וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מתקן גרעין נפגע בפיצוץ האחרון באירן

לפי ה"טיימס" הלונדוני, צילומי לוויין מגלים כי הפיצוץ המסתורי שלשום ליד איספהן פגע במתקן להמרת אורניום. "מקורות ביון ישראליים" אמרו לעיתון כי "אין ספק" שמדובר במעשה מכווון

הפיצוץ המסתורי שאירע שלשום באזור העיר איספהן שבאירן גרם נזק למתקן להמרת אורניום הפועל בסמוך לעיר, ומהווה את אחד המרכיבים החשובים בתוכנית הגרעין האירנית. כך מדווח הבוקר (רביעי) ה"טיימס" של לונדון, המבסס את הדיווח על צילומי לוויין שהגיעו לידיו ועל "מקורות ביון ישראליים".

לפי דיווח העיתון, מקורותיו אמרו כי "אין ספק" שמדובר בפיצוץ מכוון ולא בתאונה, וכי בפיצוץ נפגע המתקן הגרעיני הרגיש, בין היתר באזור המשמש לפי ההערכות לאחסון חומרי גלם. תצלומי הלוויין, לפי הדיווח, מגלים כי חלק מהמתקן נהרס, ועשן עולה ממנו. המקורות סירבו להתייחס לאפשרות שישראל עומדת מאוחרי הפיצוץ, וציינו רק כי "ישנם גורמים רבים שמעוניינים לחבל בתוכנית הנשק הגרעיני של אירן או להכריח את אירן לחדול ממנה".

לא נמסר לפי שעה אישור מכל מקור אחר לדיווח, שהרשויות באירן כמעט ולא התייחסו אליו, וניכר כי הן מנסות לטשטשו. גם בישראל, אמר אתמול השר דן מרידור כי אינו מעוניין "להיכנס לספקולציות" בנושא, וכי "לא הכל ג'יימס בונד".

מתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן, אירן, מרץ 2005. AP Photo/Vahid Salemi, AP
שלב מרכזי בתהליך. המתקן סמוך לאיספהן/AP, AP Photo/Vahid Salemi

המתקן הגרעיני סמוך לאיספהן ממלא תפקיד מרכזי בשלבים הראשוניים של ייצור נשק גרעיני: מוזן אליו אורניום במצב של "עוגה צהובה", אותו ממירים במקום באמצעים כימיים לאורניום במצב גזי. לאחר מכן הוא מועבר למתקן העשרת האורניום המרכזי, הנמצא ליד העיר נתנז, שם הוא עובר העשרה בסרכזות (צנטריפוגות).

באירן ניסו להכחיש שהיה פיצוץ

על הפיצוץ ביום שני דיווחה לראשונה סוכנות הידיעות הרשמית למחצה FARS. לפי הדיווח, בשעות הצהריים נשמע פיצוץ עז סמוך לעיר, השלישית בגודלה במדינה. כוחות הכיבוי וההצלה אישרו את הדיווח על הפיצוץ, אך לא נמסר דבר על מידת הנזק שנגרם כתוצאה ממנו, על נפגעים אם היו, או על הגורמים לפיצוץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום לוויין שפורסם באתר מכון ISIS, בו נראה הנזק שנגרם לבסיס הטילים בו אירע הפיצוץ לפני שבועיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילה צוטטו גורמים בשלטונות המקומיים שאמרו כי הפיצוץ "אירע במחסן תחמושת". דיווחים אחרים בכלי תקשורת מקומיים קבעו הפיצוץ אירע בתחנת דלק, בעיירה הסמוכה לעיר, ואילו מושל איספהן טען כי הפיצוץ אירע "בזמן תרגיל צבאי". ואולם, כעבור זמן קצר הסירו כלי התקשורת הממלכתיים באירן כל אזכור לפיצוץ, והחליפו אותו בהכחשה גורפת לאירוע כולו.

הפיצוץ באיספהן אירע פחות משבועיים לאחר פיצוץ מסתורי נוסף בבסיס צבאי אירני, בכפר בידג'נה שליד הבירה טהרן, בו עסקו ככל הנראה בפיתוח טילים בליסטיים. בפיצוץ נהרגו 36 בני אדם, בהם הגנרל חסן טהרני מוקדם, שנחשב ל"אבי תוכנית הטילים" האירנית. בעקבות הפיצוץ צוטטו כמה גורמים בין היתר באירן, שהאשימו את המוסד באחריות לו, אולם הגרסה האירנית הרשמית נותרה שמדובר בתאונה.

עוד בנושא:
מי מתנכל לאירנים? שרשרת של אירועים מסתוריים
אירן מודה: וירוס חדש תקף אותנו, אבל השגנו שליטה
ברק: לו הייתי אירני, גם אני הייתי רוצה נשק גרעיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully