וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדבדב מנסה להרגיע: "נחקור אי-הסדרים בבחירות"

בעקבות ההפגנות הגדולות מאז נפילת ברית המועצות והביקורת במערב, הסכים נשיא רוסיה לבחון את הדיווחים על זיופים בבחירות לבית התחתון בפרלמנט. "לא מסכים עם הסיסמאות, אבל נבדוק"

חקירה של ממש, או ניסיון להשתיק המבקרים? נשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, הורה היום (ראשון) על חקירת הדיווחים אודות אי-סדרים וזיופים במהלך הליך הבחירות לבית התחתון של הפרלמנט (הדומה), שנערך בשבוע שעבר, ואשר עוררו סערה רבתי ברוסיה וברחבי העולם. הודעתו של מדבדב התפרסמה בעמוד הפייסבוק שלו, זאת בעקבות הפגנות הענק שנערכו אמש במוסקבה, בסנט פטרבורג ובערים נוספות ברחבי המדינה – ההפגנות הגדולות ביותר נגד המשטרה מאז נפילת ברית המועצות.

נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב במסיבת עיתונאים בפראג, 8 בדצמבר 2011. רויטרס
מקשיב למפגינים, או מנסה לטאטא מתחת לשטיח? מדבדב/רויטרס

"אני לא מסכים עם הסיסמאות ועם ההצהרות של המפגינים", הבהיר הנשיא הרוסי, "אך עם זאת, הוריתי לבדוק את כל הדיווחים מהקלפיות השונות, הנוגעים לעבירות על חוקי הבחירות". בבחירות ניצחה "רוסיה המאוחדת", מפלגתו של ראש הממשלה והאיש החזק במדינה, ולדימיר פוטין, ברוב זעום. בסך הכול זכתה מפלגתו ל-238 מושבים מתוך 450 הקיימים בבית התחתון. מדובר בהיחלשות משמעותית לעומת כוחה טרם הבחירות – אז זכתה לרוב מיוחס של שני שלישים, "רוב חוקתי", שאפשר לה לבצע שינויים מהותיים בשיטת המשטר הרוסית.

ארצות הברית מאצחחורי ההפגנות?

למרות הפיחות בכוחה, ברוסיה ומחוץ לה נפוצו מהר מאוד הדיווחים אודות אי הסדרים, וההמונים יצאו להפגין ברחובות. במוסקבה הפגינו אתמול 25,000 בני אדם, והפגנות המוניות נערכו גם בולדיווסטוק, סנט פטרבורג, חברובסק ופרן. כוחות הביטחון הרוסים הגיבו בכוח רב, ועצרו מאות מפגינים. במהרה זכו המפגינים לגיבוי מצד גורמי בעלי שיעור קומה. בין היתר, התייצב לצדם השליט האחרון של ברית המועצות לפני התפרקותה, ואחד האישים הרוסים המוערכים בעולם – מיכאיל גורבצ'וב, שאף קרא בגלוי לביטול הבחירות ולעריכתן של חדשות. "על מנהיגי המדינה להכיר בכך שבהצבעה היו אינספור מקרי זיוף והונאה, והתוצאות אינן משקפות את רצון העם", צוטט גורבצ'וב בסוכנות הידיעות אינטרפקס. "יותר ויותר אנשים מתחילים להאמין שתוצאות הבחירות אינן הוגנות. אני מאמין שהתעלמות מדעת הקהל מזיקה לאמינותם של השלטונות ומערערת את היציבות".

גם ברחבי העולם, כאמור, התייחסו בחשדנות אל תוצאות הבחירות. מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, אמרה כי ארצה "מודאגת מאוד" מכך. גם גרמניה והאיחוד האירופי הביעו דאגה נוכח הדיווחים, ואולם דווקא בישראל בחרו לגבות את הרוסים: בפגישה מפתיעה שערך עם פוטין בשבוע שעבר בפרבר הסמוך למוסקבה, אמר שר החוץ אביגדור ליברמן כי הליך הבחירות היה תקין. פוטין הגיב בחריפות לדבריה של קלינטון, ואף האשים אותה בעמידה מאחורי ההפגנות בארצו. לטענתו, קלינטון היא ש"נתנה את האות" לאלפי המפגינים שממשיכים לצאת נגד הקרמלין: "היא קבעה את הטון - והם שמעו, ויצאו לרחובות". כמו כן, חזר פוטין על האשמתו כי "מאות מיליוני דולרים" הושקעו על ידי מדינות זרות כדי להשפיע על תוצאות הבחירות נגדו. ההתבטאויות מגיעות בימים שבהן המתיחות בין רוסיה למערב גוברת גם על רקע צחצוח החרבות בנושא פרישת מערכות הטילים באירופה.

הבחירות ברוסיה - כותרות אחרונות
המחאה נמשכת: 25,000 מפגינים נגד פוטין במוסקבה
קלינטון משיבה לפוטין: ”הדאגה שלנו מבוססת”
פוטין מסיר הכפפות: ארה”ב מאחורי ההפגנות נגדי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully