וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: 28 הרוגים ביום, הצבא ירה על הלוויה

עיקר ההרג ביממה האחרונה התמקד במחוז אידליב הסמוך לגבול טורקיה. ארה"ב וצרפת: הגיע זמנו של האו"ם לפעול. בלוגרית ופעילת זכויות אדם נעצרה והואשמה בסוריה ב"החלשת המורל הלאומי"

מרחץ הדמים בסוריה נמשך: לפחות 28 בני אדם נהרגו אתמול (שלישי) בעימותים בין כוחוץת הביטחון למתנגדי המשטר במדינה, רובם במחוז אידליב הצפוני, הסמוך לגבול טורקיה, שם דיווחו פעילי זכויות אדם, בין היתר, כי כוחות הצבא פתחו באש על משתתפי הלוויה. לפי הדיווחים, הרוגים נמנו גם בערים חומס וחמה במרכז המדינה, ובעיר הדרומית דרעא.

אחרי שהעמידה שלשום את מניין ההרוגים במדינה על 5,000, קראה אתמול נציבת זכויות האדם של האו"ם, נאבי פילאי, למועצת הביטחון של האו"ם להפנות את עניינה של סוריה לבית הדין הבינלאומי בהאג. "ההרג הנרחב והשיטתי, המעצרים ההמוניים ומעשי העינויים מהווים פשעים נגד האנושות", הבהירה. "העדר פעולה מצד הקהילה הבינלאומית רק יחזק את הרשויות הסוריות ויוודא שהפושעים לא ייענשו".

בארה"ב הביעו תמיכה בדברים. דוברת משרד החוץ האמריקאי, ויקטוריה נולנד, אמרה כי "זהו זמנו של האו"ם לפעול. חשבנו כך כאשר רוסיה הטילה וטו בנושא, ולבטח אנו חושבים כך גם כעת". דובר משרד החוץ הצרפתי, ברנאר ואלרו, אמר גם הוא כי "עכשיו, כשמספר הקורבנות חצה את קו ה-5,000, נשאלת השאלה כמה מקרי מוות צריכים להיות בסוריה עד שחברי מועצת הביטחון יפתחו עיניהם".

הפגנה נגד שלטון אסד בעיר מערת א-נעמאן, סוריה, 2 בנובמבר 2011. רויטרס
5,000 הרוגים יגרמו למדינות המערב להתערב?/רויטרס

התקרית הקשה ביותר אתמול התרחשה לפנות בוקר בכפרים מערת מסרין וכפר-יחמול, סמוך לגבול טורקיה, שם נורו למוות 11 מתנגדי משטר בידי כוחות הביטחון ועוד 26 נפצעו. מחתרת העריקים "הצבא הסורי החופשי" הגיבה במארב לשיירה צבאית בעיירה באב אל-חאווה הסמוכה, והרגו שבעה חיילים. בתגובה לכך, פתחו חיילים באש על הלוויית ההרוגים מכפר יחמול ומערת מסרין, הרגו שני אזרחים נוספים ופצעו עשרה.

התקשורת הסורית הרשמית דיווחה במקביל כי כוחות הצבא סיכלו חדירה של 15 מחבלים חמושים מטורקיה, והרגו שניים מהם. עוד דיווחו כי "טרוריסטים חמושים" הרגו את הגנרל ראנם איברהים אל-חסן, מורה באקדמיה הצבאית להנדסה הנמצאת בעיר סרקב במחוז.

רוסיה: עמדת המערכ כלפי סוריה "אינה מוסרית"

בתוך כך, התעוררה בימים האחרונים תשומת לב עלומית לסיפורה של רזאן רזאווי, בלוגרית ופעילת זכויות אדם סורית שנעצרה בשבוע שעבר בגבול, כשניסתה לצאת מארצה כדי להשתתף בכנס בנושא חופש הביטוי בירדן - האחרונה מבין עשרות עיתונאים ובלוגרים שנעצרו בידי השלטונות הסורים מאז פרוץ ההתקוממות. רזאווי בת ה-31 עסקה במשך חודשים בתיעוד הפרת זכויות האדם במדינה, ואתמול הואשמה בבית משפט ב"עידוד מאבק עדתי, הפצת מידע כוזב והחלשת המורל הלאומי". האישומים הללו נושאים עונש מאסר של 15 שנה.

שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון אמרה על ההרג בסוריה כי "המצב אינו מתקבל על הדעת, הדיכוי הברוטלי של אזרחי המדינה חייב להיפסק". אשטון הוסיפה כי על הנשיא אסד "להקשיב לאזרחים שלו, לשותפיו במדינות ערב, לאירופה ולעולם כולו, כיוון שאנו חולקים את אותו המסר: הפסקת האלימות כנגד בני עמו והעברת המשטר מידיו".

עם זאת, ועל אף ההרג הבלתי פוסק במדינה, יש המאמינים כי התערבות חיצונית בסוריה לא תועיל, אלא להיפך - רק תחמיר את מלחמת האזרחים במדינה. זוהי דעתו של השגריר הרוסי באו"ם, ויטלי צ'ורקין שהוסיף כי "מדינות המערב, באופן אוטומטי, מכוונות אל דרך שינוי המשטר". לדבריו, מהלך של "ליבוי העניינים", מצד מדינות המערב, עשוי להוביל למותם של מאות אלפי בני אדם. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הגדיל לעשות אתמול כשאמר כי עמדתן של מדינות המערב כלפי סוריה "אינה מוסרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully