבין שני לשלישי, אז חדרו כ-50 פעילי ימין לבסיס החטיבה המרחבית אפרים בשומרון, הבעירו צמיגים, ניקבו צמיגי כלי רכב צבאיים ושפכו צבע על כלי רכב נוספים. באירוע נוסף, הם יידו אבנים לעבר מפקד החטיבה המרחבית, אלוף-משנה רן כהנא, וסגנו. פעילי ימין רבים הגיעו בשעות הלילה לכביש 55 סמוך למאחז רמת גלעד כשהם רעולי פנים וחסמו באבנים את הכביש הסמוך להתנחלות קרני שומרון. כאשר הגיעו מפקד חטיבת אפרים וסגנו ברכבם, הם פתחו את דלת הרכב ותקפו את השניים באבנים. מיידי האבנים נמלטו מהמקום, והשניים המשיכו בנסיעתם. סגן מפקד החטיבה נפגע מאבן בראשו, אך לא נזקק לטיפול רפואי.

אתמול בערב תקף נתניהו בשפה חריפה את הפעולות, והתייחס גם לתקרית האלימה בבסיס החטיבה. לדברי נתניהו, חובה לנקוט יד קשה נגד מבצעי הפעולות: "צריך לעצור דברים רעים כשהם קטנים, וצריך לעצור אותם עכשיו". הוא אמר כי "לא ניתן לאיש להרים יד על חיילי צה"ל", והוסיף כי מבצעי הפעולות האלימות לא מייצגים את כלל החברה ואף לא את מקצת הציבור. עוד אמר ראש הממשלה כי הורה לכנס את כל גורמי הביטחון והמשפט, וביקש כי תוגש לו "תוכנית חירום לטיפול בנגע הזה".

טרור יהודי משתולל - סיקור מיוחד בוואלה!
רבנים: ”מי שיודע - שימסור שמות המתפרעים למשטרה”
בעקבות החדירה לבסיס: חודדו נהלי הפתיחה באש
נתניהו: ”הפורצים לבסיס שברו את הכלים, ננהיג יד קשה”
”הקצין חטף בקבוק בפניו, זה היה נראה כמו קרב”

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully