וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי המפגינים שבו לכיכר תחריר; 11 נורו למוות

ניר יהב

21.11.2011 / 0:07

יום שלישי של מהומות בכיכר המרכזית בקהיר בירת מצרים, כשבוע לפני הבחירות לפרלמנט. המפלגות הדתיות, בראשן האחים המוסלמים, מעודדות את המהומות. עיניהם של 9 נעקרו מירי כדורי גומי

יח"צ - חד פעמי

(באדיבות הערוץ הראשון)

לפחות 11 מפגינים נהרגו במהלך היומיים האחרונים מירי כוחות הביטחון במצרים, עם חידוש המהומות בכיכר תחריר בקהיר – כך דיווחו מקורות רפואיים במדינה. לפחות חמישה נהרגו היום (ראשון), המתווספים לשישה שנהרגו אתמול. בכך עלה מניין ההרוגים מאז תחילת העימותים בסוף השבוע לשבעה-עשר. במקביל, דווח ששוטרים ירו כדורי גומי אל מפגינים בכיכר, ושרפו אוהלים שהקימו פעילים במקום בניסיון לפזר את המפגינים. פעילי זכויות אדם דיווחו כי אמש, נעקרו עיניהם של לפחות תשעה מהמוחים לאחר שפניהם נפגעו מכדורי גומי. רשת אל-ערביה דיווחה כי עד כה טופלו 1,194 פצועים שנפגעו מאלימות השוטרים.

"לא נעזוב את הכיכר", אמר לרויטרס אחד המפגינים, לוטפי א-זבלאווי, "אלא אם ימולאו דרישות המהפכנים ודרישותיו של העם המצרי, להעביר את השלטון למועצה נשיאותית אזרחית". גל ההפגנות החדש נגד שלטון המועצה הצבאית החל במחאה על ניסיונה של המועצה להכניס לחוקת המדינה המתהווה סעיף הפוטר את הצבא מפיקוח פרלמנטרי. בקרב מארגני ההפגנות בולטים גורמים איסלמיים דתיים, בהם האחים המוסלמים, וגם תנועות מהזרם הסלפי הקיצוני.

מפגין חבוש במסיכת גז, משליך רימון עשן לעבר שוטרים בכיכר תחריר בקהיר. מצרים, נובמבר 2011. AP
גם המפגינים השליכו רימוני עשן וגז לעבר השוטרים/AP

מפלגת האחים המוסלמים משתמשת בכיכר כמקום לערוך בו מעין מפגן כוח לקראת הבחירות, שייערכו ב-28 בנובמבר, והיא גם הודיעה, באתר האינטרנט שלה, כי לא תסכים לקבל "שום צעד שידחה את הבחירות לפרלמנט", שצפויות להתקיים בשבוע הבא. הפגנות מקבילות נערכו בסוף השבוע גם במוקדים נוספים במצרים, בהם עיר החוף אלכסנדריה וצפון חצי האי סיני.

הממשלה התכנסה לישיבת חירום לדון באירועים האלימים

על פי הדיווחים ממצרים, כוחות הביטחון המצרים התעמתו עד כה עם אלפי מפגינים, שנשארו בכיכר למרות הניסיונות לפנותם. המוחים קראו למועצה הצבאית העליונה, השולטת במצרים מאז הדחתו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק, להעביר את הממשלה לידיים אזרחיות בהקדם האפשרי. הם השליכו, גם הערב, אבנים לעבר השוטרים, שבתגובה ריססו אותם בגז פלפל וכדורי גומי. לפי הדיווחים, המשטרה עזבה הערב את הכיכר לאחר שנכשלה בפינוי המפגינים.

בתוך כך, שר התרבות המצרי, עימאד אבו ראזי, הגיש את התפטרותו, מחאה על התמודדותן של המועצה הצבאית העליונה ושל ממשלת מצרים עם המפגינים בכיכר תחריר, ומחאה על השימוש באלימות נגדם. אבו ראזי סרב להשתתף בישיבת הממשלה המיוחדת שנערכה הערב במשותף עם חברי המועצה הצבאית העליונה. הממשלה והמועצה התכנסו הערב לישיבת חירום כדי לדון בהשלכות האירועים האלימים בקהיר שגבו, כאמור, עד כה עשרה קורבנות.

(עדכון ראשון: 22:14)

עוד בנושא
יום נוסף של הפגנות וגז מדמיע בקהיר
המצרים מפגינים נגד השלטון הצבאי
מחאה חילונית במצרים: בלוגרית ערומה

לפניות לכתב: nir_yah@hotmail.com

(עדכון ראשון: 19:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully