וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים נערכת ל"הפגנת המיליון" - ללא האחים המוסלמים

ניר יהב

22.11.2011 / 11:00

ברקע התפטרות הממשלה, מתכננים המפגינים בכיכר תחריר לקרוא למועצה הצבאית להתפטר. "האחים המוסלמים" לא ישתתפו בהפגנה. גורם מצרי לוואלה!: "חשש מעליית הקיצונים בבחירות בשבוע הבא"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

לאחר שאתמול התפטרה ממשלת מצרים, וברקע האירועים האלימים בקהיר, שגבו מאז יום שישי את חייהם של כ-25 בני אדם, מנסות התנועות הפוליטיות לנצל את המומנטום ולקיים היום (שלישי) הפגנת ענק בכיכר תחריר בקהיר, הפגנה שזוכה לכינוי "הפגנת המיליון". ההמונים יקראו במהלכה למועצה הצבאית העליונה להתפטר מתפקידה, ולמנות תחתה גוף אזרחי. תנועת "האחים המוסלמים", שפעיליה הובילו את המחאה בימים האחרונים, הבהירה כי לא תשתתף בהפגנה היום, ככל הנראה מחשש שהתנועה - שיזמה את גל ההפגנות הראשוני ביום שישי האחרון - תיתפס כמי שגוררת את המדינה למעגל של אלימות.

גורם מצרי אמר הבוקר לוואלה! חדשות כי התנועות הפוליטיות הליברליות במצרים חוששות מאוד מניצחון האחים המוסלמים בבחירות, שיערכו בעוד שבוע: "כל הגופים הליברלים חוששים מניצחון של האחים המוסלמים בבחירות, ומכך שהם אלו שירכיבו את הוועדה שתגבש את החוקה החדשה. הם חוששים שהם יהפכו את המדינה למדינה איסלמית". עוד אמר כי "מה שברור הוא שאם הבחירות יידחו, האחים המוסלמים לא ישתקו - כי הם היחידים שיפסידו מהמצב הזה. הליברלים עושים טעות כשהם מלבים את המהומות. בכך הם למעשה דוחפים את הציבור להצביע למען האחים המוסלמים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הפגנות נגד המועצה הצבאית העליונה בכיכר א-תחריר, קהיר, מדוכאות על ידי כוחות הביטחון, 20-21 בנובמבר 2011. רויטרס
"מה שברור הוא שאם הבחירות יידחו, האחים המוסלמים לא ישתקו כי הם היחידים שיפסידו מהמצב הזה. הליברלים עושים טעות כשהם מלבים את המהומות". העימותים בכיכר תחריר, אתמול/רויטרס

אתרי החדשות המצרים מדווחים כי הבוקר צפויה המועצה הצבאית העליונה להודיע רשמית כי היא מקבלת את התפטרותה של ממשלת מצרים, שבראשה עומד ד"ר עיסאם שרף, ולהטיל על אדם אחר להרכיב ממשלה חדשה. מבין השמות שהוזכרו כמועמדים לעמוד בראש הממשלה החדשה: ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר, ד"ר מוחמד בראדעי, ואיש התנועה האיסלמית, ד"ר עבד אל-מונעם אבו אל-פתוח. מועמדים אחרים - הפוליטיקאים עבד אל-ג'ליל מוסטפא וחוסאם עיסא.

העימותים כבר יצאו מקהיר

על פי הדיווחים, המועצה הצבאית נחושה לקיים את הבחירות לבית התחתון בפרלמנט במועד, 28 בנובמבר. "האירועים בימים האחרונים הוכיחו שקיימים כמה גורמים במדינה שמעוניינים לדחות את הבחירות, או לבטלן, משום שראו את כוחן של התנועות האיסלמיות בהפגנה ביום שישי האחרון וחששו מניצחון גדול שלהן", אמר גורם מצרי בכיר לאתר "אל-אהראם". יחד עם זאת, האתר דיווח כי למועצה הצבאית "אין שום כוונה לדחות את הבחירות".

המועצה הצבאית העליונה, המנהלת את ענייניה של מצרים מאז הדחתו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק, מנסה להרגיע את הרוחות במדינה. אתמול היא קראה לכל המפלגות הפוליטיות לפתוח בדיאלוג דחוף "על מנת להבין מהן הסיבות שהובילו למשבר הנוכחי, ולגבש לו פתרונות במהירות האפשרית". המועצה הביעה צער כבד על מותם של המפגינים באירועים, ואיחלה החלמה מהירה לפצועים. בשעה 12:00 היום תיפגש המועצה הצבאית עם נציגי כל התנועות הפוליטיות כדי לדון באירועים.

הממשלה המצרית ביקשה אמש להגיש את התפטרותה למועצה הצבאית העליונה. בתחילה פורסם כי דובר הממשלה, מוחמד חג'אזי, אישר כי המועצה קיבלה את התפטרות הממשלה, אך מאוחר יותר הודיעה הטלוויזיה המצרית כי המועצה לא קיבלה את ההתפטרות, וכי לפי שעה, השרים ימשיכו לכהן בתפקידם.

בתוך כך, העימותים בקהיר בין כוחות הביטחון למפגינים התחדשו הבוקר. מאז הבוקר הגיעו לבית החולים בקהיר 20 פצועים, חלקם כתוצאה מירי כדורי גומי וחלקם משאיפת גז מדמיע. העימותים נמשכו גם בעיר איסמעיליה, שם עלה הסבוקר מניין ההרוגים לשלושה. במקביל עלה מניין הפצועים בעיר ל-60. העימותים האלימים במדינה גבו עד כה כ-35 קורבנות.

עוד באותו נושא:
מצרים: הממשלה ביקשה להתפטר - המועצה הצבאית דחתה
דעה: המהומות במצרים: האחים המוסלמים ירוויחו
פרשנות: מאחורי מהומות תחריר: מי מושך בחוטים?

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully