וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא חוף השנהב לשעבר הוטס במפתיע למשפט בהאג

30.11.2011 / 9:51

לורן גבאגבו, שהודח בהפיכה לפני חצי שנה, יעמוד לדין על פשעים נגד האנושות. זהו מנהיג מדינה ראשון הנשפט בבית הדין, שמתקשה לשים ידיו על מבוקשים כגון נשיא סודן או בנו של קדאפי

יותר מחצי שנה אחרי שהודח בהפיכה ונעצר בארמונו, הועבר הבוקר (רביעי) לורן גבאגבו, נשיא חוף השנהב לשעבר, להאג שבהולנד, שם הוא צפוי להיות מנהיג המדינה הראשון העומד לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי מאז הקמתו ב-2002. גבאגבו צפוי להישפט על פשעים נגד האנושות. מאז הדחתו הוחזק גבאגבו במעצר בית בעיירה הנידחת קורהוגו, אך הלילה הוטס משם במפתיע במסוק לבירה ימוסוקרו, ומשם הוטס להולנד.

"מר גבאגבו נושא, לפי החשד, באחריות פלילית אישית, בתור שותף לקשירת קשר בארבעה סעיפים של פשעים נגד האנושות - בעיקר רצח, אונס וצורות נוספות של תקיפה מינית, רדיפה והפרת זכויות אדם - שבוצעו בחוף השנהב בין 16 בדצמבר 2010 ל-12 באפריל 2011", נמסר הבוקר בהצהרה מטעם בית הדין.

משפטו של גבאגבו מהווה ניצחון גדול לתובע הכללי של בית הדין, לואיס מורנו-אוקמפו, שעד כה לא הצליח להביא לדין בהאג את המטרות ה"כבדות" שלו בשנים האחרונות - בהן נשיא סודן, עומר אל-באשיר, ואישים בקניה, בלוב וברפובליקה המרכז אפריקאית. באחרונה, נאלץ מורנו-אוקמפו לוותר על שפיטתו של סייף אל-איסלם קדאפי, בנו ויורשו המיועד של שליט לוב המודח, מועמר קדאפי, לאחר שהתרצה והסכים לאפשר את העמדתו לדין בלוב עצמה.

לואיס מורנו-אוקמפו, התובע הכללי של בית הדין בהאג, מגיע לביקור בבירת לוב, טריפולי, 22 בנובמבר 2011. רויטרס
ויתר על קדאפי, הרוויח את גבאגבו. התובע הכללי לואיס מורנו-אוקמפו, בשבוע שעבר בטריפולי/רויטרס

בחודש שעבר נפתחה חקירת בית הדין לגבי חוף השנהב, שהתמקדה בפשעים שבוצעו במהלך מלחמת האזרחים שפרצה במדינה, בעקבות הבחירות לפני שנה. בבחירות ניצח אז מועמד האופוזיציה, אלסנה אווטרה, אולם המשטר בראשות גבאגבו ביטל אותן ונאחז בשלטון עד שהודח בתום חודשים של קרבות. במהלך המלחמה צפו ועלו עדויות רבות למעשי זוועה שביצעו הכוחות הנאמנים לגבאגבו, בהם מעשי טבח המוניים ואונס נשים רבות. לפי ההערכות, כ-3,000 בני אדם נהרגו במלחמה, וכמיליון איבדו את בתיהם והפכו לפליטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully