וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלאי הטבע של העולם: הכירו את מתחרי ים המלח

נותר עוד שבוע עד להצבעה, ולנציג הישראלי צפויה תחרות קשה מול 27 מועמדים מרחבי העולם. הכירו אותם - מהאמזונס ועד שונית המחסום הגדול, דרך הקלימנג'רו ואיי גלפגוס

תחרות שבעת פלאי הטבע בעולם, שנפתחה ביוזמתו של ברנארד וובר הקנדי-שוויצרי ומומנה על ידי קרן New7Wonders, תגיע לסיומה ביום שישי הקרוב, ה-11 בנובמבר. זוהי התחרות השנייה שיוזמת הקרן, לאחר שב-2007 הכריזה על המנצחים בתחרות שבעת פלאי עולם מעשי ידי אדם, לה הצביעו יותר מ-100 מיליון בני אדם ברחבי העולם. ההצבעה, המתבצעת דרך האינטרנט, תינעל ב-11 בנובמבר, בשעה 11:11, ושבעת הזוכים יוכרזו בציריך שבשוויץ מאוחר יותר באותו יום.

לישראל (בשיתוף עם ירדן והרשות הפלסטינית) יש נציג אחד בין 28 המועמדים שהגיעו לשלב הגמר - הלא הוא המקום הנמוך בעולם, ים המלח - אך צפויה לו תחרות קשה מול 27 מתמודדים מרחבי העולם. 11 מהמתמודדים נמצאים ביבשת אסיה (כולל ים המלח), חמישה באירופה, שבעה באמריקה, שניים באפריקה ושלושה באוקיאניה. הנה הם.

לקראת ההצבעה על שבעת פלאי עולם:
נתניהו משדל את התלמידים: "הצביעו לים המלח"
גם הפלסטינים רוצים את ים המלח כפלא של העולם
היכנסו והצביעו באתר התחרות

יער הגשם של האמזונס הוא כנראה המועמד בעל הסיכויים הגדולים ביותר להיכלל בשביעייה הסופית, ולו מהסיבה הפשוטה שהוא נתמך על ידי תושביהן של לא פחות מתשע מדינות שבשטחן הוא מתפרש: ברזיל, בוליביה, פרו, אקוודור, קולומביה, ונצואלה, גייאנה, גייאנה הצרפתית וסורינאם. שטחו כ-7 מיליון קילומטרים רבועים - למעלה ממחצית משטח יערות הגשם על פני כדור הארץ. זוהי הסביבה האקולוגית העשירה ביותר בעולם - בפער ניכר מכל המתחרים. את אגן האמזוס מנקזים נהר האמזונס ויובליו - שנפח המים שלהם גדול יותר מיתר עשרת הנהרות הארוכים בעולם גם יחד, ומגיע לכחמישית מנפח זרימת הנהרות בעולם.

הגבוהים בעולם: מפלי אנחל

מפלי אנחל, ונצואלה. Charles Brewer Carias,HO, AP
צילום: AP/AP, Charles Brewer Carias,HO

בגובה של 1,002 מטרים, מפלי אנחל הנמצאים בפארק הלאומי קנמינה שבוונצואלה, סמוך לגבול ברזיל, הם הגבוהים בעולם. לשם ההשוואה, הם גבוהים פי 19 ממפלי הניאגרה. לאורך 807 מטרים, המים צונחים בנפילה חופשית ללא כל מגע עם המצוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הגאות הגבוהה בעולם: מפרץ פאנדי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום: אתר רשמי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפרץ פאנדי, השוכן בין ניו בראנזוויק לנובה סקושה שבצפון-מזרח קנדה, ידוע כמקום בו הפער בין השפל לגאות הוא הגדול בעולם: 16.2 מטרים. במחזוריות של פעמיים ביום, נכנסים ויוצאים מהמפרץ מיליארד טונות של מי ים - יותר מים מבכל נהרות המים המתוקים בעולם גם יחד. התנאים הללו יוצרים מערכת אקולוגית ימית ייחודית, כמו גם תצורות סלע יוצאות דופן, אותן חצבו הגלים במשך מיליוני שנים. זהו גם אחת מנקודות המעבר הגדולות בעולם לציפורים נודדות, ובית גידול למינים נכחדים של לווייתנים.

תלויים מעל האוקיינוס: צוקי מוהר

צוקי מוהר, אירלנד. dan nephin, AP
צילום: AP/AP, dan nephin

גאוותה של אירלנד, צוקי מוהר, מתנשאים מעל מי האוקיינוס האטלנטי במחוז קלייר שבמערב המדינה. גובהם הממוצע 120 מטרים, ובנקודת השיא הם מגיעים לגובה של 214 מטרים. על מורדות המצוקים מקננים מינים רבים של ציפורים.

נסתר מהשמש: היער השחור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום: אתר רשמי/מערכת וואלה!, צילום מסך

היער השחור (שוורצוואלד) הוא חבל הררי ומיוער בדרום-מערב גרמניה, על גבול עמק הריין, ששטחו כ-12,000 קילמוטרים רבועים. במרכזו נמצאת פסגת פלדברג, שגובהה 1,493 מטרים. את שמו העניקו לו הרומאים, שהתפעלו מעצי המחת הענקיים והעבותים, החוסמים את רוב אור השמש.

אוצר של אקולוגיה ימית: בו? טינה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום: אתר רשמי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל מול החופים המערביים של נסיכות דובאי באיחוד האמירויות נמצא האי בו? טינה - אוצר טבע נדיר, פראי ומנותק ממגע יד אדם. המערכת האקולוגית המיוחדת של האי, הכוללת מים רדודים, מרבדי אצות, צמחיית מנגרוב ושוניות אלמוגים, מהווה בית גידול לחיים ימיים עשירים ונדירים - בהם עופות מים כגון פלמינגו, מגוון מיני דולפינים ויונק ימי ייחודי הנקרא "תחש המשכן" (דוגונג).

ג'ונגל קאריבי: אל-יו?נקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום: אתר רשמי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפארק הלאומי אל-יו?נקה, המוכר בשם הרשמי "היער הלאומי הקאריבי", נמצא באי פוארטו ריקו, השייך לארצות הברית. הוא קרוי על שם הר אל יונקה הנמצא במרכזו. זהו הג'ונגל הטרופי היחיד בשטחה של ארה"ב. היער הטרופי המתפרש על שטח של כ-113 קילומטרים רבועים כולל בתוכו שלל נהרות ומפלים, ומגוון עצום של צמחייה ובעלי חים.

הפלא שחצב הנהר: גראנד קניון

גראנד קניון, אריזונה, ארה"ב. David McNew, GettyImages
צילום: אימג’בנק – GettyImages/GettyImages, David McNew

נציגה השני של ארצות הברית בין הפינאליסטים הוא הגראנד קניון, שנחצב במשך 6 מיליון שנים על ידי מי נהר הקולורדו. אורכו 446 קילומטרים, ורוחבו נע בין 6 ל-29 קילומטרים. במרכזו, מגיע עומקו של הקניון ל-1,600 מטרים. בעידן הפרה-היסטורי היה הקניון מיושב בידי אינדיאנים שבנו כפרים בקרקעיתו ובמערות הרבות שבמצוקיו. כיום זוהי שמורת טבע.

ערש תורת האבולוציה: איי גלפגוס

צב יבשה ענק, איי גלפגוס, אקוודור. AP Photo/Dolores Ochoa, AP
צילום: AP/AP, AP Photo/Dolores Ochoa

נציגתה של אקוודור ברשימה נמצאת כמעט 1,000 קילומטרים ממערב לחופיה, בלב האוקיינוס השקט. קבוצת איי הגלפגוס היא ביתם של כמה מהמינים הנכחדים המיוחדים על כדור הארץ, שהתפתחו במשך מיליוני שנות בבידוד משאר העולם - ובהם צבי הענק הידועים (בתמונה). במהלך ביקורו באיים הללו, בשנות ה-30 של המאה ה-19, ערך צ'ארלס דארווין את התצפיות שהובילו אותו לפתח את תיאוריית האבולוציה.

איים חלולים: מפרץ האלונג

מפרץ האלונג, וייטנאם. AP Photo/Richard Vogel, AP
צילום: AP/AP, AP Photo/Richard Vogel

במימיו של מפרץ האלונג, השוכן במחוז קואנג-נין שבווייטנאם, יש 1,969 איים קטנים, במגוון גדלים וצורות, המתפרשים על שטח של 1,553 קילומטרים רבועים. כמה מהאיים חלולים, ובהם מערות ענק ואגמים קטנים. באחרים יש כפרי דייגים, הנהנים מיותר מ-200 מיני דגים ו-450 מיני רכיכות החיים במים הרדודים והחמימים.

יצור הנראה מהחלל: שונית המחסום הגדול

שונית המחסום הגדול (גרייט בארייר ריף), קווינסלנד, אוסטרליה. Queensland Tourism, HO, AP
צילום: AP/AP, Queensland Tourism, HO

שונית המחסום הגדול (גרייט ברייר ריף), הנמצאת בסמוך לחופי מדינת קווינסלנד שבצפון-מזרח אוסטרליה, היא מערכת שוניות האלמוגים הגדולה בעולם. בשונית קיימים מעל 3,000 שוניות ו-900 איים, המתפרשים על פני שטח של 344,000 קילומטרים רבועים ולאורך 2,600 קילומטרים (רובם בשטח אוסטרליה ומיעוטם בשטח פפואה ניו-גיני). זהו התוצר הגדול ביותר של פעילות יצורים חיים שניתן לראות מהחלל החיצון.

לוע השטן: מפלי איגואסו

מפלי איגואסו, גבול ברזיל-ארגנטינה. David Silverman, GettyImages
צילום: אימג’בנק – GettyImages/GettyImages, David Silverman

מפלי איגואסו, השוכנים במשולש הגבולות ברזיל-ארגנטינה-פרגוואי, הם בין הגדולים בעולם. הם מתפרשים על פני מצוק בצורת פרסה לרוחב של 2,700 מטרים, וכוללים 275 מפלים. הידוע והגבוה ביותר מביניהם הוא גרגנטה דל דיאבולו ("לוע השטן"), בו צונחים מי נהר האיגואסו מגובה 80 מטרים. הפארק הלאומי שסביב המפלים כולל יערות טרופיים וסוב-טרופיים, בהם מגוון מינים נכחדים של צמחייה ובעלי חיים.

תצורות סלע מפוארות: ג'ייטה גרוטו

מערת הנטיפים ג'ייטה גרוטו, לבנון. Ahmad Omar, AP
צילום: AP/AP, Ahmad Omar

ג'ייטה גרוטו הוא מתחם מערות בעמק נהר אל-כלב, מצפון לביירות, בירת לבנון. הוא מורכב משתי מערות אבן-סיד עיקריות, עליונה ותחתונה, דרכן זורם נהר תת-קרקעי באורך 6,320 מטרים. תצורות הסלע המפוארות שיצרו המים בתוך המערות, משובצות נטיפים וזקיפים, משוות להן מראה של היכל קתדרלה. בחלל המרכזי הגדול, שגובה תקרתו 108 מטרים מעל פני המים, תלוי אחד הנטיפים הגדולים בעולם, שאורכו 8.20 מטרים.

אגמים בלועות געשיים: האי ג?'ג'ו?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום: אתר רשמי/מערכת וואלה!, צילום מסך

האי הוולקני ג?'ג'ו?, נציגה של דרום קוריאה ברשימה, שוכן 130 קילמטרים מדרום לחופיה. על פני 1,846 הקילומטרים הרבועים של האי מתפרשים 360 הרי געש, ובמרכזם הר הלסאן, שגובהו 1,950 מטרים. ברבים מהלועות הכבויים נקוו אגמים.

ביתו של הדרקון: קומודו

לטאה מסוג "דרקון קומודו", האי קומודו, אינדונזיה. Dita Alangkara, AP
צילום: AP/AP, Dita Alangkara

הפארק הלאומי קומודו באינדונזיה מתפרש על פני שלושה איים גדולים - קומודו, רינקה ופדאר - ועוד כמה איים קטנים יותר, על פני שטח כולל של 1,817 קילומטרים רבועים. זהו ביתם של כמה וכמה מינים הנמצאים בסכנת הכחדה, בהם אחת הלטאות והגדולות המיוחדות בעולם, המוכרת בכינוי "דרקון קומודו" (בתמונה).

הפסגה הלבנה של אפריקה: קלימנג'רו

פילים על רקע הר קילימנג'רו, טנזניה. Karel Prinsloo, file, AP
צילום: AP/AP, Karel Prinsloo, file

להר הגעש הכבוי קלימנג'רו, המתנשא בלב הפארק הלאומי הקרוי על שמו בצפון-מזרח טנזניה, יש שלושה לועות - קיבו, מאוונסי ושירה. עם פסגה מושלגת בגובה 5,895 מטרים, זהו ההר הגבוה באפריקה, ואחד הגבוהים בעולם. זהו גם ההר הבודד הגבוה בעולם - פסגתו נמצאת 4,600 מטרים מעל בסיסו. במהלך הטיפוס עליו עוברים חמישה אזורי אקלים וצמחייה מובחנים זה מזה. שמו של ההר נגזר משילב המילה "קילימה" ("הר") בשפה הסוואהילית, ו"נג'רו" ("לבן") בשפת הקיצ'אגה.

מדינה שהיא פלא: האיים המלדיביים

בקתות נופש, האיים המלדיביים. Kelly Shannon, AP
צילום: AP/AP, Kelly Shannon

הנציג היחיד ברשימה שהוא מדינה שלמה הוא האיים המלדיביים, מדינה עצמאית באוקיינוס ההודי, השוכנת כ-700 קילמטרים דרום-מערב לסרי לנקה. הארכיפלג כולל 1,192 איים ב-26 קבוצות, כ-200 מהם מיושבים בכ-300,000 בני אדם. בגובה פני קרקע ממוצע של 1.5 מטרים (גובהה של הנקודה הגבוהה ביותר באיים היא 2.3 מטרים), זוהי המדינה הנמוכה ביותר בעולם - ולכן גם אחד המקומות העומדים בסכנה הגדולה ביותר לנוכח התחממות כדור הארץ ועליית פני האוקיינוסים.

ארץ 2,000 האגמים: מאסוריה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארץ האגמים מאסוריה בצפון-מזרח פולין כוללת יותר מ-2,000 אגמים, המתפרשים לאורכם של כ-290 קילומטרים בין נהר הוויסלה לגבול ליטא, על פני שטח של כ-52,000 קילומטרים רבועים. האגמים הרבים מחוברים ביניהם ברשת מסועפת של נהרות ותעלות, המזרימים בסופו של דבר את מימיהם לים הבלטי. זהו אחד מאתרי הנופש הידועים באירופה.

פסגת אירופה: המטרהורן

כלבי סן-ברנארד על רקע הר מטרהורן, שוויץ. Keystone, Olivier Maire, AP
צילום: AP/AP, Keystone, Olivier Maire

הר המטרהורן (באיטלקית: סרווינו), בגבול שוויץ-איטליה, הוא הפסגה המפורסמת ביותר באלפים ובאירופה בכלל. להר יש ארבע פאות ישרות, הפונות לארבע כנפות השמים, ובתחתיתה של כל אחת מהן נמצא קרחון. הפסגה, שגובהה 4,478 מטרים, היווותה במשך השנים יעד נכסף למטפסי הרים - שיותר מ-500 מהם קיפחו את חייהם על מורדותיו התלולים מאז טיפס עליו אדם לראשונה ב-1865.

בין הפיל לאריה: מילפורד סאונד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום: אתר רשמי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניו זילנד, העשירה בפלאי טבע, תורמת לרשימה את הידוע ביותר מביניהם: הפיורד מילפורד סאונד, בקצהו הדרום-מערבי של האי הדרומי. המפרץ הצר מתפתל לאורך 15 קילומטרים, כשמשני עברי מתנשאים מצוים לגובה 1,200 מטרים ויותר. הנקודה הגבוהה ביותר לאורכו היא פסגת מיטרה, אך הידועות ביותר הן "הפיל" ו"האריה", הדומות בצורתן לראשי החיות. יערות עבותים מעטרים את המצוקים, ואילו בתוך המים משתכשכים דולפינים, כלבי ים ופינגווינים.

בוץ געשי-רפואי ממעבה האדמה: גובוסטן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום: אתר רשמי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת מתופעות הטבע המיוחדות בעולם הם הרי הגעש הבוציים, הפולטים תערובות של נוזלים, מוצקים וגזים המגיעים ממאגרים תת-קרקעיים. כ-400 מבין 700 הרי הגעש הבוציים בעולם נמצאים באזרבייג'אן - כולם על חוף הים הכספי, באזור הנקרא גובוסטן. בשנת 2001 החל לפתע אחד מהם להתפרץ בעוצמה, ושיגר לאוויר להבות בגובה 15 קילומטרים. לאתר הזה יש דבר מה במשותף עם ים המלח: הבוץ הנפלט כאן נחשב כבעל סגולות רפואיות.

פיתולים תת-קרקעיים: פוארטו פרינסה

הנהר התת קרקעי פוארטו פרינססה, הפיליפינים. רויטרס
צילום: רויטרס/רויטרס

הנהר התת-קרקעי פוארטו פרינססה, הנמצא באי פאלוואן שבפיליפינים, מציג תצורות אבן סיד מיוחדות לאורך פיתולים של 8.2 קילומטרים - הנהר התת-קרקעי הארוך בעולם. יש לאורכו כמה מערות ענק, ובהן נטיפים וזקיפים. בנקושת השפך לים סין הדרומי, פתח המערה, נוצרת לגונה בה חיים מיני קופים, לטאות וסנאים.

ביתו של הטיגריס המלכותי: סונדרבאנס

טיגריס בנגלי בביצה, יער סונדרבאנס, הודו. AP
צילום: AP/AP

דלתת נהר הגאנגס במפרץ בנגל, אותה חולקות הודו ובנגלדש, יוצרת את סונדרבאנס - יער עצי המנגרוב הגדול בעולם. אדמת הביצה המלוחה, המשובצת איים לרוב, מספקת בית גידול למערכת מפוארת של חי וצומח, שהנציג הידוע ביותר שלה הוא הטיגריס הבנגלי המלכותי (בתמונה), ולצדו מגוון ציפורים, קרוקודילים ונחשים.

שמו הגיע עד הכוכבים: הר השולחן

הר השולחן, קייפטאון, דרום אפריקה. Dan Kitwood, GettyImages
צילום: אימג’בנק – GettyImages/GettyImages, Dan Kitwood

תרומתה של דרום אפריקה לרשימה, הר השולחן, הוא אחת הסיבות העיקריות לכך שרבים מחשיבים את קייפטאון, מעליה הוא מתנשא, לעיר היפה בעולם. זהו גם הנציג היחיד ברשימה שקבוצת כוכבים קרויה על שמו: מ?נס?ה ("השולחן"). גובהו 1,086 מטרים, ועל פסגתו ומורדותיו מתקיימת מערכת הצמחייה העשירה בעולם בשטח כה קטן, עם מעל 1,470 מיני צמחים, רבים מהם נדירים ביותר. מחזה נפוץ הוא ענן ה"מתיישב" על הפסגה השטוחה - תופעה המכונה "מפת השולחן".

הסלע האדמדם: אולורו

סלע אולורו, אוסטרליה. Greg Saray, AP
צילום: AP/AP, Greg Saray

הנציג השני של אוסטרליה ברשימה, אולורו (מוכר גם כ"סלע איירס"), הוא אחת מתצורות הסלע הידועות בעולם. גוש אבן-החול החום-אדמדם מתנשא לגובה 348 מטרים במרכז המדבר האוסטרלי, וקוטרו 9.4 קילומטרים. צבעו של אולורו משתנה בצורה קיצונית בין גוונים שונים, בהתאם לזווית שמש במהלך היום ולעונות השנה.

לראות ולמות: הר הגעש וזוב

הר הגעש וזוב מתנשק מעל נאפולי, איטליה. Tano Pecoraro, AP
צילום: AP/AP, Tano Pecoraro

איטליה תורמת לרשימה את הר הגעש היחיד באירופה היבשתית (כלומר, מבלי להחשיב את איסלנד), שהתפרץ במאה השנים האחרונות: וזוב, המתנשא מעל העיר נאפולי. ההתפרצות הידועה ביותר של וזוב התרחשה בשנת 79 לספירה, אז הוחרבו הערים הרומיות פומפיי והרקליום, אך מאז הוא התפרץ עוד פעמים רבות, וגם כיום הוא נחשב לאחד מהרי הגעש המסוכנים בעולם - עובדה המעניקה משמעות מצמררת-משהו למטבע הלשון הידועה "לראות את נאפולי ולמות".

פסגת מזרח אסיה: יו-שאן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום: אתר רשמי/מערכת וואלה!, צילום מסך

לסין אין כלל נציג בין 28 הפינאליסטים, וכאילו כדי להוסיף על ההשפלה, דווקא לאחותה הקטנה והשנואה, טייואן, יש אחד: עם פסגה בגובה 3,952 מטרים, יו-שאן (בסינית: "הר אבן ירקן") הוא ההר הגבוה במזרח אסיה וההר הרביעי בגובהו בעולם הנמצא על אי. הפארק הלאומי בתוכו הוא שוכן ידוע במגוון חיי הבר והאקולוגיה המיוחדת שלו, מיער סוב-טרופי למרגלות ההר ועד התנאים האלפיניים בפסגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully