וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: מסדרון הומניטרי לסוריה, גם בלי הסכמת אסד

בעוד שרי החוץ הערבים דנים בסנקציות, מתייצבת צרפת בראש הקוראים להתערבות בינ"ל. "זו לא התערבות צבאית", הבהיר שר החוץ ז'ופה, "אך ברור שאם נשלח משקיפים, הם יזדקקו לליווי חמוש"

לראשונה מפרוץ ההתקוממות נגד השלטון בסוריה לפני כשמונה חודשים, מגיעה הצעה קונקרטית מצד מדינה מערבית להתערב באופן פעיל בנעשה במדינה. בעוד שרי החוץ של הליגה הערבית מכונסים היום (חמישי) בקהיר לדיון על הטלת סנקציות על שלטונו של הנשיא בשאר אסד, אמר שר החוץ של צרפת, אלן ז'ופה, כי מדינתו תציג בפניהם תוכנית ליצור "מסדרון סיוע הומניטרי" לסיוע לאזרחי סוריה, במטרה לגייס תמיכה בה. צרפת מסתמנת בחודשים האחרונים ככוח הבינלאומי התקיף ביותר נגד סוריה, לאחר שגם הובילה את המאמצים הבינלאומיים להפיל את שלטונו של מועמר קדאפי בלוב.

סוריה - עוד כותרות:
חשש בישראל: טיל נגד-ספינות מתקדם בדרכו לסוריה
האו"ם גינה את סוריה: "חידלו לטבוח באזרחים"
סוריה: צלם עיתונות נרצח ועיניו נעקרו ממקומן
הסורים הגבירו את האבטחה על מתקנים רגישים

שר החוץ של צרפת, אלן ז'ופה (מימין), במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש "המועצה הלאומית" של האופוזיציה הסורית, בורהאן גליון, פריז, 23 בנובמבר 2011. AP Photo/Remy de la Mauviniere, AP
ז'ופה/AP, AP Photo/Remy de la Mauviniere

ז'ופה חשף לראשונה את הרעיון אמש, בתום פגישה שקיים בפריז עם ראש "המועצה הלאומית" של האופוזיציה הסורית, בורהאן גליון, והיום הוסיף עוד פרטים. לדבריו, במסגרתה יישלחו משקיפים בינלאומיים למדינה, "בהסכמתו של אסד או בלעדיה". הוא הבהיר כי אין מדובר בהתערבות צבאית, אך גם עמד על כך שמשקיפים כאלו יזדקקו, "כמובן", לליווי חמוש. "יש שתי דרכים אפשריות", אמר ז'ופה בראיון לרדיו בצרפת. "האחת היא, שהקהילה הבינלאומית, הליגה הערבית והאו"ם ישכנעו את המשטר לאפשר מסדרון הומניטרי. אבל אם זה לא יעבוד, נצטרך לבחון דרכים אחרות, עם משקיפים בינלאומיים".

באיחוד האירופי, שכבר הטיל באחרונה סנקציות על אישים סורים, התייחסו בזהירות לדבריו של ז'ופה. דובר של האיחוד, מג'ה קוסיג'אניץ', אמר בבריסל כי כי הגנה על האזרחים הסורים היא "היבט חשוב שדחיפותו גוברת", אולם לא הביע תמיכה מפורשת ברעיון של ז'ופה. עם זאת, הוא יישר קו עם צרפת בעניין אחר, כשאמר שהאיחוד מוכן לפתוח במגעים על נציגים של האופוזיציה הסורית, "ובלבד שהם דבקים באי-אלימות ובערכים דמוקרטיים".

ארה"ב לאזרחיה: עזבו את סוריה "כל עוד יש תחבורה מסחרית"

ז'ופה אמר כי גם ארצות הברית עודכנה בהצעה. וושינגטון הגבירה גם היא את הלחץ על דמשק, כשחזרה ופרסמה קריאה לאזרחיה לעזוב את סוריה באופן מיידי, "כל עוד התחבורה המסחרית זמינה". במקביל, נמסר כי נושאת המטוסים האמריקאית "ג'ורג' בוש" (על שם בוש האב) הגיעה השבוע לים התיכון. "דיפלומט בכיר אמר כי "זהו ככל הנראה תמרון שגרתי, אך גם זה מוסיף ללחץ הפסיכולוגי על השלטון בדמשק".

גם בטורקיה הולכים ומגבירים את הלחץ על אסד. במהלך ביקור בלונדון, הזהיר אתמול נשיא טורקיה, עבדוללה גול, כי המשך שפיכות הדמים במדינה עלול לגרור את העולם המוסלמי כולו "חזרה לחשכת ימי הביניים". במקביל דיבר גם ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן, שהולך ומחריף את התבטאויותיו כלפי הנשיא הסורי. אתמול כינה אותו "פחדן", והזהיר אותו כי גורלו יהיה כגורלם של "היטלר, מוסוליני וקדאפי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הפגנה נגד שלטון אסד בעיר חומס, 23 בנובמבר 2011. רויטרס
"סטודנטים ואקדמאים רוצים בהפלת השלטון". הפגנה בחומס, השבוע/רויטרס

בינתיים בקהיר, מכונסים היום שוב שרי החוץ של 22 מדינות ערב, בניסיון לגבש צעדים בנושא סוריה, שעשויים לכלול הגבלות תנועה על בכירים במשטר בדמשק, הקפאת העברות כספים בנקאיות ממדינות ערב לסוריה ועצירתם של פרויקטים ערביים בסוריה. "יש הרבה הצעות לסנקציות שונות", אמר לרויטרס בכיר המשתתף בפגישה.

למרות הלחץ הגובר, בשטח, לא נראה כל סימן לכך שאלימות המשטר הסורי כלפי מתנגדיו פוסקת. אחרי עוד עשרות הרוגים השבוע, דיווחו היום פעילים ואזרחים כי כ-50 טנקים של הצבא הסורי ערכו הפגזה סמוך לעיירה רסטן שבמרכז המדינה. לפני חודשיים טענו הרשויות הסוריות כי הושגה שליטה מלאה על האזור, לאחר לחימה ממושכת בין כוחות הביטחון לעריקי הצבא שהתמקמו בעיירה. אתמול דיווחו פעילי זכויות אדם על הריגתם של שני צעירים באזור העיר חומס ושניים נוספים בעיר הדרומית דרעא. מנגד, דווח בסוכנות הידיעות הממלכתית SANA על הלוויותיהם של חיילים ש"נהרגו בהתקפות של טרוריסטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully