וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: אירן מפתחת ראש נפץ גרעיני הנישא על טיל

הדו"ח החמור ביותר שנכתב עד כה על אירן, מביע דאגה מ"מימדים צבאיים אפשריים" בתוכנית הגרעין של טהרן. הדו"ח כולל מידע לפיו אישים אירניים מהתחום הצבאי פעלו לרכוש ציוד גרעיני

אחרי שורת הדלפות וספקולציות, מגיע הדו"ח הרשמי - והוא מאשש את החשדות: על פי הדו"ח הרבעוני האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), תוכנית הגרעין של אירן היא בעלת מאפיינים צבאיים, ויש חשש כבד שהיא עוסקת בפיתוח נשק גרעיני. מדובר בדו"ח חריף ומרחיק לכת יותר מכל הדו"חות שפרסמה הסוכנות עד כה בנושא תוכנית הגרעין האירנית. עם זאת, הדו"ח נמנע מקביעה מפורשת וחד משמעית כי אירן עוסקת בפיתוח נשק גרעיני.

קראו את הדו"ח המלא של סבא"א

"הסוכנות מודאגת ביותר לנוכח מאפיינים מסוימים בעלי מימדים צבאיים אפשריים של תוכנית הגרעין האירנית", נכתב בפרק הסיכום של הדו"ח, שעותקים מהגרסה הסופית שלו הופצו אמש (שני) ל-35 המדינות החברות בסוכנות. "לאחר בחינה מדוקדקת של כל המידע בנושא, הסוכנות מוצאת את המידע בנושא כאמין בסך הכל. המידע הזה מצביע על כך שאירן עסקה בפעילויות הנוגעות לפיתוח מערכת נפיצה גרעינית. עוד מצביע המידע על כך שקודם לסיום שנת 2003, כמה מהפעולות האלו נעשו במסגרת תוכנית ממוסדת, וכמה מהפעולות הללו ככל הנראה נמשכות". הקביעה הזו עומדת בניגוד לדו"ח של המודיעין האמריקאי שקבע בזמנו כי האירנים נטשו בשנת 2003 את תוכנית הגרעין הצבאית.

הגרעין האירני - סיקור נרחב בוואלה!:
אחמדינג'ד: ראש סוכנות הגרעין - בובה אמריקאית
לקראת הדו"ח: תוכנית הגרעין האירנית - תמונת מצב
ברק: יהיה קשה לגבש קואליציה עולמית נגד אירן
שגריר ארה"ב בישראל: "אנו מתואמים בנושא אירן"

מתקן לעיבוד מים כבדים סמוך לעיר אראק, חלק מתעשיית הגרעין של אירן, ינואר 2011. ISNA,Hamid Foroutan, AP
מתקן "מים כבדים" ליד העיר אראק. גם את הפעילות הזו דורש הדו"ח להפסיק/AP, ISNA,Hamid Foroutan

הדו"ח מתבסס על ביקורות של פקחי סבא"א ב-15 מתקנים שונים הקשורים לתוכנית הגרעין האירנית, ובעוד תשעה אתרים מחוץ למתקנים העיקריים, וקובע כי "בחלק מהאתרים הללו מתבצעת פעילות הנוגדת את החלטות מועצת סבא"א ומועצת הביטחון". בין היתר, מושם דגש על מתקנים בהם מתבצעת העשרת אורניום, ובראשם המתקן ליד העיר נתנז.

"אירן נדרשת לספק הבהרות ללא שיהוי"

פרק נפרד בדו"ח שכותרתו "מאפיינים צבאיים אפשריים", עוסק באפשרות שאירן נוקטת פעולות הקשורות לשלב האחרון והמכריע בפיתוח נשק גרעיני, הקרוי "קבוצת הנשק" ועוסק בהרכבת הפצצה הגרעינית על אמצעי לחימה. בפרק זה נכתב כי מזכ"ל הסוכנות זיהה "מאפיינים יוצאי דופן" הקשורים ל"היבטים צבאיים אפשריים של תוכנית הגרעין", שהדאגה לגביהם בסוכנות "הלכה וגברה מאז 2002". במסגרת זאת, קובע הדו"ח, התקבל "מידע חדש", לגבי פעולות שנוקטים האירנים "הקשורות לפיתוח ראש נפץ גרעיני המורכב על טיל".

עוד קובע פרק זה כי "אישים אירניים מהתחום הצבאי פעלו לרכוש חומרים וציוד גרעיני", כמו גם להשגת "מידע על פיתוח נשק גרעיני שמקורו ברשת אספקה גרעינית סודית". כמו כן, נכתב כי האירנים "פעלו לפיתוח עצמאי של כלי נשק גרעיני, ואף ערכו ניסוי של מרכיביו" - מידע המתאים לדיווחים שהודלפו בימים האחרונים, לפיהם אירן ערכה הדמיה ממוחשבת של פיצוץ גרעיני. "בעוד כמה מהפעילויות הללו הן בעלות שימושים אזרחיים כמו גם צבאיים, כמה מהן הן ייחודיות לתחום הנשק הגרעיני".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן, אירן, מרץ 2005. AP Photo/Vahid Salemi, AP
גם כאן מתבצעת פעילות אסורה לפי הדו"ח. מתקן להמרת אורניום ליד העיר איספהן/AP, AP Photo/Vahid Salemi

"לנוכח הדאגות הללו", קובע הדו"ח במסקנותיו, "אירן נדרשת לשתף פעולה עם הסוכנות ללא שיהוי, ולספק הבהרות לגבי המאפיינים הצבאיים שצוינו". עוד נכתב, כי יו"ר הסוכנות, יוקיו אמאנו, "קורא לאירן לעמוד בהתחיבויותיה ובהחלטות מועצת הביטחון, ובכלל זה - השעיית כל פעילות להעשרת אורניום; הפסקת כל פעילויות ב'מים כבדים'; וכאמור, מתן הבהרות לחששות הכבדים של הסוכנות לגבי המאפיינים הצבאיים של תוכנית הגרעין, כדי שניתן יהיה להשיב על כנו את הביטחון של הקהילה הבינלאומית בכך שתוכנית הגרעין מיועדת למטרות שוחרות שלום בלבד".

בעקבות הדו"ח, שיוגש למועצת הביטחון של האו"ם, אמורה זו לקבל החלטה לגבי הטלת סבב סנקציות בינלאומי נוסף, חמישי, על אירן. בישראל ובכמה ממדינות המערב דורשים להטיל סנקציות חריפות, שיכללו גם את המערכת הבנקאית האירנית ובתוכה הבנק המרכזי. אולם הקושי העיקרי בהעברת סנקציות כאלו טמון בעובדה שלשם כך נדרשת הסכמתן של כל המדינות בעלות זכות הווטו במועצת הביטחון, ובהן שתי ה"בעייתיות" - רוסיה וסין, הנוקטות באופן מסורתי מדיניות מרוככת כלפי אירן.

(עדכון ראשון: 20:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully