וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן התנצל על הרג 14,000 כורדים בשנות ה-30

לראשונה אי פעם התנצלה ממשלה טורקית באופן רשמי על הריגת כורדים, במהלך דיכוי מרד בשנים 1936-39. במקביל, הפציצו היום מטוסים טורקים את האזור הכורדי בצפון עירק. ומה עם הארמנים?

טורקיה לא רק דורשת התנצלויות - היא גם יודעת להתנצל בעצמה. על שואת העם הארמני אמנם עדיין מסרבת טורקיה להתנצל - אבל ראש ממשלתה, רג'פ טייפ ארדואן, פרסם היום (רביעי) התנצלות רשמית ראשונה אי פעם של ממשלה טורקית על הריגתם של כ-14,000 כורדים אזרחי טורקיה במהלך מבצע צבאי לדיכוי התקוממות כורדית בשנות ה-30.

"אם יש צורך בהתנצלות מצד המדינה, אני אהיה מוכן להתנצל - ואני מתנצל", אמר ארדואן בתגובה לפנייה של מנהיג האופוזיציה החילונית, כמאל קילצ'דאוגלו, שאמר כי על טורקיה "להתמודד עם עברה". ארדואן הוסיף כי קילצ'דאוגלו צריך להתנצל גם כן, שכן מפלגתו היא שהייתה אז בשלטון.

דיוקנו של עבדאללה אוצ'לאן מונף בכנס של פעילים כורדים, אנקרה, טורקיה, 4 בספטמבר 2011. AP
עצרת של כורדים עם תמונת מנהיגם, עבדאללה אוצ'לאן, לפני חודשיים באנקרה/AP

לפי הנתונים הרשמיים, במהלך המרידה בשנים 1936-39 בעיר הדרומית דרסים (הנקראת כיום טונצ'לי), נהרגו מאש כוחות הביטחון הטורקים 13,806 בני אדם. יש לציין כי מאז התרחשו עוד מרידות כורדיות רבות, בהן נהרגו עוד עשרות אלפי כורדים בקרבות ובהפצצות, בין היתר בשבועות האחרונים. מאז חידשו הכורדים את מאבקם האלים לעצמאות בשנת 1984, נהרגו בלחימה לפחות 45,000 בני אדם.

בתוך כך, רק הבוקר דיווחו גורמים כורדים כי מטוסי קרב של צבא טורקיה הפציצו את המחוזות סולאימנייה ואבריל שבאזור הכורדי האוטונומי בצפון עירק, בניסיון לפגוע בפעילים של מחתרת הכורדית PKK. נמסר כי אדם אחד נפצע בהפצצות, ונזק כבד נגרם לרכוש. בחודש שעבר נכנסו קרקעית כוחות של צבא טורקיה לשטח עירק, בעקבות מתקפה משולבת של המחתרת הכורדית על בסיסי צבא ומשטרה בצפון טורקיה בה נהרגו 26 אנשי כוחות ביטחון - הפגיעה הקשה ביותר שספגה טורקיה מידי הכורדים מאז 1993.

עוד באותו נושא:
החודש: צבא טורקיה השתלט על מעבורת שחטפו כורדים
בחודש שעבר: כורדים הרגו 26 בטורקיה, צבא טורקיה פלש לעירק
חתונת דמים: מורדים כורדים פתחו באש בהילולה טורקית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully