וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: כך השתלטו אנשי חיל הים על המשט לעזה

4.11.2011 / 21:21

בצה"ל מציינים בסיפוק כי הפעילים שהיו על שתי הספינות לא הביעו התנגדות למעצרם. חיל הים נאלץ להשתלט על המשט רק אחרי שהקברניטים לא ענו בקשר וסירבו לפנות לנמל אחר

דובר צה"ל

(צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל; עריכה: יותם בן דוד)

פעולת חיל הים אחר הצהריים (שישי) במסגרתה השתלטו חייליו על משט המחאה שעשה את דרכו לעזה, הוגדרה כמוצלחת. הבקשות החוזרות והנשנות מהספינות לשוב על עקבותיהן - או לעגון במצרים - נענו בשלילה. רק לאחר מכן, בהוראת הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, השתלטו הכוחות על שתי הספינות והשיטו אותן לנמל אשדוד.

גורם צבאי תיאר את השתלשלות האירועים: "לאחר שפנינו אליהם והסברנו כי הם מפרים סגר ימי חוקי, הודיעו הפעילים כי מבחינתם הסגר לא חוקי מפני שאף אחד לא יעצור אותם – כי ובכוונתם להמשיך ישר לחופי עזה, בלי לסטות ממסלולם". לדברי הגורם, כוחות צה"ל הציעו לפעילים לעגון בנמל אשדוד או באחד מנמלי מצרים, אך הם סירבו. "כאשר הבנו שאין בכוונתם להיעתר לבקשותינו, הודענו להם שאנו משתלטים על כלי השיט".

ההשתלטות עברה ללא התנגדות מצד הפעילים, שצייתו להוראות החיילים לאחר שאלה עלו אל סיפון הספינות. הפעילים "נשארו פסיביים לכל אורך ההפלגה", אומרים בחיל הים. בנמל אשדוד ציפו לפעילים שוטרים, פקחי משרד ההגירה ונציגי משרד הפנים.

בטרם ניתנה הוראת ההשתלטות, פנו אנשי חיל הים לפעילים מספר פעמים, והזהירו אותם מפני הפרת הסגר הימי על רצועת עזה. בחיל הים הסבירו מספר פעמים לאנשי צוות הספינה כי יש באפשרותם לחזור על עקבותיהם ולהימנע מהפרת הסגר, או לחלופין - להפליג לנמל באזור מצרים. הפעילים על הספינות סירבו להצעה, אולם דוממו את ספינותיהם בלב ים.

עוד בנושא
חיל הים השתלט על המשט, הפעילים בדרך לאשדוד
ארצות הברית הזהירה: המשט הטורקי לעזה "מסוכן"
הפעילים חששו: המשט יתעכב בשל מזג האוויר

חיל הים השתלט על ספינות המשט לעזה, נובמבר 2011. דובר צה"ל
בצה"ל ביקשו מהספינות לשוב על עקבותיהן או להפליג לנמל אחר/דובר צה"ל

משט המחאה לעזה העסיק את ראשי צה"ל וכוחות הביטחון זה מספר ימים. המשט כלל עשרות פעילים שהפליגו על הספינות "תחריר" ו"סאורס", במחאה על הסגר הימי שהוטל על הרצועה. ספינות טילים של חיל הים, עליהן כוחות של שייטת 13, עקבו משעות הבוקר בדריכות אחר נתיב ההפלגה של שתי הספינות. גורמי ביטחון סרבו להתייחס לטענות אנשי המשט, לפיהן צה"ל הפעיל אמצעי לוחמה אלקטרונית כדי לשבש את שידוריהם.

פעילי המשט דיווחו על התקדמותם ברשת החברתית טוויטר, תחת הכותרת "גלי החופש". בפרופיל הרשמי של הספינה הקנדית, "תחריר", נכתב מוקדם יותר היום כי "הרוחות ממשיכות להיות טובות, בזמן שאנחנו מזגזגים עם הספינה האירית. עזה, הנה אנחנו באים!". בצה"ל מעריכים כי בסך הכל, היו 35 בני אדם על סיפונן של שתי הספינות.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • המשט לעזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully