וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזינו למחבל מאוסלו מבקש מהשוטרים: "ברצוני להיכנע"

הקלטות חדשות חושפות שאנדרס בריוויק, העומד למשפט על רצח 77 בני אדם, התקשר למשטרה בזמן הטבח המזעזע. "אני מפקד בתנועת ההתנגדות", אמר – אך השיחה נותקה כשביקש להסגיר את עצמו

(צילום: יוטיוב, הקלטה - ערוץ TV2, הטלוויזיה הגרמנית, סוכנות הידיעות הצרפתית)

פרסום חדש מאיים להוסיף מבוכה למשטרת נורבגיה, שבכיריה כבר ספגו ביקורת רבה בשל תפקודם הלקוי בזמן הטבח בבירה אוסלו וברצח 77 בני אדם: הקלטות של אנדרס ברינג ברייוויק, חושפות כי מי שנאשם בביצוע הפיגוע באוסלו ב-22 ביולי, ניסה להסגיר את עצמו לידי המשטרה. ההקלטה הגיעה לידי תחנת הטלוויזיה הנורבגית TV2 ופורסמה אמש (שישי) גם ברשת. זו הפעם הראשונה שבה ניתן לשמוע את קולו של ברייוויק, העומד בימים אלה למשפט.

בהקלטה, נשמע ברייוויק מתקשר למשטרה, ככל הנראה כבר כשהיה באי יוטויה, אחרי שעזב את אוסלו, שם הניח מכונית תופת. הנורבגי, בן ה-32, הציג את עצמו באוזני המשטרה כ"אנדרס בריוויק, מפקד מתנועת ההתנגדות הנורבגית האנטי-קומוניסטית". הוא אמר שברצונו להיכנע, אך כאשר המוקדן לחץ עליו להסגיר את מספר הטלפון שממנו התקשר - ברייויק ניתק את השיחה, ככל הנראה בכוונה.

שבעה הרוגים בפיצוץ מכונית תופת בבניין ממשלתי באוסלו. רויטרס
שמונה בני אדם נהרגו בפיצוץ מכונית התופת באוסלו, ו-68 נרצחו באי הסמוך/רויטרס

אחרי 20 דקות, בריוויק התקשר שוב לתחנת המשטרה, וסיפר: "השלמתי את המבצע, אני רוצה להיכנע". השיחה הנוספת, יצוין, אינה זמינה כרגע כהקלטה, אך נמסר שגם היא הגיעה לידי תחנת הטלוויזיה הנורבגית. לטענת בריוויק, הוא ניסה להתקשר שוב לשוטרים, ועשה "לפחות 10 ניסיונות", אך רק פעמיים הצליח להגיע למוקדן בתום ההמתנה. הדברים מזכירים במידה מסוימת עדויות שמסרו ניצולים שהיו על האי; הם אמרו שכאשר ניסו להתקשר למשטרה ולהתריע כי בריוויק יורה בחבריהם, השוטרים נזפו בהם ואמרו להם: "אם אינכם מתקשרים בקשר לפיגוע באוסלו - נתקו כעת", וסירבו להעביר את השיחה למוקדן.

לא ברור אם בריוויק כשיר לעמוד לדין

ג'ון כריסיטאן אלדן, המייצג את קרובי הקורבנות, צוטט ב"גרדיאן" הבריטי באומרו כי ההקלטות מעוררות תזכורת לא-נעימה עבורם. "המשפחות אינן שמחות לשמוע את קולו של בריוויק בחדר המגורים שלהן", אמר. גייר ליפסטד, אחד מעורכי הדין המייצגים את ברייויק, אמר בריאיון לתחנת TV2 כי שיחות הטלפון שביצע מרשו בזמן הטבח, מעלות ספק נוסף לגבי שפיותו. פסיכיאטרים טרם קבעו אם הנאשם ברצח כשיר לשאת עונש מאסר בשל המעשים המיוחסים לו. בנוסף, לא ברור ממתי המשטרה ידעה על קיומן של ההקלטות.

בשבוע שעבר נפתח משפטו של בריוויק. הוא הודה שביצע את שני מעשי הטבח - באוסלו ובאי יוטויה, אך כפר באישומי הרצח, וטען להגנתו כי הוא "חייל" שלחם במלחמה. הוא כפר גם בסמכות בית המשפט לשפוט אותו. "אני מפקד צבאי בתנועת ההתנגדות הנורבגית ואבירי נורבגיה הטמפלרית", הכריז בריוויק בבית המשפט, שמושבו שני רחובות בלבד מקריית הממשלה, בה פוצץ את מטען חבלה שהביא למותם של שמונה בני אדם, לפני שהמשיך אל האי ורצח עוד 69 בני נוער שהשתתפו במחנה קיץ של מפלגת השלטון. הייתה זו הפעם הראשונה שניצולי הטבח ומשפחות ההרוגים יכלו לחזות בו פנים אל פנים: הוא ביקש לפנות אליהם בדברים, אולם השופט לא אפשר לו לסיים את דבריו.

עוד בנושא:
המחבל שרצח 77 בנורבגיה כפר באשמה: ”אני חייל"
משטרת נורבגיה: המחבל תכנן פיגועים נוספים
נורבגיה: המחבל בדרך למאסר ב”קייטנה יוקרתית”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully